Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Kors i taket, jag har skruvat på bilen igen! :shock:

I söndags när det bar av mot garaget hade jag bestämt mig för att börja riva bort allt runt motorn för att så småning om kunna lyfta toppen.
Motorn som sagt tryckt ur sig rejält med vatten ur expantionskärlet när den har pressats.. Antingen är det toppackningen eller mindre troligt en spricka i toppen. Hur som helst måste man ju riva för att se!

Hur som helst gick det fortare att skruva än planerat, jag han till och med lyfta toppen :D
Det syntes ganska tydligt att det är packningen som har läckt på 4:ans cylinder. Nu blir det pyramidringat och sedan ladda satan i sommar! :twisted:

Toppen borta tillsammans med den o-skruv-vänliga turboinstallationen. :evil:

Image

Här syns det hur det har läckt komp rätt ut i vattenkanalen.

Image

Det var lite svårt att få ett bra kort på packningen. Men där syns det även att den är blåst rakt bakåt på toppens kortsida.
Det bekräftas samtidigt av dom "gula vattendropparna" :roll: som hade droppat ner på turbon förrut.

Image

Sen såg det här lite skumt ut.. 1:ans inssugskanal såg skum ut. Undra om det har läckt i ventilerna? Ska kolla upp det. :?

Image

Så här såg alla andra ut, rena och fina!

Image

Jo sen var Fredrik (FoX) och hans sambo Matilda på beök i helgen, mycket trevligt. Dock så tyckte Fredrik att det var lite väl mjuka och mesiga leksaker Lucas satt och pillrade med. Fredrik menade att om det sak bli en "bilmekarkille" så måste han väl för tusan ha rätt förutsättningar!

Så han slängde fram en manlig 60mm PPF wastegate i stället.. :lol:

Image
Lucas satt där och såg ganska oförstående ut.. :roll:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Bonje wrote:Lucas satt där och såg ganska oförstående ut.. :roll:


Han tyckte väl att ni var töntiga som kör med wastegate, den sänker ju bara laddtrycket :roll: :wink:
/M|cke F@.gner
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

Roligt att se lillgrabben pilla wastegate vid tidig ålder, kanske kan ta över PPF när bäckis och ärtan blivit gammla och gråa :lol:
Får du ut bilen till sommaren tror du? skulle vara kul att se en 318is in action här i stan :D Går ju bara trimmade 6or på våra gator i princip!
Lycka till med byggandet nu.

Mvh
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

haha där har han är en leksak o klämma på länge, tänk vilken kung han kommer bli på dagis när han plockar upp den ur sin ryggsäck :D
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Roligt att se lillgrabben pilla wastegate vid tidig ålder, kanske kan ta över PPF när bäckis och ärtan blivit gammla och gråa
Får du ut bilen till sommaren tror du?


Hahaha!! När den tiden är kommen så lär det vara trimmade elbilar eller någe sånt som gäller... :wink:
Jodå visst ska bilen rulla i sommar, det är massa jobb på den. Men det borde man ju hinna med.

Någon som har en vettig teori om varför insugskanalen på 1:an ser ut som den gör? :?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Bonje wrote:
Roligt att se lillgrabben pilla wastegate vid tidig ålder, kanske kan ta över PPF när bäckis och ärtan blivit gammla och gråa
Får du ut bilen till sommaren tror du?


Hahaha!! När den tiden är kommen så lär det vara trimmade elbilar eller någe sånt som gäller... :wink:
Jodå visst ska bilen rulla i sommar, det är massa jobb på den. Men det borde man ju hinna med.

Någon som har en vettig teori om varför insugskanalen på 1:an ser ut som den gör? :?
Baktädning/ar eller otäta ventiler som du säger låter väl mest rimligt? I med T-röd så ser du ju :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Sunspec
Posts: 70
Joined: 02 Oct 2006, 21:08

Post by Sunspec »

Ser ut som det er rust på ventilarna i innsugskanal 1. Mulig at det er sprekk i toppen? Ser ut som det har vært vann/fukt der.
User avatar
rishögen
Posts: 94
Joined: 08 Jul 2007, 13:55
Location: Malmö

Post by rishögen »

imponerande bygge!

En fråga angående dina bromsar:

Är det problem med att få på fälgar med lågt et generellt sett med dessa ok? Ska snart inhandla 300x32mm och 4-kolvs superlite. De ska bygga ca 45mm ut från fälgens anläggningsyta. Låter skitmycket tycker jag. Jag ska använda e30 m3 fjäderben. Hur funkar de för dig?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Tjaa du.. Jag har inte mätt så mycket faktist. :?
När jag designade bellsen till skivorna då gjorde jag det så tight som möjligt. Tror det är typ 2-3mm luft mellan damasken på spindelleden
(eller om det är styrleden som sitter längst ut?) Placeringen av oken blir däreter.. Nu kör jag med 8*18" fläjar med ET23. Då har uppskattningsvis 5-7mm luft mellan fälg och ok.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Förresten var jag och hämtade mina breddade fälgar (9") skodda med YOKAHAMA 245/35*18.
Vid första anblicken av hjulen kände jag direkt: Det här går ALDRIG!! :shock: Dra på trissor vilken skillnad mellan 225 och 245! Det borde ju logiskt sett "bara" vara 20mm skillnad...

Alla fälgarna är avsvarvade 5mm på centrumet för att få lite högre ET då det var trångt som fan och tog i skärmarna förrut. Bakfälgarna är breddade 1" på insidan.
Något nerstämd kände jag väl mig när jag väl skulle provmontera dom.. Såg framför mig hur jag skulle bli tvungen att göra en "Avesta-breddning" för att få det att funka.

Men ta mig fan.. Det GICK!! :D Det är väl ca 3mm frigång på insidan på taightaste stället med hjulet upphissat. Dock så tar däcket i skärmkanten när det fjädrar ihop mycket. men det gjodre det med 225:orna också, så det tror jag inte blir så farligt.

Nu har jag konstaterat följande i all fall:
*255:or på E30 är bara att glömma!
*245:or går med viss kompromiss samt milt rullade skärmar och rätt ET.
*245:or på E30 ser jävligt brutalt ut!! 8)

Image

Image
Last edited by Bonje on 21 Sep 2008, 14:29, edited 1 time in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Fan va gutt, blir lite bättre fäste iaf :)
/M|cke F@.gner
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag hade 18" på touringen med 245, och det ser fett ut.

Jag fick våldsrulla och massera inåt. Det såg ut som det skulle gå bra, men när man sen körde med bilen så skrapade det som fan innan jag tagit till hårdhandskarna.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jag får väl se hur det blir sen när man kör... Sen är det ju lite olika mellan olika däcktillverkare hur breda respektive 245:or är också.
Dom här är fan bredare än jag hade räknat med. :?
Om det skulle bli olidligt åka med, då får jag väl burna slut på dom och skamset byta till 235:or i stället..
Last edited by Bonje on 05 Jan 2009, 13:57, edited 1 time in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

Fint med feta hjul :) Hade liknande bredd utåt på min och då upplevde jag att det fanns ganska bra med plats innåt, var dock 245/35-17" och 9" bred fälg. Det tog aldrig i, bara rullat upp kanten på skärmarna men inte breddat något! Alla säger att det tar i som f.. kanske gör en del med 18" istället :?
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Ang. din insugskanal på 1ans cyl.
Kan de inte vara så att din distansplatta släpper tjuvluft? Farsan körde sin rallymotor (en av gångerna) pga att den sög tjuvluft mellan topp/platta när vi provtryckte...
Bara en tanke...

Mvh
Uffe
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Distansplatta? :? Nu är jag inte riktigt med på vart du menar faktist?

Både flänsen mott toppen på spjällhusen och flänsen på plenumet är planfrästa. Det borde inte läcka.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Bonje wrote:Distansplatta? :? Nu är jag inte riktigt med på vart du menar faktist?

Både flänsen mott toppen på spjällhusen och flänsen på plenumet är planfrästa. Det borde inte läcka.


De är den flänsen jag menar..
Vi hade vårat planat också.. du kan ju skruva dit plattan och åka till någon och provtrycka, för du hade väl toppen bortskruvad ändå menar jag? :)

Mvh
Uffe
Post Reply