Bilen är en 318is -90.
Bilen var utrustad med AC när jag köpte den.
Då löper rören från AC pumpen till cupèn där man vanligtvis bygger ett stiligt grenrör med turbon topp monterad. Därav turbons placering..
Masser med extra jobb blev det pga det. Original motorfäste fick bland annat skrotas (ska bygga nytt)
Riktigt trångt och jävligt hade jag det innan jag hittade en placering på turbon som funkade

Men nu sitter skiten på plats och allt har på någe sätt fått plats.
Motorn: M42B20 16v (Kompressionsförhållande: 8,7:1)
Block: Stressborrat, stresshonat, planat samt med egenkonstruerad stödgördel i 8 mm samt ARP ramlager bult
Topp: Portad av Bäckis, mirafrästa säten, slipade ventiler, hårdare vetilfjädrar, ARP topplocksbult.
Topp packning: 3 mm MLS
Kammar: Z17 (276 graders duration och 10,5 mm lyft)
Kolvar: Smidda Viseco kolvar
Stakar: Sten Parner 135 mm långa
Spjällhus: Separata spjällhus från S50B30
Vevaxel: m47 Diesel vev (88 mm slaglängd som ger 2,0 liter)
Turbo: Precision SC6169e A/R .58
Grenrör: Egentillverkat av 42 mm turbrörsböjar. Uttag för avgastemp och mottrycksmätning.
Wastegate: Tial 38 mm
Sprut: Nira i3+ med WV 1,8T tändspolar
Spridare: 1600cc
Bränsle: E85
Plenumkammare: Egenbyggd i aluminium
Dump: PPF 50 mm
Kylare: Bmw E46 330 diesel med egenbyggda gavlar
Intercooler: Custom byggd. Två cellpaket på höjden. Totalmått på cellpaken: H:440 B:475 T:70
Avgassystem: 3" med två rostfria ljuddämpare
Växellåda: ZF från m3 e36
Svänghjul och koppling: Lättat M20 svänghjul (Vikt 3,74Kg) Sachs 618 tryckplatta tillsammans med en Sachs sport lamell
Kardan: M3 E30
Bakvagn: Diffbroms från Bmw 535 E28 med 3,07:1 utväxling. Powerflex bussningar, Justerbar camber och toe in. Nuke perfomance drivaxlar tillsammans 5-serie medbingare och knutar.
Chassie: E30 fjäderben ombygda till 5-bult med E36 nav. Ombygda med coiloverkit från Millway.se. Millway "gat-fjädrar" fram (81 Nm) och bak (120 Nm). Justerbara gula konidämpare fram och bak.
Exentriska powerflex bussningar i länkarmarna fram. Original krängare fram, M3E30 bak (1mm grövre)
Bromsar: 310mm wilwood skivor och Wilwood superlite ok fram. 300mm ventilerade M5 skivor och ok bak.
Kaross: M-tech II
Mer info kommer under byggets gång.
MVH. /Bonje