Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!
Tjena! Nu är det på tiden att presentera ett av mina turboprojekt.
Bilen är en 318is -90.
Bilen var utrustad med AC när jag köpte den.
Då löper rören från AC pumpen till cupèn där man vanligtvis bygger ett stiligt grenrör med turbon topp monterad. Därav turbons placering..
Masser med extra jobb blev det pga det. Original motorfäste fick bland annat skrotas (ska bygga nytt)
Riktigt trångt och jävligt hade jag det innan jag hittade en placering på turbon som funkade
Men nu sitter skiten på plats och allt har på någe sätt fått plats.
Motorn: M42B20 16v (Kompressionsförhållande: 8,7:1)
Block: Stressborrat, stresshonat, planat samt med egenkonstruerad stödgördel i 8 mm samt ARP ramlager bult
Topp: Portad av Bäckis, mirafrästa säten, slipade ventiler, hårdare vetilfjädrar, ARP topplocksbult.
Topp packning: 3 mm MLS
Kammar: Z17 (276 graders duration och 10,5 mm lyft)
Kolvar: Smidda Viseco kolvar
Stakar: Sten Parner 135 mm långa
Spjällhus: Separata spjällhus från S50B30
Vevaxel: m47 Diesel vev (88 mm slaglängd som ger 2,0 liter)
Turbo: Precision SC6169e A/R .58
Grenrör: Egentillverkat av 42 mm turbrörsböjar. Uttag för avgastemp och mottrycksmätning.
Wastegate: Tial 38 mm
Sprut: Nira i3+ med WV 1,8T tändspolar
Spridare: 1600cc
Bränsle: E85
Plenumkammare: Egenbyggd i aluminium
Dump: PPF 50 mm
Kylare: Bmw E46 330 diesel med egenbyggda gavlar
Intercooler: Custom byggd. Två cellpaket på höjden. Totalmått på cellpaken: H:440 B:475 T:70
Avgassystem: 3" med två rostfria ljuddämpare
Växellåda: ZF från m3 e36
Svänghjul och koppling: Lättat M20 svänghjul (Vikt 3,74Kg) Sachs 618 tryckplatta tillsammans med en Sachs sport lamell
Kardan: M3 E30
Bakvagn: Diffbroms från Bmw 535 E28 med 3,07:1 utväxling. Powerflex bussningar, Justerbar camber och toe in. Nuke perfomance drivaxlar tillsammans 5-serie medbingare och knutar.
Chassie: E30 fjäderben ombygda till 5-bult med E36 nav. Ombygda med coiloverkit från Millway.se. Millway "gat-fjädrar" fram (81 Nm) och bak (120 Nm). Justerbara gula konidämpare fram och bak.
Exentriska powerflex bussningar i länkarmarna fram. Original krängare fram, M3E30 bak (1mm grövre)
Bromsar: 310mm wilwood skivor och Wilwood superlite ok fram. 300mm ventilerade M5 skivor och ok bak.
Kaross: M-tech II
Mer info kommer under byggets gång.
MVH. /Bonje
Bilen är en 318is -90.
Bilen var utrustad med AC när jag köpte den.
Då löper rören från AC pumpen till cupèn där man vanligtvis bygger ett stiligt grenrör med turbon topp monterad. Därav turbons placering..
Masser med extra jobb blev det pga det. Original motorfäste fick bland annat skrotas (ska bygga nytt)
Riktigt trångt och jävligt hade jag det innan jag hittade en placering på turbon som funkade
Men nu sitter skiten på plats och allt har på någe sätt fått plats.
Motorn: M42B20 16v (Kompressionsförhållande: 8,7:1)
Block: Stressborrat, stresshonat, planat samt med egenkonstruerad stödgördel i 8 mm samt ARP ramlager bult
Topp: Portad av Bäckis, mirafrästa säten, slipade ventiler, hårdare vetilfjädrar, ARP topplocksbult.
Topp packning: 3 mm MLS
Kammar: Z17 (276 graders duration och 10,5 mm lyft)
Kolvar: Smidda Viseco kolvar
Stakar: Sten Parner 135 mm långa
Spjällhus: Separata spjällhus från S50B30
Vevaxel: m47 Diesel vev (88 mm slaglängd som ger 2,0 liter)
Turbo: Precision SC6169e A/R .58
Grenrör: Egentillverkat av 42 mm turbrörsböjar. Uttag för avgastemp och mottrycksmätning.
Wastegate: Tial 38 mm
Sprut: Nira i3+ med WV 1,8T tändspolar
Spridare: 1600cc
Bränsle: E85
Plenumkammare: Egenbyggd i aluminium
Dump: PPF 50 mm
Kylare: Bmw E46 330 diesel med egenbyggda gavlar
Intercooler: Custom byggd. Två cellpaket på höjden. Totalmått på cellpaken: H:440 B:475 T:70
Avgassystem: 3" med två rostfria ljuddämpare
Växellåda: ZF från m3 e36
Svänghjul och koppling: Lättat M20 svänghjul (Vikt 3,74Kg) Sachs 618 tryckplatta tillsammans med en Sachs sport lamell
Kardan: M3 E30
Bakvagn: Diffbroms från Bmw 535 E28 med 3,07:1 utväxling. Powerflex bussningar, Justerbar camber och toe in. Nuke perfomance drivaxlar tillsammans 5-serie medbingare och knutar.
Chassie: E30 fjäderben ombygda till 5-bult med E36 nav. Ombygda med coiloverkit från Millway.se. Millway "gat-fjädrar" fram (81 Nm) och bak (120 Nm). Justerbara gula konidämpare fram och bak.
Exentriska powerflex bussningar i länkarmarna fram. Original krängare fram, M3E30 bak (1mm grövre)
Bromsar: 310mm wilwood skivor och Wilwood superlite ok fram. 300mm ventilerade M5 skivor och ok bak.
Kaross: M-tech II
Mer info kommer under byggets gång.
MVH. /Bonje
Last edited by Bonje on 21 Nov 2018, 05:48, edited 50 times in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
FoX wrote:fan va fin bil, verkar vara en trevlig motor.. önskar jag hade en sådan.
men vad hände med m3 turbo?
Hahaha... Ja du Fredrik, om du har lite tempo så har du också en sån motor/bil till nästa sommar. Angående M3:an så vet du så väl lilla kaxputte att jag tar den efter att 318 är klar.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Gallardo wrote:Verkar bli ruggigt fint det dära En fråga, vart köpte du ljuddämparna? Hur mycket fick du ge för dom?
Ljuddämparna är beställda genom Bil & Fritid och det är rostfria ljuddämpare från Simons. Längsta sigarren under bilen + största ovala längst bak. Jag vill ha en relativft tyst bil då tanken är att använda den som brukis på sommaren, därför så mycket dämpare.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- tobbe tlrecond
- Posts: 959
- Joined: 20 Dec 2005, 17:59
- Location: vagnhärad
- Contact:
Jo då, hoppas bara att den funkar att användas som en brukis bara..
När jag planerade allt från början så tänkte jag så här:
KKK24 turbo, 535 LMM, större spridare och köra på E85 och ladda 0,5 bar.
Men sen gick det ju som vanligt när jag kom över SC61:an...
Då blev det kolvar, stakar, sprut osv osv
Jag hoppas jag hinner få ut bilen i höst iaf.
När jag planerade allt från början så tänkte jag så här:
KKK24 turbo, 535 LMM, större spridare och köra på E85 och ladda 0,5 bar.
Men sen gick det ju som vanligt när jag kom över SC61:an...
Då blev det kolvar, stakar, sprut osv osv
Jag hoppas jag hinner få ut bilen i höst iaf.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Jag har tyvärr inga såna småturbosar.. Men sök på blocket, autopower, zatzy mf. Det dräller ju av dom!
Det kan nog vara svårt med garage tyvärr, det är ont om dom här i stan.
Det kan nog vara svårt med garage tyvärr, det är ont om dom här i stan.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
fisherman wrote:du verkar ju ha lite kontakter bonje:
jag söker en turbo som har inbyggd wastegate och pallar 300+hk till min m20b25. jag söker också garageplats i vinter.
är det nått du kan eller vet nått om?
vi bor väl i samma stad (eskilstuna)?
mvh kenny
Lite offtopic
Men den turbon du leter efter måste vara en kkk24 (vovlo s60r)
Den ska funka bra på m20, tidigt ladd etc (källa:bmwandreas)
- chellquist
- Posts: 63
- Joined: 23 Nov 2005, 09:40
- Location: Umeå
chellquist wrote:Nice motor recept. Hur bra (ca) flödar en portad m42 kontra s14
Inte den blekaste tyvärr..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Såå... Jag fick ett trevligt samtal från lackeraren i fredags
Det var bara att komma o hämta grejorna!
Om jag själv får säga det så blev det hardcore på hög nivå!!
Detta gjorde att jag äntligen kunde smälla i hop bottendelen tillsammans med min 8mm gördel.
Det var bara att komma o hämta grejorna!
Om jag själv får säga det så blev det hardcore på hög nivå!!
Detta gjorde att jag äntligen kunde smälla i hop bottendelen tillsammans med min 8mm gördel.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo