Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Kors i taket, jag har skruvat på bilen igen!
I söndags när det bar av mot garaget hade jag bestämt mig för att börja riva bort allt runt motorn för att så småning om kunna lyfta toppen.
Motorn som sagt tryckt ur sig rejält med vatten ur expantionskärlet när den har pressats.. Antingen är det toppackningen eller mindre troligt en spricka i toppen. Hur som helst måste man ju riva för att se!
Hur som helst gick det fortare att skruva än planerat, jag han till och med lyfta toppen
Det syntes ganska tydligt att det är packningen som har läckt på 4:ans cylinder. Nu blir det pyramidringat och sedan ladda satan i sommar!
Toppen borta tillsammans med den o-skruv-vänliga turboinstallationen.
Här syns det hur det har läckt komp rätt ut i vattenkanalen.
Det var lite svårt att få ett bra kort på packningen. Men där syns det även att den är blåst rakt bakåt på toppens kortsida.
Det bekräftas samtidigt av dom "gula vattendropparna" som hade droppat ner på turbon förrut.
Sen såg det här lite skumt ut.. 1:ans inssugskanal såg skum ut. Undra om det har läckt i ventilerna? Ska kolla upp det.
Så här såg alla andra ut, rena och fina!
Jo sen var Fredrik (FoX) och hans sambo Matilda på beök i helgen, mycket trevligt. Dock så tyckte Fredrik att det var lite väl mjuka och mesiga leksaker Lucas satt och pillrade med. Fredrik menade att om det sak bli en "bilmekarkille" så måste han väl för tusan ha rätt förutsättningar!
Så han slängde fram en manlig 60mm PPF wastegate i stället..
Lucas satt där och såg ganska oförstående ut..
I söndags när det bar av mot garaget hade jag bestämt mig för att börja riva bort allt runt motorn för att så småning om kunna lyfta toppen.
Motorn som sagt tryckt ur sig rejält med vatten ur expantionskärlet när den har pressats.. Antingen är det toppackningen eller mindre troligt en spricka i toppen. Hur som helst måste man ju riva för att se!
Hur som helst gick det fortare att skruva än planerat, jag han till och med lyfta toppen
Det syntes ganska tydligt att det är packningen som har läckt på 4:ans cylinder. Nu blir det pyramidringat och sedan ladda satan i sommar!
Toppen borta tillsammans med den o-skruv-vänliga turboinstallationen.
Här syns det hur det har läckt komp rätt ut i vattenkanalen.
Det var lite svårt att få ett bra kort på packningen. Men där syns det även att den är blåst rakt bakåt på toppens kortsida.
Det bekräftas samtidigt av dom "gula vattendropparna" som hade droppat ner på turbon förrut.
Sen såg det här lite skumt ut.. 1:ans inssugskanal såg skum ut. Undra om det har läckt i ventilerna? Ska kolla upp det.
Så här såg alla andra ut, rena och fina!
Jo sen var Fredrik (FoX) och hans sambo Matilda på beök i helgen, mycket trevligt. Dock så tyckte Fredrik att det var lite väl mjuka och mesiga leksaker Lucas satt och pillrade med. Fredrik menade att om det sak bli en "bilmekarkille" så måste han väl för tusan ha rätt förutsättningar!
Så han slängde fram en manlig 60mm PPF wastegate i stället..
Lucas satt där och såg ganska oförstående ut..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Roligt att se lillgrabben pilla wastegate vid tidig ålder, kanske kan ta över PPF när bäckis och ärtan blivit gammla och gråa
Får du ut bilen till sommaren tror du? skulle vara kul att se en 318is in action här i stan Går ju bara trimmade 6or på våra gator i princip!
Lycka till med byggandet nu.
Mvh
Får du ut bilen till sommaren tror du? skulle vara kul att se en 318is in action här i stan Går ju bara trimmade 6or på våra gator i princip!
Lycka till med byggandet nu.
Mvh
Roligt att se lillgrabben pilla wastegate vid tidig ålder, kanske kan ta över PPF när bäckis och ärtan blivit gammla och gråa
Får du ut bilen till sommaren tror du?
Hahaha!! När den tiden är kommen så lär det vara trimmade elbilar eller någe sånt som gäller...
Jodå visst ska bilen rulla i sommar, det är massa jobb på den. Men det borde man ju hinna med.
Någon som har en vettig teori om varför insugskanalen på 1:an ser ut som den gör?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Baktädning/ar eller otäta ventiler som du säger låter väl mest rimligt? I med T-röd så ser du juBonje wrote:Roligt att se lillgrabben pilla wastegate vid tidig ålder, kanske kan ta över PPF när bäckis och ärtan blivit gammla och gråa
Får du ut bilen till sommaren tror du?
Hahaha!! När den tiden är kommen så lär det vara trimmade elbilar eller någe sånt som gäller...
Jodå visst ska bilen rulla i sommar, det är massa jobb på den. Men det borde man ju hinna med.
Någon som har en vettig teori om varför insugskanalen på 1:an ser ut som den gör?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
imponerande bygge!
En fråga angående dina bromsar:
Är det problem med att få på fälgar med lågt et generellt sett med dessa ok? Ska snart inhandla 300x32mm och 4-kolvs superlite. De ska bygga ca 45mm ut från fälgens anläggningsyta. Låter skitmycket tycker jag. Jag ska använda e30 m3 fjäderben. Hur funkar de för dig?
En fråga angående dina bromsar:
Är det problem med att få på fälgar med lågt et generellt sett med dessa ok? Ska snart inhandla 300x32mm och 4-kolvs superlite. De ska bygga ca 45mm ut från fälgens anläggningsyta. Låter skitmycket tycker jag. Jag ska använda e30 m3 fjäderben. Hur funkar de för dig?
Tjaa du.. Jag har inte mätt så mycket faktist.
När jag designade bellsen till skivorna då gjorde jag det så tight som möjligt. Tror det är typ 2-3mm luft mellan damasken på spindelleden
(eller om det är styrleden som sitter längst ut?) Placeringen av oken blir däreter.. Nu kör jag med 8*18" fläjar med ET23. Då har uppskattningsvis 5-7mm luft mellan fälg och ok.
När jag designade bellsen till skivorna då gjorde jag det så tight som möjligt. Tror det är typ 2-3mm luft mellan damasken på spindelleden
(eller om det är styrleden som sitter längst ut?) Placeringen av oken blir däreter.. Nu kör jag med 8*18" fläjar med ET23. Då har uppskattningsvis 5-7mm luft mellan fälg och ok.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Förresten var jag och hämtade mina breddade fälgar (9") skodda med YOKAHAMA 245/35*18.
Vid första anblicken av hjulen kände jag direkt: Det här går ALDRIG!! :shock: Dra på trissor vilken skillnad mellan 225 och 245! Det borde ju logiskt sett "bara" vara 20mm skillnad...
Alla fälgarna är avsvarvade 5mm på centrumet för att få lite högre ET då det var trångt som fan och tog i skärmarna förrut. Bakfälgarna är breddade 1" på insidan.
Något nerstämd kände jag väl mig när jag väl skulle provmontera dom.. Såg framför mig hur jag skulle bli tvungen att göra en "Avesta-breddning" för att få det att funka.
Men ta mig fan.. Det GICK!! Det är väl ca 3mm frigång på insidan på taightaste stället med hjulet upphissat. Dock så tar däcket i skärmkanten när det fjädrar ihop mycket. men det gjodre det med 225:orna också, så det tror jag inte blir så farligt.
Nu har jag konstaterat följande i all fall:
*255:or på E30 är bara att glömma!
*245:or går med viss kompromiss samt milt rullade skärmar och rätt ET.
*245:or på E30 ser jävligt brutalt ut!!
Vid första anblicken av hjulen kände jag direkt: Det här går ALDRIG!! :shock: Dra på trissor vilken skillnad mellan 225 och 245! Det borde ju logiskt sett "bara" vara 20mm skillnad...
Alla fälgarna är avsvarvade 5mm på centrumet för att få lite högre ET då det var trångt som fan och tog i skärmarna förrut. Bakfälgarna är breddade 1" på insidan.
Något nerstämd kände jag väl mig när jag väl skulle provmontera dom.. Såg framför mig hur jag skulle bli tvungen att göra en "Avesta-breddning" för att få det att funka.
Men ta mig fan.. Det GICK!! Det är väl ca 3mm frigång på insidan på taightaste stället med hjulet upphissat. Dock så tar däcket i skärmkanten när det fjädrar ihop mycket. men det gjodre det med 225:orna också, så det tror jag inte blir så farligt.
Nu har jag konstaterat följande i all fall:
*255:or på E30 är bara att glömma!
*245:or går med viss kompromiss samt milt rullade skärmar och rätt ET.
*245:or på E30 ser jävligt brutalt ut!!
Last edited by Bonje on 21 Sep 2008, 14:29, edited 1 time in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Jag hade 18" på touringen med 245, och det ser fett ut.
Jag fick våldsrulla och massera inåt. Det såg ut som det skulle gå bra, men när man sen körde med bilen så skrapade det som fan innan jag tagit till hårdhandskarna.
Jag fick våldsrulla och massera inåt. Det såg ut som det skulle gå bra, men när man sen körde med bilen så skrapade det som fan innan jag tagit till hårdhandskarna.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Jag får väl se hur det blir sen när man kör... Sen är det ju lite olika mellan olika däcktillverkare hur breda respektive 245:or är också.
Dom här är fan bredare än jag hade räknat med.
Om det skulle bli olidligt åka med, då får jag väl burna slut på dom och skamset byta till 235:or i stället..
Dom här är fan bredare än jag hade räknat med.
Om det skulle bli olidligt åka med, då får jag väl burna slut på dom och skamset byta till 235:or i stället..
Last edited by Bonje on 05 Jan 2009, 13:57, edited 1 time in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Distansplatta? Nu är jag inte riktigt med på vart du menar faktist?
Både flänsen mott toppen på spjällhusen och flänsen på plenumet är planfrästa. Det borde inte läcka.
Både flänsen mott toppen på spjällhusen och flänsen på plenumet är planfrästa. Det borde inte läcka.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Bonje wrote:Distansplatta? Nu är jag inte riktigt med på vart du menar faktist?
Både flänsen mott toppen på spjällhusen och flänsen på plenumet är planfrästa. Det borde inte läcka.
De är den flänsen jag menar..
Vi hade vårat planat också.. du kan ju skruva dit plattan och åka till någon och provtrycka, för du hade väl toppen bortskruvad ändå menar jag?
Mvh
Uffe