[Shomakie] E30 M20B25 Turbo -88 [365whp 500wnm]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Nu har ja plockat isär motorn helt...bara funderar på hur mycket av kolvarna som ska svarvas av?

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

Ser bra ut!

svarva ner kolven så att den ligger plant jäms med blocket. finns ju en liten guide om de.. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Nyaste inköpet....


788cc spridare
Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Så..nu en liten uppdatering innan man drar iväg till sthlm i helgen..

Fått kolvarna svarvade nu av farsan..


Image


58mm hög blev den efter svarning.
Image

Blocket kommer nog nästa vecka oringat o fint =)
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

tjohoo.. tänkte fråga om du kör me sinter o org koppling?
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

david__ wrote:tjohoo.. tänkte fråga om du kör me sinter o org koppling?


4-puck sinter
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

I väntan på blocket så har ja börjat me lite rengörning av smådetaljer osv...

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

shomakie wrote:
david__ wrote:tjohoo.. tänkte fråga om du kör me sinter o org koppling?


4-puck sinter
oj såg nu va ja skrev.. menade org tryckplatta, haaa.. funkar de bra?
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

david__ wrote:
shomakie wrote:
david__ wrote:tjohoo.. tänkte fråga om du kör me sinter o org koppling?


4-puck sinter
oj såg nu va ja skrev.. menade org tryckplatta, haaa.. funkar de bra?


aaa...4 puckare och original tryckplatta...men hade ju bara typ 250-300hk förra året och mycket mer i år så nu vet ja inte om det orkar med!
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

skjysst det blir med lite färg! lär bli skoj denna till somaren :P
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Eftersom arp kostar skortan och allt redan dragit iväg i kostnad så har ja bestämt mig för att borra upp blockets gängor för toppbulten och dra i helicoil och sen köra 12.9 bultar...kommer detta inte fungera alls?
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Varför ska du gänga upp blocket ?
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

ska du inte byta ramlager när du ändå har isär skiten? TYcker jag verkligen du ska byta, surt om de börjar knacka efter några fullgas repor..

Mvh
Uffe
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

wuffee wrote:ska du inte byta ramlager när du ändå har isär skiten? TYcker jag verkligen du ska byta, surt om de börjar knacka efter några fullgas repor..

Mvh
Uffe


funderar på det....är ramlagrerna det som är viktigast att byta?
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Storås wrote:Varför ska du gänga upp blocket ?


eftersom ja inte ska köra arp och kommer förmodligen lossa på toppen ett antal gånger och lättare och billigare att byta helicoil istället för helt nytt block=)
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Ska du använda 12.9 skruvar ?? isåfall lär det inte bli bättre, grejen med ARP, eller någon annan typ av pinnbult är ju att man kan dra hårdare utan att bultarna går av, eftersom det är en mutter du drar och inte en skruvskalle,, stoppar du i vanliga 12.9 skruvar så är du tillbaka på ruta 1 igen, dvs original. för det sitter väl 12.9 skruver i toppen ? eller om det är 10.9 ? Vet inte vad M20 har standard.

Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

jag tycker du ska satsa på arp pinnbult till toppen. dom går ju att återanvända oxå.
Post Reply