[Shomakie] E30 M20B25 Turbo -88 [365whp 500wnm]
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
[Shomakie] E30 M20B25 Turbo -88 [365whp 500wnm]
Då var det dags för en liten projekttråd om min E30 325:a som ja köpte 2004 då helt förstörd med sprucken topp, fel kylare mm...rostig och allmänt slut!
Byggde ett första "snikkit" 2007 men blev sugen på mer...så denna setupen blev det:
Holset Wh1e
HKS 40mm Wg (Kopia)
Pulssplittgrenrör
788cc spridare
original tryckplatta med 4 pucks sinter(618platta Måste köpas!!!)
Nya lager i botten
Svarvade katkolvar
Svetsad topp
Ms v2.2 med 3 st separata tändsteg och ombyggnadskit för vr givare...
Edis 6 spole
Biltema silicontändkablar
Så mitt recept på turbobygget 2007 såg ut som detta:
CT-26 snurra
M535lmm från e28 me chip från 325
M5 spridare
Malpassi linjär btr
600*300*76 Ic
Hemmasnidad adapter till grenröret
3" downpipe och sedan en burk i slutet
Svetsad och planad topp
Bilder på bygget kommer upp senare imorrn...
Byggde ett första "snikkit" 2007 men blev sugen på mer...så denna setupen blev det:
Holset Wh1e
HKS 40mm Wg (Kopia)
Pulssplittgrenrör
788cc spridare
original tryckplatta med 4 pucks sinter(618platta Måste köpas!!!)
Nya lager i botten
Svarvade katkolvar
Svetsad topp
Ms v2.2 med 3 st separata tändsteg och ombyggnadskit för vr givare...
Edis 6 spole
Biltema silicontändkablar
Så mitt recept på turbobygget 2007 såg ut som detta:
CT-26 snurra
M535lmm från e28 me chip från 325
M5 spridare
Malpassi linjär btr
600*300*76 Ic
Hemmasnidad adapter till grenröret
3" downpipe och sedan en burk i slutet
Svetsad och planad topp
Bilder på bygget kommer upp senare imorrn...
Last edited by shomakie on 06 May 2009, 17:27, edited 13 times in total.
Bra jobbat! mycket snygg kärra, lycka till med snurrinstallationen
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu har stödlagret till kardan kommit hem och ja hoppas att ja får min sinter leverad idag också =)
Blir till att lyfta motorn en bit idag så jag kan få bort tråget för svetsning av returen då ja hört att oljepluggen inte är det bästa att sätta det i...
Spelar det nån roll om ja lutar eller har nippeln rak för returen?
Blir till att lyfta motorn en bit idag så jag kan få bort tråget för svetsning av returen då ja hört att oljepluggen inte är det bästa att sätta det i...
Spelar det nån roll om ja lutar eller har nippeln rak för returen?
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bäckis wrote:Känns som att en sån turbo blir väl liten?
Vi har en liggande om du ska montera dubbla, och den är inte dyr.
nja...sitter ju original på supra mk3 och det är ju en 3liters sexa och enligt dem så kan man plocka ur 300-340hk ur dem...men det återstår ju dock att se, men detta är ju bara min första konventering.
Vill bygga rejält me oringat och s50 kolvar till nästa år..har lagt budgeten på 15000 i år och hittills så hålls den...
Hehe...dubbelturbo nja...återkommer när den e klar om den känns seg..
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Så idag har ja varit ute vid garaget och plockat ner tråget för fix av oljereturen...ska jag ha 15 eller 20mm invändigt?
laddtrycksmätare plus dump...
Rengjort lådan..
Svetsad topp..
Var även förbi mekonomen idag och köpte avgasdelar och tryckrör så imorgon ska ja kapa lite fram för att kunna dra rören till ic:n...Väntar även på att beställa silicon från usa...
laddtrycksmätare plus dump...
Rengjort lådan..
Svetsad topp..
Var även förbi mekonomen idag och köpte avgasdelar och tryckrör så imorgon ska ja kapa lite fram för att kunna dra rören till ic:n...Väntar även på att beställa silicon från usa...
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
RoDe wrote:hörde av en bekant att hydroscand i västerås har börjat sälja blå flerlagers silikon till bra priser.
Japp..stämmer....men dem hade bara 90gradersböjar och tog alldeles för mycket...betalar 93:- för en 3" 90gradare i Usa...och runt 500 för en meter så...
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Så nu har dem sista delarna kommit...
Skillnad....konstigt att det slog när man åkte iväg på ettan...
ÄNTLIGEN fått min 4-pucks lamell så lådan kan få åka på så ska drivlinan upp nu i helgen och nästa vecka blir galet tokig..måste hinna jobba, träna och sen svetsa avgas, tryckrör och förhoppningsvis så kommer mitt paket från usa med mina siliconslangar....
Skillnad....konstigt att det slog när man åkte iväg på ettan...
ÄNTLIGEN fått min 4-pucks lamell så lådan kan få åka på så ska drivlinan upp nu i helgen och nästa vecka blir galet tokig..måste hinna jobba, träna och sen svetsa avgas, tryckrör och förhoppningsvis så kommer mitt paket från usa med mina siliconslangar....
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp