E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

Lite värmetåligt klet på wastegatepluggen så det blir tätt
Image


Och lite här med
Image


Lite trångt vid tändkablarna, kan nog bli lite för varmt
Image



Image


Allting måste bearbetas
Image



Image


Detta var dom alu rör jag hittade, så det får duga, gratis är gratis
Image


Tänker man till så är det alltid lättare, skulle svarvat innan jag svetsade dit röret, men det går såhär med
Image


Slangaslutninger var något konstigt mått, så jag svarvade ner till 4" för att slippa problem emd att hitta passande slang
Image


Högflödes, hehe. En motsvarande siliconböj med redusering 3"-2,5" kostar ca 900:-
Image


Har man inget 25mm alu rör till dumpen så får man "göra" ett...
Image


... i detta fallet av en överbliven bit av en fuelrail profil.
Image


Dags att lyfta i
Image



Image



Image



Image


Image
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

snyggt om man tänker på budgeten... :D
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

haha =D
detta kommer bli skitbra 8)
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Detta är inte likt Dannej om man kollar på hans andra projetk. =)

Fy fan va det ser ut, ska jag ringa till Mixi och be dom hämta bilen? :lol:

Detta blir nog häftigt. haha
User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

Olja till turbon, tyvärr 300:- men då är det den seriösaste delen på hela bilen med :lol:
Image


Färdigt på denna sidan av motorn
Image


Kablar är för jävl tråkigt att hålla på med, så dom måste man vara rädd om
Image


Här har vi då kontoret och kontrollrummet
Image


LMM:en hamnar lite längre bort, så kablarna fick förlängas
Image


Färdigt
Image


Ja, vad ska man säga, snurran är ganska grotesk :lol:
Image


Special blir det
Image


Kanske inte riktigt så en downpipe brukar se ut, men men.
Image


Sen lite klet igen för slutmontering
Image
User avatar
Tjottirotti
Posts: 764
Joined: 23 Jun 2007, 19:59
Location: Göteborg / Karlstad

Post by Tjottirotti »

Johnny wrote:Underbart bygge.. :wink: Skulle inte ett MS passa herrn och herrns budget bra? Du lär ju spara in det i bränsleförbrukning i slutändan. :lol:


klockrent haha
Bmw 745 -85 618whp 848Nm
+46703905533
User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

Johnny wrote:Underbart bygge.. :wink: Skulle inte ett MS passa herrn och herrns budget bra? Du lär ju spara in det i bränsleförbrukning i slutändan. :lol:


nja, kostar ändå en hel del tusenlappar innan det sitter i och fungerar, och dessutom så hatar jag att dra kablar.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Galet galet!

Snart uppstart eller? :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

Sista dagen så jävlades ALLT sånt som inte ska kunna krångla, gaswire, spakställ, bakaxelbyte, kylarslangar tog en hel dag att fixa (12 timmar) det ska egentligen vara gjort på 2 timmar.

Sånt här blir jag galen på, varför tillverkar man olika bakaxlar fästen på samma bilmodell?
Image


Det var helt enkelt baa att göra en adapter i 8mm järn
Image


En bult går inte att få dit, men 3 av 4 är ganska bra ändå :lol:
Image


Krängningshämmaren åkte bort, den är så klen så den gör säker ingen nytta, och jag har en grövre från 535 som ändå skulle dit.
Image


Slutmontering, oringen var lite trasig på sina ställen så det fick bli lite siliconklet
Image


Här fick ninjadumpen sitta på fuelrailprofilen
Image



Sen efter lite krångel så fick jag igång bilen, härlig respons med lättat svänghjul, riktigt rapp, turbon är helt underbar, fläktar redan från tomgång så man känner bra med skillnad redan från 1500varv, grymmt bottenvrid, vid va 2500varv så börjar den bygga laddtryck, och vid 3500 så skjuter det på ordentligt.
Kort och gott, motorn fick en mycket trevlig karaktär, den känns och låter arg helt enkelt

Dock så var det inte riktigt färdigbyggt, ingen slang till wastegaten, ställde bara fjädern lite med kännsla, så det skenade antgligen endel :lol: och inte heller någon laddtrycksmätare, men det kändes bra ändå.
Plus att det fortfarande bara var bensin i tanken och original spridare, så förutsättningarna var kanske inte dom bästa


Här är lite bilder på det efter provtur, turbon blev lite varmare än vad den har varit tidigare ser det ut som, färgen bubblar och flagnar :lol:

Image



Image



Image



Image



Image





Sen lite nya problem efter att det gick lite vilt på grusväg med okänt laddtryck och varvstopp på 3:an
Gissa vad? Ledtråd: Det rinner vatten ur avgassystemet :lol:

Image



Image
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Häll i kylarcement :lol:
User avatar
Drullen
Posts: 1428
Joined: 24 Nov 2005, 23:40
Location: Karlshamn
Contact:

Post by Drullen »

När rullar du in i k-town Danne ?? Måste beskåda detta live... :D
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

Dags att riva toppen

Välldigt rent invändigt
Image



Image



Image


Toppen av, och glykol i grenröret :lol:
Image


Och klet i insugskanalen
Image



Image


Ser ut som någon har spytt i motorn
Image


Borrningen på 3:ans cylinder mäter 93x102mm
Image


Vacker är den :lol:
Image
kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

hehe.. hur länge gick den innan packningen sa farväl? :lol:
User avatar
dannej
Posts: 67
Joined: 12 Jul 2007, 16:59
Location: Karlshamn
Contact:

Post by dannej »

kopi wrote:hehe.. hur länge gick den innan packningen sa farväl? :lol:


inte många minuter :lol:
User avatar
Ålands Adde
Posts: 345
Joined: 14 Feb 2006, 22:01
Location: Åland och Upplands Väsby
Contact:

hmm

Post by Ålands Adde »

he he coolt.. oljeretur i fyrkantsprofil :)
Anders "Ålands adde" Söderlund
0702965268
Anders@speedracerz.com

8,62/264km/h gxsr 1420cc 2003..
10,74/214km/h e36 coupe turbo 2005..
10,89/218km/h Supra mkiv 2010...
10,01/227km/h 991 Turbo 2018…
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Blir de en DanG kopparpackning på dedär? :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply