E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lite värmetåligt klet på wastegatepluggen så det blir tätt
Och lite här med
Lite trångt vid tändkablarna, kan nog bli lite för varmt
Allting måste bearbetas
Detta var dom alu rör jag hittade, så det får duga, gratis är gratis
Tänker man till så är det alltid lättare, skulle svarvat innan jag svetsade dit röret, men det går såhär med
Slangaslutninger var något konstigt mått, så jag svarvade ner till 4" för att slippa problem emd att hitta passande slang
Högflödes, hehe. En motsvarande siliconböj med redusering 3"-2,5" kostar ca 900:-
Har man inget 25mm alu rör till dumpen så får man "göra" ett...
... i detta fallet av en överbliven bit av en fuelrail profil.
Dags att lyfta i
Och lite här med
Lite trångt vid tändkablarna, kan nog bli lite för varmt
Allting måste bearbetas
Detta var dom alu rör jag hittade, så det får duga, gratis är gratis
Tänker man till så är det alltid lättare, skulle svarvat innan jag svetsade dit röret, men det går såhär med
Slangaslutninger var något konstigt mått, så jag svarvade ner till 4" för att slippa problem emd att hitta passande slang
Högflödes, hehe. En motsvarande siliconböj med redusering 3"-2,5" kostar ca 900:-
Har man inget 25mm alu rör till dumpen så får man "göra" ett...
... i detta fallet av en överbliven bit av en fuelrail profil.
Dags att lyfta i
snyggt om man tänker på budgeten...
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Olja till turbon, tyvärr 300:- men då är det den seriösaste delen på hela bilen med
Färdigt på denna sidan av motorn
Kablar är för jävl tråkigt att hålla på med, så dom måste man vara rädd om
Här har vi då kontoret och kontrollrummet
LMM:en hamnar lite längre bort, så kablarna fick förlängas
Färdigt
Ja, vad ska man säga, snurran är ganska grotesk
Special blir det
Kanske inte riktigt så en downpipe brukar se ut, men men.
Sen lite klet igen för slutmontering
Färdigt på denna sidan av motorn
Kablar är för jävl tråkigt att hålla på med, så dom måste man vara rädd om
Här har vi då kontoret och kontrollrummet
LMM:en hamnar lite längre bort, så kablarna fick förlängas
Färdigt
Ja, vad ska man säga, snurran är ganska grotesk
Special blir det
Kanske inte riktigt så en downpipe brukar se ut, men men.
Sen lite klet igen för slutmontering
- Tjottirotti
- Posts: 764
- Joined: 23 Jun 2007, 19:59
- Location: Göteborg / Karlstad
Galet galet!
Snart uppstart eller?
Snart uppstart eller?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Sista dagen så jävlades ALLT sånt som inte ska kunna krångla, gaswire, spakställ, bakaxelbyte, kylarslangar tog en hel dag att fixa (12 timmar) det ska egentligen vara gjort på 2 timmar.
Sånt här blir jag galen på, varför tillverkar man olika bakaxlar fästen på samma bilmodell?
Det var helt enkelt baa att göra en adapter i 8mm järn
En bult går inte att få dit, men 3 av 4 är ganska bra ändå
Krängningshämmaren åkte bort, den är så klen så den gör säker ingen nytta, och jag har en grövre från 535 som ändå skulle dit.
Slutmontering, oringen var lite trasig på sina ställen så det fick bli lite siliconklet
Här fick ninjadumpen sitta på fuelrailprofilen
Sen efter lite krångel så fick jag igång bilen, härlig respons med lättat svänghjul, riktigt rapp, turbon är helt underbar, fläktar redan från tomgång så man känner bra med skillnad redan från 1500varv, grymmt bottenvrid, vid va 2500varv så börjar den bygga laddtryck, och vid 3500 så skjuter det på ordentligt.
Kort och gott, motorn fick en mycket trevlig karaktär, den känns och låter arg helt enkelt
Dock så var det inte riktigt färdigbyggt, ingen slang till wastegaten, ställde bara fjädern lite med kännsla, så det skenade antgligen endel och inte heller någon laddtrycksmätare, men det kändes bra ändå.
Plus att det fortfarande bara var bensin i tanken och original spridare, så förutsättningarna var kanske inte dom bästa
Här är lite bilder på det efter provtur, turbon blev lite varmare än vad den har varit tidigare ser det ut som, färgen bubblar och flagnar
Sen lite nya problem efter att det gick lite vilt på grusväg med okänt laddtryck och varvstopp på 3:an
Gissa vad? Ledtråd: Det rinner vatten ur avgassystemet
Sånt här blir jag galen på, varför tillverkar man olika bakaxlar fästen på samma bilmodell?
Det var helt enkelt baa att göra en adapter i 8mm järn
En bult går inte att få dit, men 3 av 4 är ganska bra ändå
Krängningshämmaren åkte bort, den är så klen så den gör säker ingen nytta, och jag har en grövre från 535 som ändå skulle dit.
Slutmontering, oringen var lite trasig på sina ställen så det fick bli lite siliconklet
Här fick ninjadumpen sitta på fuelrailprofilen
Sen efter lite krångel så fick jag igång bilen, härlig respons med lättat svänghjul, riktigt rapp, turbon är helt underbar, fläktar redan från tomgång så man känner bra med skillnad redan från 1500varv, grymmt bottenvrid, vid va 2500varv så börjar den bygga laddtryck, och vid 3500 så skjuter det på ordentligt.
Kort och gott, motorn fick en mycket trevlig karaktär, den känns och låter arg helt enkelt
Dock så var det inte riktigt färdigbyggt, ingen slang till wastegaten, ställde bara fjädern lite med kännsla, så det skenade antgligen endel och inte heller någon laddtrycksmätare, men det kändes bra ändå.
Plus att det fortfarande bara var bensin i tanken och original spridare, så förutsättningarna var kanske inte dom bästa
Här är lite bilder på det efter provtur, turbon blev lite varmare än vad den har varit tidigare ser det ut som, färgen bubblar och flagnar
Sen lite nya problem efter att det gick lite vilt på grusväg med okänt laddtryck och varvstopp på 3:an
Gissa vad? Ledtråd: Det rinner vatten ur avgassystemet
- Ålands Adde
- Posts: 345
- Joined: 14 Feb 2006, 22:01
- Location: Åland och Upplands Väsby
- Contact:
hmm
he he coolt.. oljeretur i fyrkantsprofil
Anders "Ålands adde" Söderlund
0702965268
Anders@speedracerz.com
8,62/264km/h gxsr 1420cc 2003..
10,74/214km/h e36 coupe turbo 2005..
10,89/218km/h Supra mkiv 2010...
10,01/227km/h 991 Turbo 2018…
0702965268
Anders@speedracerz.com
8,62/264km/h gxsr 1420cc 2003..
10,74/214km/h e36 coupe turbo 2005..
10,89/218km/h Supra mkiv 2010...
10,01/227km/h 991 Turbo 2018…
Blir de en DanG kopparpackning på dedär?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;