E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"
Eftersom min 535a var så trevlig att sladda med så tänkte jag öka effekten något samt byta till en kaross som inte har decimeter långa sprickor i alla bärande delar.
Och detta kommer göras extremt budget, för det är det roligaste av principskäl.
Gjorde en bra affär när jag köpta 535:an så därför har jag ett mycket bra utgångsläge, så här ser det ut.
Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Summa Utgifter i dagsläget: 300:-
Hyfsat fräsch 528 kaross som det ska byggas på
Donatorbilen som motorn plockas från (3,5L), karossen är SLUT
Båda bilarna
Turbon KKK K31, Marin utförande, 62mm kompresor, 65mm turbin, för stor för den effekt jag ska plocka ut, men eftersom det är en trevlig karaktär på motorn så vill jag inte förstöra den med en liten snurra, bottenvridet räcker redan utan laddtryck
Flänsarna som behövs utskurna
Rör till grenrörsbygget
Lägger upp lite bilder för att förklara vad jag menar med att karossen var slut.
Dom här däcken var det ca 5mm på när dom las på, efter det har dom rullat sammanlagt ca en timmes drifting på uråsa, samt 6mil hem därifrån, alltså som FRAM hjul
Allting på hela bilen skakar loss när man kör
Fjäderbenstornet har flyttat sig något, bevisligen så fyller fjäderbensstag en funktion
Bakaxeluppfästnignen lossnat från karossen
Samma igen
Fjäderbenstornet sett underifrån
Bra när framhjulen går i hjulhusen när man bromsar och vid fullt rattutslag
Andra sidan
Tanken inte riktigt där den ska vara
Bogserings öglan borta efter ett försök till så kallad "bogseringsburn" som gick bra på 1:an med när man stoppar i 2:an så slackar stroppen och det blir ett litet ryck
Nu åter till bygget
turbon inmåttad
Lite onödiga utstickande gjutningar som är ivägen här
Verktyg för att åtgärda det problemet
Åtgärdat
Igen
Flänsen fäst på rätt ställe
Lite specialböjar kan behövas
På plats, bra några fogar kvar att svetsa samt att wastegaten ska anslutas nånstans
Och detta kommer göras extremt budget, för det är det roligaste av principskäl.
Gjorde en bra affär när jag köpta 535:an så därför har jag ett mycket bra utgångsläge, så här ser det ut.
Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Summa Utgifter i dagsläget: 300:-
Hyfsat fräsch 528 kaross som det ska byggas på
Donatorbilen som motorn plockas från (3,5L), karossen är SLUT
Båda bilarna
Turbon KKK K31, Marin utförande, 62mm kompresor, 65mm turbin, för stor för den effekt jag ska plocka ut, men eftersom det är en trevlig karaktär på motorn så vill jag inte förstöra den med en liten snurra, bottenvridet räcker redan utan laddtryck
Flänsarna som behövs utskurna
Rör till grenrörsbygget
Lägger upp lite bilder för att förklara vad jag menar med att karossen var slut.
Dom här däcken var det ca 5mm på när dom las på, efter det har dom rullat sammanlagt ca en timmes drifting på uråsa, samt 6mil hem därifrån, alltså som FRAM hjul
Allting på hela bilen skakar loss när man kör
Fjäderbenstornet har flyttat sig något, bevisligen så fyller fjäderbensstag en funktion
Bakaxeluppfästnignen lossnat från karossen
Samma igen
Fjäderbenstornet sett underifrån
Bra när framhjulen går i hjulhusen när man bromsar och vid fullt rattutslag
Andra sidan
Tanken inte riktigt där den ska vara
Bogserings öglan borta efter ett försök till så kallad "bogseringsburn" som gick bra på 1:an med när man stoppar i 2:an så slackar stroppen och det blir ett litet ryck
Nu åter till bygget
turbon inmåttad
Lite onödiga utstickande gjutningar som är ivägen här
Verktyg för att åtgärda det problemet
Åtgärdat
Igen
Flänsen fäst på rätt ställe
Lite specialböjar kan behövas
På plats, bra några fogar kvar att svetsa samt att wastegaten ska anslutas nånstans
Last edited by dannej on 14 Sep 2007, 18:49, edited 1 time in total.
Jajävlar va sliten kaross! läskigt tillochmed.
Men lycka till, ett såndär projekt e alltid lattjo =D
Men lycka till, ett såndär projekt e alltid lattjo =D
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Bert-Ola wrote:Snackade lite med dig på Uråsa.
Verkade som du tycktes ha kul, med tanke på all däcksrök.
Men som sagt karossen såg inte ut att vara i bästa skick.
Motorn lät helt OK.
Kul budgetbygge, vad har den turbon suttit på?
Vi kanske ses igen på Uråsa framöver.
Jag brukar också vara på Uråsa.
Hoppas vi kan dra dit lite mer Bmw turbo´s. =)
Då vet jag vem Danne är.. Han har en jävligt fin drifting volvo. =)
Mvh Mattias
Clew wrote:Haha den karossen var slut
Men jag undrar bara, varfor salde du vaxelladan och diffen?
Dom borde val sitta fint i 528an med??
Växellåda satt det i 528:an och den jag sålde var en 265 med lös sprängkåpa, och eftersom den passar på volvomotor med adapter så betalar volvo folk riktiga överpriser för dessa lådor
Lameldiffen var bara 25% och går inte att sladda med, lamelldiff är inget vidare att köra drifting med över huvud taget även om den är hårdare spänd, även om båda hjulen spinner så kan dom ibland snurra olika fort, och det blir inga kontrollerbara ställ.
Ja det stämmer, är från Hoby.
turbon vet jag inte vad den suttit på, men någon volvo penta motor är det, avgashuset är vattenkylt därav så stort.
Det fick helt enkelt bli den snurran för den var billigast av om som ligger på hyllan och definitivt fulast
Men jag tror det blir bra, en för liten turbo på 3,5 liter hade motat mycket på högvarv, och varvstoppet på motronic är ju så härligt (bam bam bam) så det vill jag helst hålla mig på
turbon vet jag inte vad den suttit på, men någon volvo penta motor är det, avgashuset är vattenkylt därav så stort.
Det fick helt enkelt bli den snurran för den var billigast av om som ligger på hyllan och definitivt fulast
Men jag tror det blir bra, en för liten turbo på 3,5 liter hade motat mycket på högvarv, och varvstoppet på motronic är ju så härligt (bam bam bam) så det vill jag helst hålla mig på
Detta bevisar att de verkligen gå ha kul för noll och inget ting Har man sett hur 535an ser ut i verkligenheten, Så kan man änns inte fatta varför man kör med en sådan..Absolut inte drifta med Men Danne e ju Danne från smalltown, De säger allt !!
Bygg på, Kommer mer uråsa.. Då ska även ja åka turbo om allt går som planerat =)
Bygg på, Kommer mer uråsa.. Då ska även ja åka turbo om allt går som planerat =)
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
Drullen wrote:Detta bevisar att de verkligen gå ha kul för noll och inget ting Har man sett hur 535an ser ut i verkligenheten, Så kan man änns inte fatta varför man kör med en sådan..Absolut inte drifta med Men Danne e ju Danne från smalltown, De säger allt !!
Bygg på, Kommer mer uråsa.. Då ska även ja åka turbo om allt går som planerat =)
När är uråsa näst? jag hade tänkt att ha som tidsplan att vara klar tills dess fall
dannej wrote:Drullen wrote:Detta bevisar att de verkligen gå ha kul för noll och inget ting Har man sett hur 535an ser ut i verkligenheten, Så kan man änns inte fatta varför man kör med en sådan..Absolut inte drifta med Men Danne e ju Danne från smalltown, De säger allt !!
Bygg på, Kommer mer uråsa.. Då ska även ja åka turbo om allt går som planerat =)
När är uråsa näst? jag hade tänkt att ha som tidsplan att vara klar tills dess fall
Ja vet inte om han snackade nått om början på sep.. Ska ringa Anton och kolla upp detta. Då ja själv måste sätta upp ett mål
Ja återkommer, Lr e de bara att slå mej en signal framöver..
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
Till att börja med lite underhållning
Varför totalrenovera och lacka om man inte ska kunna burna "lite" sen?
Och lite E28 relaterat
Nästa dag! Så snabbt ska det gå när jobben väl kommer i rätt händer
Åter till bygget
Rör inhandlat, störande dyrt (500:-) nästan så jag skulle kapat till lite begagnade
Spridarna 391cc
Turboflänsen
Svarvning av avgashuset
klart
röret sticker in hela vägen så det både blir tätt samt att den interna wastegaten är tät
Sen ska det ju bultas fast med ja, och helst inte gå sönder
Hål upptaget till wastegaten
Såhär blir det till slut
Lätt den snyggaste snoken jag har skådat
Fast det blev faktiskt bra, till och med mer flödesvändligt än vad jag hade som målsättning, den kommer nog trivas på varvstopp.
Varför totalrenovera och lacka om man inte ska kunna burna "lite" sen?
Och lite E28 relaterat
Nästa dag! Så snabbt ska det gå när jobben väl kommer i rätt händer
Åter till bygget
Rör inhandlat, störande dyrt (500:-) nästan så jag skulle kapat till lite begagnade
Spridarna 391cc
Turboflänsen
Svarvning av avgashuset
klart
röret sticker in hela vägen så det både blir tätt samt att den interna wastegaten är tät
Sen ska det ju bultas fast med ja, och helst inte gå sönder
Hål upptaget till wastegaten
Såhär blir det till slut
Lätt den snyggaste snoken jag har skådat
Fast det blev faktiskt bra, till och med mer flödesvändligt än vad jag hade som målsättning, den kommer nog trivas på varvstopp.
Trevligt trevligt
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;