Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
Chrille
Posts: 2222 Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:
Post
by Chrille » 26 Apr 2006, 12:18
Yo...
har kontrollerat lite bensinförbrukning nu... Tankade 30 liter, kom ungefär 10 mil...
Problemet är bara när den är kall.. Den fullkomlingen häller i bensin. Står man 5 minuter på tomgång o sen kör iväg så bara rinner de ur avgasrören.
Den går även riktig sunkigt o står o hoppar o frustar.. Stänger man av den när den är kall får man stå i ca 30 sekunder på startern innan den hoppar igång o de besked i form av ett jättesvart moln!
När den är varm går det som en klocka o inte alls förfett. Varken på tomgång eller vid körning.
hur löser man detta? kan man koppla förbi kallstartgivarn? eller hur funkar det.. Tacksam för snabba svar.. alla idéer välkommnas... Hålet i plånboken växer
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 26 Apr 2006, 12:36
Mät motstånden i den blå givaren när bilen är varm.
Sen löder du dit ett motstånd med samma resistans.
kallevedlund
Posts: 674 Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro
Post
by kallevedlund » 26 Apr 2006, 12:44
fy fy inte lura sprutet på det sättet
men d funkar ju
Chrille
Posts: 2222 Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:
Post
by Chrille » 26 Apr 2006, 17:26
Låter som en god idé...
Är det nån som gjort liknande ingrepp o vet va som händer när den är kall? Kommer den gå för snålt då tror ni?
btw, Andreas, du menar väl den brunagivaren? Den blåa går väl till tempmätren eller är ja helt ute o cyklar nu?
Kero
Posts: 306 Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm
Post
by Kero » 26 Apr 2006, 17:57
Kan man göra något liknande på e34 m30?
Min bil måste man stå och hålla lite varv vid kallstart en stund, innan den börjar gå som den ska. Samma sak här oxå att den går fint när den väl blir varm.
Andersson
Posts: 395 Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda
Post
by Andersson » 26 Apr 2006, 20:16
Kolla först så givaren är redig. På 535-87 så är den blåa till boxen, och flatstiftskontakten till tempmätarn. Den bruna skulle tippa på Checkpanelen.
Mvh/Henrik
3430cc sugis
kallevedlund
Posts: 674 Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro
Post
by kallevedlund » 26 Apr 2006, 21:05
Chrille wrote: Låter som en god idé...
Är det nån som gjort liknande ingrepp o vet va som händer när den är kall? Kommer den gå för snålt då tror ni?
btw, Andreas, du menar väl den brunagivaren? Den blåa går väl till tempmätren eller är ja helt ute o cyklar nu?
Det är den blå givaren ja
Chrille
Posts: 2222 Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:
Post
by Chrille » 27 Apr 2006, 21:49
Update:
jag ersatte den blåagivaren med ett motstånd som var lika som motståndet på givaren när motorn är varm... reslutat: ingen skillnad..
Prövade då att bara sätta en kabel/bygel i kontakten och det gjorde heller ingen skillnad...
Går fortfarande snorfett när den är kall... de bara rinner igenomsoppa o luktar nåt grymt...
Finns det nåt annat som känner av tempraturen på motorn?
Overcharged
Posts: 1874 Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:
Post
by Overcharged » 27 Apr 2006, 23:12
pröva att koppla ur kallstartspridaren då?
Chrille
Posts: 2222 Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:
Post
by Chrille » 27 Apr 2006, 23:14
Overcharged wrote: pröva att koppla ur kallstartspridaren då?
Motronic... M20B25 - 88 Finns ingen kallstartsspridare...
Chrille
Posts: 2222 Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:
Post
by Chrille » 28 Apr 2006, 08:19
Hr nu även kommit fram till att bränsletrycket på tomgång ligger på nästan 3,5 bar när den är kall och 2,8-2,9 när den är varm...
Andreas K
Posts: 901 Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd
Post
by Andreas K » 28 Apr 2006, 09:06
Chrille wrote: Hr nu även kommit fram till att bränsletrycket på tomgång ligger på nästan 3,5 bar när den är kall och 2,8-2,9 när den är varm...
Det skall göra drygt 11% på bränslet.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 28 Apr 2006, 09:13
Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?
Andreas K
Posts: 901 Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd
Post
by Andreas K » 28 Apr 2006, 10:02
Bmwandreas wrote: Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?
kan han inte dra tjuvluft någonstans som drar ihop sig när den blir varm (eller tvärtom) vilket påverkar undertrycket?
Chrille
Posts: 2222 Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:
Post
by Chrille » 28 Apr 2006, 22:58
Bmwandreas wrote: Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?
Hoppades du kunde svara på de
Andreas K wrote: Bmwandreas wrote: Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?
kan han inte dra tjuvluft någonstans som drar ihop sig när den blir varm (eller tvärtom) vilket påverkar undertrycket?
Har kollat allt.. ingen tjuvluft...
Precis nä man startar den när den är kall så går den perfekt i ca 15 sekunder sen börjar den fetta...
tar sedan ca. 5-10 minuter sedan bara heltplötsligt går tomgången upp till stabila 750 rpm o de slutar lukta/rinna soppa....
Snälla någon måste komma på nåt bra snart... ja blir fan galen på de är
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 28 Apr 2006, 23:11
Vart mäter du soppatrycket ?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Chrille
Posts: 2222 Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:
Post
by Chrille » 29 Apr 2006, 08:43
Amplify wrote: Vart mäter du soppatrycket ?
Mätare kopplad med slang till uttag på den proggresiva btr:en.