KALL: Går fett!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
KALL: Går fett!
Yo...
har kontrollerat lite bensinförbrukning nu... Tankade 30 liter, kom ungefär 10 mil...
Problemet är bara när den är kall.. Den fullkomlingen häller i bensin. Står man 5 minuter på tomgång o sen kör iväg så bara rinner de ur avgasrören.
Den går även riktig sunkigt o står o hoppar o frustar.. Stänger man av den när den är kall får man stå i ca 30 sekunder på startern innan den hoppar igång o de besked i form av ett jättesvart moln!
När den är varm går det som en klocka o inte alls förfett. Varken på tomgång eller vid körning.
hur löser man detta? kan man koppla förbi kallstartgivarn? eller hur funkar det.. Tacksam för snabba svar.. alla idéer välkommnas... Hålet i plånboken växer
har kontrollerat lite bensinförbrukning nu... Tankade 30 liter, kom ungefär 10 mil...
Problemet är bara när den är kall.. Den fullkomlingen häller i bensin. Står man 5 minuter på tomgång o sen kör iväg så bara rinner de ur avgasrören.
Den går även riktig sunkigt o står o hoppar o frustar.. Stänger man av den när den är kall får man stå i ca 30 sekunder på startern innan den hoppar igång o de besked i form av ett jättesvart moln!
När den är varm går det som en klocka o inte alls förfett. Varken på tomgång eller vid körning.
hur löser man detta? kan man koppla förbi kallstartgivarn? eller hur funkar det.. Tacksam för snabba svar.. alla idéer välkommnas... Hålet i plånboken växer
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Låter som en god idé...
Är det nån som gjort liknande ingrepp o vet va som händer när den är kall? Kommer den gå för snålt då tror ni?
btw, Andreas, du menar väl den brunagivaren? Den blåa går väl till tempmätren eller är ja helt ute o cyklar nu?
Är det nån som gjort liknande ingrepp o vet va som händer när den är kall? Kommer den gå för snålt då tror ni?
btw, Andreas, du menar väl den brunagivaren? Den blåa går väl till tempmätren eller är ja helt ute o cyklar nu?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Update:
jag ersatte den blåagivaren med ett motstånd som var lika som motståndet på givaren när motorn är varm... reslutat: ingen skillnad..
Prövade då att bara sätta en kabel/bygel i kontakten och det gjorde heller ingen skillnad...
Går fortfarande snorfett när den är kall... de bara rinner igenomsoppa o luktar nåt grymt...
Finns det nåt annat som känner av tempraturen på motorn?
jag ersatte den blåagivaren med ett motstånd som var lika som motståndet på givaren när motorn är varm... reslutat: ingen skillnad..
Prövade då att bara sätta en kabel/bygel i kontakten och det gjorde heller ingen skillnad...
Går fortfarande snorfett när den är kall... de bara rinner igenomsoppa o luktar nåt grymt...
Finns det nåt annat som känner av tempraturen på motorn?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Overcharged wrote:pröva att koppla ur kallstartspridaren då?
Motronic... M20B25 - 88 Finns ingen kallstartsspridare...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Hr nu även kommit fram till att bränsletrycket på tomgång ligger på nästan 3,5 bar när den är kall och 2,8-2,9 när den är varm...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?
Hoppades du kunde svara på de
Andreas K wrote:Bmwandreas wrote:Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?
kan han inte dra tjuvluft någonstans som drar ihop sig när den blir varm (eller tvärtom) vilket påverkar undertrycket?
Har kollat allt.. ingen tjuvluft...
Precis nä man startar den när den är kall så går den perfekt i ca 15 sekunder sen börjar den fetta...
tar sedan ca. 5-10 minuter sedan bara heltplötsligt går tomgången upp till stabila 750 rpm o de slutar lukta/rinna soppa....
Snälla någon måste komma på nåt bra snart... ja blir fan galen på de är
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Amplify wrote:Vart mäter du soppatrycket ?
Mätare kopplad med slang till uttag på den proggresiva btr:en.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II