KALL: Går fett!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

KALL: Går fett!

Post by Chrille »

Yo...

har kontrollerat lite bensinförbrukning nu... Tankade 30 liter, kom ungefär 10 mil... :cry:


Problemet är bara när den är kall.. Den fullkomlingen häller i bensin. Står man 5 minuter på tomgång o sen kör iväg så bara rinner de ur avgasrören.

Den går även riktig sunkigt o står o hoppar o frustar.. Stänger man av den när den är kall får man stå i ca 30 sekunder på startern innan den hoppar igång o de besked i form av ett jättesvart moln!

När den är varm går det som en klocka o inte alls förfett. Varken på tomgång eller vid körning.

hur löser man detta? kan man koppla förbi kallstartgivarn? eller hur funkar det.. Tacksam för snabba svar.. alla idéer välkommnas... Hålet i plånboken växer :shock:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Mät motstånden i den blå givaren när bilen är varm.
Sen löder du dit ett motstånd med samma resistans.
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

fy fy inte lura sprutet på det sättet :D
men d funkar ju
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Låter som en god idé...

Är det nån som gjort liknande ingrepp o vet va som händer när den är kall? Kommer den gå för snålt då tror ni?

btw, Andreas, du menar väl den brunagivaren? Den blåa går väl till tempmätren eller är ja helt ute o cyklar nu?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Kan man göra något liknande på e34 m30?

Min bil måste man stå och hålla lite varv vid kallstart en stund, innan den börjar gå som den ska. Samma sak här oxå att den går fint när den väl blir varm.
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Kolla först så givaren är redig. På 535-87 så är den blåa till boxen, och flatstiftskontakten till tempmätarn. Den bruna skulle tippa på Checkpanelen.

Mvh/Henrik
3430cc sugis
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Chrille wrote:Låter som en god idé...

Är det nån som gjort liknande ingrepp o vet va som händer när den är kall? Kommer den gå för snålt då tror ni?

btw, Andreas, du menar väl den brunagivaren? Den blåa går väl till tempmätren eller är ja helt ute o cyklar nu?


Det är den blå givaren ja
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Update:

jag ersatte den blåagivaren med ett motstånd som var lika som motståndet på givaren när motorn är varm... reslutat: ingen skillnad..

Prövade då att bara sätta en kabel/bygel i kontakten och det gjorde heller ingen skillnad...

Går fortfarande snorfett när den är kall... de bara rinner igenomsoppa o luktar nåt grymt...

Finns det nåt annat som känner av tempraturen på motorn?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

pröva att koppla ur kallstartspridaren då?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Overcharged wrote:pröva att koppla ur kallstartspridaren då?


Motronic... M20B25 - 88 Finns ingen kallstartsspridare...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hr nu även kommit fram till att bränsletrycket på tomgång ligger på nästan 3,5 bar när den är kall och 2,8-2,9 när den är varm...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Chrille wrote:Hr nu även kommit fram till att bränsletrycket på tomgång ligger på nästan 3,5 bar när den är kall och 2,8-2,9 när den är varm...


Det skall göra drygt 11% på bränslet.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Bmwandreas wrote:Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?


kan han inte dra tjuvluft någonstans som drar ihop sig när den blir varm (eller tvärtom) vilket påverkar undertrycket?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Bmwandreas wrote:Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?


Hoppades du kunde svara på de :lol:


Andreas K wrote:
Bmwandreas wrote:Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?


kan han inte dra tjuvluft någonstans som drar ihop sig när den blir varm (eller tvärtom) vilket påverkar undertrycket?


Har kollat allt.. ingen tjuvluft...


Precis nä man startar den när den är kall så går den perfekt i ca 15 sekunder sen börjar den fetta...

tar sedan ca. 5-10 minuter sedan bara heltplötsligt går tomgången upp till stabila 750 rpm o de slutar lukta/rinna soppa....




Snälla någon måste komma på nåt bra snart... ja blir fan galen på de är :cry:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Vart mäter du soppatrycket ?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Amplify wrote:Vart mäter du soppatrycket ?


Mätare kopplad med slang till uttag på den proggresiva btr:en.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Post Reply