E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E28 wrote:Den där 528/535:an (Från Ängelholm?) var jag lite sugen på ett tag, men det verkar inte som om man gick miste om så mycket. Förutom motorn då kanske, men det har jag redan en över.
nja, det vet jag inte, köpte bilen för 6000:-, och har sålt låda, bakaxel och fälgarna för sammanlagt 10000:-, så det vet jag inte om man kallar ett dåligt köp.
motorn är förövrigt micket piggare än alla andra 535 jag har testat, vet dom inte varför, men det visar väl sig med tiden
Margarus wrote:hei.
holder på å lager akkurat likt turbo bygg som deg.
vet ikke helt hvordan jeg skal bygge downpipen.
flensen på eksos siden er 2.5", er det for lite ??
blir jævlig trangt mellom karroseri og manifoil vis jeg ska ha 3" down.
ser bra ut.. legger ved et bilde av mitt.
jeg skal også ha ekstern wg
3" får plats utan större problem, jag har samma grenrör som du har på bilden
dannej wrote:E28 wrote:Den där 528/535:an (Från Ängelholm?) var jag lite sugen på ett tag, men det verkar inte som om man gick miste om så mycket. Förutom motorn då kanske, men det har jag redan en över.
nja, det vet jag inte, köpte bilen för 6000:-, och har sålt låda, bakaxel och fälgarna för sammanlagt 10000:-, så det vet jag inte om man kallar ett dåligt köp.
motorn är förövrigt micket piggare än alla andra 535 jag har testat, vet dom inte varför, men det visar väl sig med tiden
Ha ha din kohandlare !
Hur går de med hajjen ??
Ps: Fick du him bussfan sen förresten
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
dannej wrote:E28 wrote:Den där 528/535:an (Från Ängelholm?) var jag lite sugen på ett tag, men det verkar inte som om man gick miste om så mycket. Förutom motorn då kanske, men det har jag redan en över.
nja, det vet jag inte, köpte bilen för 6000:-, och har sålt låda, bakaxel och fälgarna för sammanlagt 10000:-, så det vet jag inte om man kallar ett dåligt köp.
motorn är förövrigt micket piggare än alla andra 535 jag har testat, vet dom inte varför, men det visar väl sig med tiden
Hehe, tycker inte att det var något dåligt köp. Men det var inte riktigt det jag menade. Pengar tjänar jag på jobbet, inte på att slakta gamla bilar.
Tänkte mest på bilens skick.
Såg förresten att du letade fjädrar och dämpare. Har eventuellt en uppsättning Bilstein-dämpare över från en M535i om det kan vara intressant?
2,8:an utplockad ur bilen som ska användas, någon som behöver motorn för en billig peng?
Donatorbilen slaktad på reservdelar
Lite till däck hämtade, 3 lass med däck, lite över 100st varje gång
Organiserat spekvirke
Samma fast bara 15"
Växellådan som ska användas hade inga halgivare så det går fixas
Färdigt
tur nog så mätte jag lite när jag skulle montera kopplingen och insåg att man måste svarva svaänghjulet för att det ska fungera ihop med sinter, eftersom 5 serien har 10mm tjock lamell jämfört med dom flesta andra bilar som har 7mm, en sinter är 8mm, så därför blev det ca 2,2 mm försänkt tryckplatta
Nä jag ändå hade det i svarven så passade jag på att banta av det ett par kg, vet itne hur mycket, men det vägen nu 6kg ungefär.
Sen fick jag göra en kona för att kunna spänna upp det i en däck balanserignsmaskin
Nått i den här stilen
5grm obalans var det från början
Obalansen spelade säkert ingen roll, samt att det inte går att lita på den här metoden om man vill ha precision, men jag ville bara kolla så det itne var hemskt obalans, gör nog ont i fötterna om svänghjulet slits bort och kommer in i bilen
Bakre packbox läckte så det blev en ny, 300:- rena rånet
Allt på plats, och draget med rätt moment, elle rätt och rätt, hittade på lite egna siffror som jag tyckte verkade lämpliga
Oljereturen, ser ut som den är tänkt att sitta där från fabrik
Alla flänsar slipade för dom var så rostiga och dåliga
Återigen lite dyra delar 500:-
Växellådan också på plats
Donatorbilen slaktad på reservdelar
Lite till däck hämtade, 3 lass med däck, lite över 100st varje gång
Organiserat spekvirke
Samma fast bara 15"
Växellådan som ska användas hade inga halgivare så det går fixas
Färdigt
tur nog så mätte jag lite när jag skulle montera kopplingen och insåg att man måste svarva svaänghjulet för att det ska fungera ihop med sinter, eftersom 5 serien har 10mm tjock lamell jämfört med dom flesta andra bilar som har 7mm, en sinter är 8mm, så därför blev det ca 2,2 mm försänkt tryckplatta
Nä jag ändå hade det i svarven så passade jag på att banta av det ett par kg, vet itne hur mycket, men det vägen nu 6kg ungefär.
Sen fick jag göra en kona för att kunna spänna upp det i en däck balanserignsmaskin
Nått i den här stilen
5grm obalans var det från början
Obalansen spelade säkert ingen roll, samt att det inte går att lita på den här metoden om man vill ha precision, men jag ville bara kolla så det itne var hemskt obalans, gör nog ont i fötterna om svänghjulet slits bort och kommer in i bilen
Bakre packbox läckte så det blev en ny, 300:- rena rånet
Allt på plats, och draget med rätt moment, elle rätt och rätt, hittade på lite egna siffror som jag tyckte verkade lämpliga
Oljereturen, ser ut som den är tänkt att sitta där från fabrik
Alla flänsar slipade för dom var så rostiga och dåliga
Återigen lite dyra delar 500:-
Växellådan också på plats
dannej wrote:Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Flänsar vattenskunrna: 750:-
Spridare: 1300:-
2st 42,4 böjar: 30:-
Summa Utgifter i dagsläget: 2380:-
Mera utgifter.
Oljetrågspackning: 100:-
Grenrörspacknignar 500:-
Packningar mellan grenrör och avgasrör 100:-
Packbox vevaxel baktre: 299.-
Tot: 999:-
Sanslöst!, nu är det lätt att minnas varför dom flesta börjar bygga på volvo från början, exakt samma saker till en b230 kostar 234:- Det är skillnad! Vill inte ens tänka på va det kostar att bygga en "ny" maskin.
totala utgifter: 3379
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Hollizini wrote:Crille borde helt klart skaka i brallerna om tronen som världens snålaste biltrimmare.
Ser bra ut detta med tanke på prislappen och kul faktorn!
Nja, trim får gärna kosta det har jag inget emot, men slitdelar, reservdelar och originalskräp ska av princip vara nästan gratis.
kolla på mina kostnader, summan för 4 packningar + en packbox är lika stor som summan för turbo+wastegate+grenrör.
Packningar
Oljereturen
Oljereturen i 4kants profil
Ett blad på turbinen var lite skadat (ett av bladen till vänster i bild) så en "ögonmåttsbalansering" var nödvändig
Det gör manhelt enkelt genom att kapa lite med vinkelslipen på motsvarande blad på andra sidan, och uppskattningsvis ta lika mycket, det blir garanterat bra
Lite konstiga vinklar blir det på downpipen eftersom det är trångt vid oljelocket, och det ska ju helst gå att montera avgasystemet utan att behöva lossa på turbon
Lite svarvning igen
Och lite kapning så har man gjort sig en wastegateplugg
Det är roligt att smida, särskillt på ett sånt här Fulbygge
Del för del på plats
Oljereturen
Oljereturen i 4kants profil
Ett blad på turbinen var lite skadat (ett av bladen till vänster i bild) så en "ögonmåttsbalansering" var nödvändig
Det gör manhelt enkelt genom att kapa lite med vinkelslipen på motsvarande blad på andra sidan, och uppskattningsvis ta lika mycket, det blir garanterat bra
Lite konstiga vinklar blir det på downpipen eftersom det är trångt vid oljelocket, och det ska ju helst gå att montera avgasystemet utan att behöva lossa på turbon
Lite svarvning igen
Och lite kapning så har man gjort sig en wastegateplugg
Det är roligt att smida, särskillt på ett sånt här Fulbygge
Del för del på plats
Värkar kunna bli rolig dendär!
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;