Bmw 325 Kompressor
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Om du vill ha en bars övertryck behöver du pumpa in ca 2,5liter per motorvarv. Dock så brukar man räkna med ca 10% i inre förlust på kopressorn så om du pumpar ca 2,8 liter per varv bör övertrycket bli ca 1,0bar.
Drevningen bör då bli ca (2,8/2,1) = 1,33.
Om du då gör en remskiva till veven som är 130mm kan du ha ett drev på kompressorn som är 98mm. Då blir det stora fina drev med stor omkrets och liten risk för slir.
Ska du inte ladda mer än så klarar du dig säkert med en sexribbad rem vilket är mycket enklare och billigare att få tag på än en 8 ribbad. Tror du att du kommer vilja ladda mer sen är det kanske lika bra att tillverka 8 ribbade hjul på en gång...
Angående spridarna så får du tänka på att kompressorn tar effekt att driva runt och även den effekten måste ha mat/bensin.
Kan tänka mig att din kompressor själ ca 70hk vid 1,0 bars övetryck.
Mao måste du se till att ha soppa för ca 400hk även om du tänkt att plocka ut ca 330hk ur motorn.
Fast det är väl ungefär dit dina spridare räcker kan jag tänka mig.
Det jag menade var att du valt en stor kompressor men jag fick svaret på det i ditt inlägg
Borde dock inte bli något bekymmer, kommer dock att ladda fullt lite senare än om du valt en mindre kompressormodell.
Drevningen bör då bli ca (2,8/2,1) = 1,33.
Om du då gör en remskiva till veven som är 130mm kan du ha ett drev på kompressorn som är 98mm. Då blir det stora fina drev med stor omkrets och liten risk för slir.
Ska du inte ladda mer än så klarar du dig säkert med en sexribbad rem vilket är mycket enklare och billigare att få tag på än en 8 ribbad. Tror du att du kommer vilja ladda mer sen är det kanske lika bra att tillverka 8 ribbade hjul på en gång...
Angående spridarna så får du tänka på att kompressorn tar effekt att driva runt och även den effekten måste ha mat/bensin.
Kan tänka mig att din kompressor själ ca 70hk vid 1,0 bars övetryck.
Mao måste du se till att ha soppa för ca 400hk även om du tänkt att plocka ut ca 330hk ur motorn.
Fast det är väl ungefär dit dina spridare räcker kan jag tänka mig.
Det jag menade var att du valt en stor kompressor men jag fick svaret på det i ditt inlägg
Borde dock inte bli något bekymmer, kommer dock att ladda fullt lite senare än om du valt en mindre kompressormodell.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:Om du vill ha en bars övertryck behöver du pumpa in ca 2,5liter per motorvarv. Dock så brukar man räkna med ca 10% i inre förlust på kopressorn så om du pumpar ca 2,8 liter per varv bör övertrycket bli ca 1,0bar.
Drevningen bör då bli ca (2,8/2,1) = 1,33.
Om du då gör en remskiva till veven som är 130mm kan du ha ett drev på kompressorn som är 98mm. Då blir det stora fina drev med stor omkrets och liten risk för slir.
Ska du inte ladda mer än så klarar du dig säkert med en sexribbad rem vilket är mycket enklare och billigare att få tag på än en 8 ribbad. Tror du att du kommer vilja ladda mer sen är det kanske lika bra att tillverka 8 ribbade hjul på en gång...
Angående spridarna så får du tänka på att kompressorn tar effekt att driva runt och även den effekten måste ha mat/bensin.
Kan tänka mig att din kompressor själ ca 70hk vid 1,0 bars övetryck.
Mao måste du se till att ha soppa för ca 400hk även om du tänkt att plocka ut ca 330hk ur motorn.
Fast det är väl ungefär dit dina spridare räcker kan jag tänka mig.
Det jag menade var att du valt en stor kompressor men jag fick svaret på det i ditt inlägg
Borde dock inte bli något bekymmer, kommer dock att ladda fullt lite senare än om du valt en mindre kompressormodell.
Du, ja får tacka så inni helvete mycket du.. så här mycket är de ingen som kunnat tala om för mig tidigare, de e bra =).. hmm måste iväg nu.. men ja pm:ar nog dej senare
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
Bäckis wrote:Persson wrote:Dålig efterfrågan på just den modellen efter vad jag förstått.
vilket är det tänkta laddtrycket? Diametern på remskivan vid veven? Cylindervolymen? Maxvarvet på motorn?
Mvh Fredrik
Vem fan tror du att du är då? Jobbar på Lysholm eller är du bara viktig
mvh
Både och
Tydligen var den inte tillräckligt effektiv så de var också en anledning att sluta tillverka den.
Mvh Fredrik
Ska se om ja lyckas få upp nåra bilder här =)
Nu är de bara bilder tagna innan och under sommarn.. bilder på motorn kommer så snart de börjar hända något som är värt att ta kort på.. för ni vill väl inte se min ventilkåpa eller? typ de enda som är gjort något vid än
Nu är de bara bilder tagna innan och under sommarn.. bilder på motorn kommer så snart de börjar hända något som är värt att ta kort på.. för ni vill väl inte se min ventilkåpa eller? typ de enda som är gjort något vid än
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
En bild eller två på motorn som han står nu
Ska ner imorron å skruva bort de sista och börja putsa å gno =)
Nya remhjul blir cnc svarvade i aluminium nån gång snart me hoppas ja =)
Vita fälgar samt sänkning? Vilket blir bäst? Sänkning blir de iaf.
Eller
Ska ner imorron å skruva bort de sista och börja putsa å gno =)
Nya remhjul blir cnc svarvade i aluminium nån gång snart me hoppas ja =)
Vita fälgar samt sänkning? Vilket blir bäst? Sänkning blir de iaf.
Eller
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline