Bmw 325 Kompressor

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Om du vill ha en bars övertryck behöver du pumpa in ca 2,5liter per motorvarv. Dock så brukar man räkna med ca 10% i inre förlust på kopressorn så om du pumpar ca 2,8 liter per varv bör övertrycket bli ca 1,0bar.
Drevningen bör då bli ca (2,8/2,1) = 1,33.
Om du då gör en remskiva till veven som är 130mm kan du ha ett drev på kompressorn som är 98mm. Då blir det stora fina drev med stor omkrets och liten risk för slir.
Ska du inte ladda mer än så klarar du dig säkert med en sexribbad rem vilket är mycket enklare och billigare att få tag på än en 8 ribbad. Tror du att du kommer vilja ladda mer sen är det kanske lika bra att tillverka 8 ribbade hjul på en gång...

Angående spridarna så får du tänka på att kompressorn tar effekt att driva runt och även den effekten måste ha mat/bensin.
Kan tänka mig att din kompressor själ ca 70hk vid 1,0 bars övetryck.
Mao måste du se till att ha soppa för ca 400hk även om du tänkt att plocka ut ca 330hk ur motorn.
Fast det är väl ungefär dit dina spridare räcker kan jag tänka mig.

Det jag menade var att du valt en stor kompressor men jag fick svaret på det i ditt inlägg ;)
Borde dock inte bli något bekymmer, kommer dock att ladda fullt lite senare än om du valt en mindre kompressormodell.
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

M3JONAS wrote:Om du vill ha en bars övertryck behöver du pumpa in ca 2,5liter per motorvarv. Dock så brukar man räkna med ca 10% i inre förlust på kopressorn så om du pumpar ca 2,8 liter per varv bör övertrycket bli ca 1,0bar.
Drevningen bör då bli ca (2,8/2,1) = 1,33.
Om du då gör en remskiva till veven som är 130mm kan du ha ett drev på kompressorn som är 98mm. Då blir det stora fina drev med stor omkrets och liten risk för slir.
Ska du inte ladda mer än så klarar du dig säkert med en sexribbad rem vilket är mycket enklare och billigare att få tag på än en 8 ribbad. Tror du att du kommer vilja ladda mer sen är det kanske lika bra att tillverka 8 ribbade hjul på en gång...

Angående spridarna så får du tänka på att kompressorn tar effekt att driva runt och även den effekten måste ha mat/bensin.
Kan tänka mig att din kompressor själ ca 70hk vid 1,0 bars övetryck.
Mao måste du se till att ha soppa för ca 400hk även om du tänkt att plocka ut ca 330hk ur motorn.
Fast det är väl ungefär dit dina spridare räcker kan jag tänka mig.

Det jag menade var att du valt en stor kompressor men jag fick svaret på det i ditt inlägg ;)
Borde dock inte bli något bekymmer, kommer dock att ladda fullt lite senare än om du valt en mindre kompressormodell.


Du, ja får tacka så inni helvete mycket du.. så här mycket är de ingen som kunnat tala om för mig tidigare, de e bra =).. hmm måste iväg nu.. men ja pm:ar nog dej senare :P
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

Post by Persson »

Bäckis wrote:
Persson wrote:Dålig efterfrågan på just den modellen efter vad jag förstått.

vilket är det tänkta laddtrycket? Diametern på remskivan vid veven? Cylindervolymen? Maxvarvet på motorn?

Mvh Fredrik


Vem fan tror du att du är då? Jobbar på Lysholm eller är du bara viktig :lol:

mvh


Både och :lol:

Tydligen var den inte tillräckligt effektiv så de var också en anledning att sluta tillverka den.

Mvh Fredrik
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

Ska se om ja lyckas få upp nåra bilder här =)

Image

Image

Image
Image
Image
Image

Nu är de bara bilder tagna innan och under sommarn.. bilder på motorn kommer så snart de börjar hända något som är värt att ta kort på.. för ni vill väl inte se min ventilkåpa eller? typ de enda som är gjort något vid än :P
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
m3-turbo
Posts: 33
Joined: 06 Jan 2006, 18:54
Location: Malmö

Post by m3-turbo »

asså så jäkla najz o fräsh bil 8) .. fan va avis man blir på er som bor lite utanför som kan ha eget garage! :=) o de va ju inget dåligt garage heller!
//Robban


Supra MKIV TT6
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

m3-turbo wrote:asså så jäkla najz o fräsh bil 8) .. fan va avis man blir på er som bor lite utanför som kan ha eget garage! :=) o de va ju inget dåligt garage heller!

ne, den e fin=).. me lite gosigare motor så blir de kanon =)
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Vad är det för front?
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Post by NORMIND »

snygg bil... samma front osm jag hade på min... men vad är det för färg.. den ser lite lila ut
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

Aleex wrote:Vad är det för front?


Det är en front från seidl.
eller ah, en kopia är väl den jag har, men iaf =)

Normind- det är en mörk lila från honda.. dark currant heter den tror ja
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
peter
Posts: 32
Joined: 21 Nov 2005, 16:16

Post by peter »

Väldigt fin!
Den måste dock ner på jorden 8)
Lite hög tycker ja nog!
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

peter wrote:Väldigt fin!
Den måste dock ner på jorden 8)
Lite hög tycker ja nog!


Det är tanken faktiskt =) Egentligen skulle den redan vart nere.. men vafan, glömde bort :wink:
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

trevligt°
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

En bild eller två på motorn som han står nu
Ska ner imorron å skruva bort de sista och börja putsa å gno =)
Nya remhjul blir cnc svarvade i aluminium nån gång snart me hoppas ja =)
Image
Image
Vita fälgar samt sänkning? Vilket blir bäst? Sänkning blir de iaf.
Image
Eller
Image
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
Drullen
Posts: 1428
Joined: 24 Nov 2005, 23:40
Location: Karlshamn
Contact:

Post by Drullen »

Varför inte gå hela vägen ut med M-tech 2 ?? Vinge & front också..
Jävligt fin bil du fixat dej :wink:
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

trevligt me lite vita fälgar=)
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

jupp, röstar på vita fälgar ja me

o personligen tycker ja M-tech II fronten e dnyggare, fast lite svår att få tag på kanske =)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

M-tech 2 vinge är köpt och ligger på jobbet tills de blir dags för lackering. Fronten gillar ja så den behåller ja nog (till den vill spricka å ha sig iaf=) sen blir de även front =)
blir väl vita fälgar antar jag =)

Kompressorn
Image
Motorn
Image
Motorfäste :P
Image
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
Post Reply