E30 turbo v2.0 uppdatering

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

wuffee wrote:
Zwofurti wrote:Fa, alltid när jag kollar i projekt och ser den här tråden tänker jag..

-Ahaa.. nån som bygger på en m20b20 motor...

ändra till E30 V. 2.5 eller nåt :) hehe


Tror bara de va jag som va dum nog å byggde en hyfast seriös turbo motor på 2.0 liter ;)

MVh
Uffe


Äsch.. vill du ha mer volym å byt kolvar + vev så har du 2,3..=)
lixon
Posts: 103
Joined: 26 Oct 2006, 11:46
Location: Eskilstuna

Post by lixon »

Har ej vågat testa porta själv sådär. men polarns manta som han portade själv fick efter hans portning max effekt vid 3000-4000varv :shock:
Så derför skrev jag som jag skrev :wink:
325i-89 e30 Touring
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

lixon wrote:Har ej vågat testa porta själv sådär. men polarns manta som han portade själv fick efter hans portning max effekt vid 3000-4000varv :shock:
Så derför skrev jag som jag skrev :wink:


Öh.. snarare kamen som bestämmer det..
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

v1.0 = 2st 15t v2.0 1st gt40 :lol:
andré
Posts: 166
Joined: 20 Nov 2005, 17:14
Location: Skåne

Post by andré »

JimmyA wrote:den "upphöjningen" eller vad man ska kalla den som är upptill i porten brukar man inte ta bort helt, den styr bort luftflödet från ventilskaftet nu kommer det bli mkt turbolens där

såhär ser min ut
Image


Alla har olika teorier när det gäller portning. Det ska man veta. Det negativa som jag ser det med din topp är att du har tagit bort ventildtyrningen helt. Det stämmer med att man har kvar Kullen inann styrningen delvis för att styra luften så den inte går rakt på och skapar som sagt virvlar. Turbolens. Men den har även fördelen att ventilen får mer styrning av styrningen för den är ju längre. Så om jag hade varit dig och om du inte redan gjort det så skaffa nya styrningar. Jag brukar sätta k-line insatser i mina toppar. Är det någon som kan sätta i såna och honar upp dom efter ventilen så får du inget glapp. Går ju givetvis med orginal också. Men orginal ifrån bmw Alltså en fabriks topp är där mycket glapp i styrningen. Och nu när mycket av den är borta och den kanske är sliten så kan ventilen träffa snett i sättet och har man sen en riktig otur så går den av.
Sen angående resten av portningen är det svårt att se på bild hemligheten är att alla kanalerna ska var lika. sen givetvis vara rätt utformade. Men som sagt olika teorier hur det ska se ut. Ser att denna toppen på bilden är blästrad i kanalen. Enligt mej är inte detta en fördel. Och sen att man polerar avgas sidan så den nästan blir spegel blank är helt onödigt. För när det kommer sot sen så är det bättre den fastnar. Då får man en isolering av den som hjälper värmen ut. Använd någon slags sanpapps rullar med kornstorlek 50. Så här såg den sista toppen jag gjorde.

Image
Insug
Image
Avgas
Image

Och när jag kommer göra nästa så blir den lite anorlunda.

Mvh
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Uppdatering:
Bilen har blivit mattsvart

Image

Fram och bakstötfångaren sitter med huvlås för att va lättare att demonter när man ska åka kärra.

Image

Image

Motorn är ihop och startad dock läcker det bränsle från fuelrailen sen vi migade dit den nya anslutningarna i brist på silverlod....

Image

min fuelcell samt 2st bosch984 montera på durkalu
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

några bilder på bilen i sin helhet

Image

Image

Image

Image
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Snyggt. Vi får köra en repa mot varandra i sommar :)
Tidigare kallad Subidius
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

jo vi får göra de.... har legat på is med denna bil ett tag då jag håller på att renovera en mtech 2 325a för tillfället, men snart e det igång...
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Vad har du kvar att göra? Den ser ju klar ut!
Tidigare kallad Subidius
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

jo den e ju körbar men den skall besas sen finns det ju massa uppdateringar o göra
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
Post Reply