Har ej vågat testa porta själv sådär. men polarns manta som han portade själv fick efter hans portning max effekt vid 3000-4000varv
Så derför skrev jag som jag skrev
lixon wrote:Har ej vågat testa porta själv sådär. men polarns manta som han portade själv fick efter hans portning max effekt vid 3000-4000varv Så derför skrev jag som jag skrev
JimmyA wrote:den "upphöjningen" eller vad man ska kalla den som är upptill i porten brukar man inte ta bort helt, den styr bort luftflödet från ventilskaftet nu kommer det bli mkt turbolens där
såhär ser min ut
Alla har olika teorier när det gäller portning. Det ska man veta. Det negativa som jag ser det med din topp är att du har tagit bort ventildtyrningen helt. Det stämmer med att man har kvar Kullen inann styrningen delvis för att styra luften så den inte går rakt på och skapar som sagt virvlar. Turbolens. Men den har även fördelen att ventilen får mer styrning av styrningen för den är ju längre. Så om jag hade varit dig och om du inte redan gjort det så skaffa nya styrningar. Jag brukar sätta k-line insatser i mina toppar. Är det någon som kan sätta i såna och honar upp dom efter ventilen så får du inget glapp. Går ju givetvis med orginal också. Men orginal ifrån bmw Alltså en fabriks topp är där mycket glapp i styrningen. Och nu när mycket av den är borta och den kanske är sliten så kan ventilen träffa snett i sättet och har man sen en riktig otur så går den av.
Sen angående resten av portningen är det svårt att se på bild hemligheten är att alla kanalerna ska var lika. sen givetvis vara rätt utformade. Men som sagt olika teorier hur det ska se ut. Ser att denna toppen på bilden är blästrad i kanalen. Enligt mej är inte detta en fördel. Och sen att man polerar avgas sidan så den nästan blir spegel blank är helt onödigt. För när det kommer sot sen så är det bättre den fastnar. Då får man en isolering av den som hjälper värmen ut. Använd någon slags sanpapps rullar med kornstorlek 50. Så här såg den sista toppen jag gjorde.
Insug
Avgas
Och när jag kommer göra nästa så blir den lite anorlunda.