E30 turbo v2.0 uppdatering

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

E30 turbo v2.0 uppdatering

Post by affe »

Har nu sålt mitt dubbelturbo kitt och börjat bygga på nytt....
Underdelen
motor:
m20b25
Blocket:oringat samt toppdeckat
stakar: från m50
kolvar: från m50 vanos eller std svarvade ej betämt mig än.
pinnbultar till toppen från kl racing
underdelen är renoverad med nya lager samt invägda stakar/kolvar

toppen
m20b25
svetsade vatten kanaler
något portad
z45 turbo kam
ställbart kamdrev

Motorstyrning
haltech e6m med wastfire tändning
640cc spridare

Grenrör/insug
grenröret byggt av mig sjäv med tryckkärlsböjar samt en migsvets
turbon blir en garret gt40
wastegate: hks 50mm kopia
Insug byggt av björ på detta forum.

Bild på bilen sedan förra året
Image



förra motorumet
Image

nu till det nya grenröret
Image

Image

Image

motorumet med turbo wg insug provmonterat

Image

Image

det var allt för i dag, i morgon hamnar för hoppningsvis under delen i motorstativet.

mvh affe
Last edited by affe on 20 Jul 2007, 16:07, edited 1 time in total.
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Här kommer en ny bild med avgasbandage på grenröret samt omsvetsad kompressorkåpa.
Image
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

jävlar så fin bil!
lycka till med projektet! kommer följlas!
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

tackar... ser fin ut på avstånd. klåparlackad innan jag fick tag i den. får väl försöka ändra på det innan sommaren.
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Snygg!
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

så jävla fin bil du har!
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Vi får se om du kan åka ifrån min 320 nu i sommar :P
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

nu blir det ju riktiga däck och en riktig mappning... så vi får se men det är bättre du tar och skruvar ihop andra bilen
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

ja men det är ju bara en 316 :lol: Har så jävla hård fjädring på den så den kommer inte bli lika start snabb tror jag, får väll ta framfjädrarna från 320 om du piskar mig sen... Du kommer vara kung där nera sen då? Det finns en till grymm Nissan 200 i storebro som kommer vara färdig i sommar så vi får nog ta och skruva upp laddet i sommar om vi ska vara kungar :lol: :lol: :lol:
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Hur går det affe?
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

här är lite bilder.
min ny byggda tankamatur med två förpumpar. inte så snygg men det skall no fungera.
Image

min svetsade o planade topp.
Image

Har försöt att porta lite. någon som har några synpunkter?
Image

Image
lixon
Posts: 103
Joined: 26 Oct 2006, 11:46
Location: Eskilstuna

Post by lixon »

jag skulle inte porta själv iallafall. är tydligen en vetenskap på vinklar etc så man kan få konstig motor karaktär har jag hört.
Pusta till så de blir bättre yta. :D
325i-89 e30 Touring
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

portningen ser bra ut!

Det du skriver lixon är ju knasigt=)

okej en extrem portning med resta kanaler å sånt skit, men annars är det vettigt tänkade som gäller, rakare väg in till ventilen är en bra grej att gå efter, bara större kanaler ger inte så mkt.
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

första toppen för min del..... vågar man inte testa kan man inte lära sig nåt :wink:
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Fa, alltid när jag kollar i projekt och ser den här tråden tänker jag..

-Ahaa.. nån som bygger på en m20b20 motor...

ändra till E30 V. 2.5 eller nåt :) hehe
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Zwofurti wrote:Fa, alltid när jag kollar i projekt och ser den här tråden tänker jag..

-Ahaa.. nån som bygger på en m20b20 motor...

ändra till E30 V. 2.5 eller nåt :) hehe


Tror bara de va jag som va dum nog å byggde en hyfast seriös turbo motor på 2.0 liter ;)

MVh
Uffe
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

den "upphöjningen" eller vad man ska kalla den som är upptill i porten brukar man inte ta bort helt, den styr bort luftflödet från ventilskaftet nu kommer det bli mkt turbolens där

såhär ser min ut
Image
Post Reply