Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Var till Dahlbäck Racing idag (lördag) och bromsade Chevan.
1281whp och 1463Nm med 1.4bar
Testade ett par svep med mer laddtryck men bänken orkade inte hålla emot.
Körde så klart dom 17milen upp till Borlänge och hem med Chevan för egen maskin
1281whp och 1463Nm med 1.4bar
Testade ett par svep med mer laddtryck men bänken orkade inte hålla emot.
Körde så klart dom 17milen upp till Borlänge och hem med Chevan för egen maskin
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Det är bara att grattulera!
Hur mycket gav den förra gången du bromsade, och hur mycket mer tror du den har att ge? Om du törs gissa
Hur mycket gav den förra gången du bromsade, och hur mycket mer tror du den har att ge? Om du törs gissa
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Grattis! jag har också samma frågor som ovan
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Vi var en bit över 1500Nm innan bänken slog ifrån, kanske ger 1350whp 1550Nm med 1.6-1.7bar.
Förra motorn gav 1272whp 1428Nm med 1.7bar.
Motorn gav nu 900whp och 1150Nm med 0.7bar i laddtryck det ger runt 530whp som sugmotor.
Förra motorn gav 1272whp 1428Nm med 1.7bar.
Motorn gav nu 900whp och 1150Nm med 0.7bar i laddtryck det ger runt 530whp som sugmotor.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
jäkligt coolt
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Har nu sträckläst hela tråden! Vilken bil säger jag bara.. helt jävla GALEN. Bra joppat!
mcLaren 570s
Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.
Skutan har fått nya hjul, ville testa någe nytt.
Blev US Mags 18x8 fram och 18x9.5 bak, med Kumho 235/50 och 275/45 däck.
Är själv nöjd med utseendet och hur bilen beter sig på vägen, känns som en helt annan bil nu.
Var till Westerqwarns bilträff förra måndagen, många som var intresserade av bilen.
Har hunnit även skotta överväxelns spragg på lådan, inte bra tydligen att kicka ner från 4an till 2an.
Bättre att peta i 3an innan man ska gasa på landsväg
Man lär sig alltid något nytt.
Tänkte ev. köra på Kjula nästa helg.
Motorn ska få lite service innan, ventiljustering, check av fjädertryck och leakdown mm.
Blev US Mags 18x8 fram och 18x9.5 bak, med Kumho 235/50 och 275/45 däck.
Är själv nöjd med utseendet och hur bilen beter sig på vägen, känns som en helt annan bil nu.
Var till Westerqwarns bilträff förra måndagen, många som var intresserade av bilen.
Har hunnit även skotta överväxelns spragg på lådan, inte bra tydligen att kicka ner från 4an till 2an.
Bättre att peta i 3an innan man ska gasa på landsväg
Man lär sig alltid något nytt.
Tänkte ev. köra på Kjula nästa helg.
Motorn ska få lite service innan, ventiljustering, check av fjädertryck och leakdown mm.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
Har kört vid två tillfällen på Kjula i somras, 9.58 som bäst där.
Körde även på Mantorp på Drag Revival, 9.46@246km/h men lyckade bara med 1.51 i 60fot.
Har inte fått till så bilen går iväg lika hårt som med lustgas.
Så jag tog och byggde om avgassystemet från headers bak till turbon.
2st 2.5" til en Y-rör före bakaxel och sedan 3" upp till turbon.
ca.45% mindre volym på rören nu. Får se hur det kommer att fungera.
Ska även göra om convertern så jag får upp stallspedet 500-700rpm.
Körde även på Mantorp på Drag Revival, 9.46@246km/h men lyckade bara med 1.51 i 60fot.
Har inte fått till så bilen går iväg lika hårt som med lustgas.
Så jag tog och byggde om avgassystemet från headers bak till turbon.
2st 2.5" til en Y-rör före bakaxel och sedan 3" upp till turbon.
ca.45% mindre volym på rören nu. Får se hur det kommer att fungera.
Ska även göra om convertern så jag får upp stallspedet 500-700rpm.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
hade du 3" innan?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
Japp dubbla 3" från kollektorerna till turbon.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
Liten uppdate.
Beställde en helt ny converter istället för att bygga om den förra.
Blev en 252mm ProSeries Circle D med 3800-4000rpm i stallspeed, det är deras senaste turbo converter.
Fick hem den ett par veckor sedan.
Annars har det inte hänt så mycket i garaget med Chevan.
Har sålt WeldProstar fälgarna, både gathjulen och racehjulen.
Blir nya fälgar
Beställde en helt ny converter istället för att bygga om den förra.
Blev en 252mm ProSeries Circle D med 3800-4000rpm i stallspeed, det är deras senaste turbo converter.
Fick hem den ett par veckor sedan.
Annars har det inte hänt så mycket i garaget med Chevan.
Har sålt WeldProstar fälgarna, både gathjulen och racehjulen.
Blir nya fälgar
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
Blev nya fälgar till skutan.
Beställde Sander dubbel beadlock fälgar 9" breda bak och ett par 4" breda framfälgar.
Blev ett par 10.5"x30" Hoosier radialslicks och M/T radial frontrunners till fälgarna.
Borde komma hem till sverige om ett par veckor, beställde även lite service delar till motorn.
Tänkte bromsa bilen med nya avgassystemet och efter det lyfta ur motorn och se över vev och ramlager.
Passar även på att göra om headerserna lite när motorn ska ur.
Bakfälgarna ser ut så här.
Fram blir likadana centrum utan låsringen.
Beställde Sander dubbel beadlock fälgar 9" breda bak och ett par 4" breda framfälgar.
Blev ett par 10.5"x30" Hoosier radialslicks och M/T radial frontrunners till fälgarna.
Borde komma hem till sverige om ett par veckor, beställde även lite service delar till motorn.
Tänkte bromsa bilen med nya avgassystemet och efter det lyfta ur motorn och se över vev och ramlager.
Passar även på att göra om headerserna lite när motorn ska ur.
Bakfälgarna ser ut så här.
Fram blir likadana centrum utan låsringen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
Dags för en uppdatering
Se så glad jag blev när jag fick fälgarna
Blev ett par M/T Street R 295/65 dragradialer, ser rätt fläskigt ut
CNC lättning av stötfångarfästen.
Vart några gram lättare.
Provmonterade plaststötfångarna
Nya fästen gjorda till bakre stötfångaren
Använde gamla bromskärms "balken" som grundefäste.
Gjorde ett fjädrat fäste i mitten så stötfångaren kan flexa lite.
Datumen och platserna för Streetweek, kommer att köra i klassen TrueStreet.
Se så glad jag blev när jag fick fälgarna
Blev ett par M/T Street R 295/65 dragradialer, ser rätt fläskigt ut
CNC lättning av stötfångarfästen.
Vart några gram lättare.
Provmonterade plaststötfångarna
Nya fästen gjorda till bakre stötfångaren
Använde gamla bromskärms "balken" som grundefäste.
Gjorde ett fjädrat fäste i mitten så stötfångaren kan flexa lite.
Datumen och platserna för Streetweek, kommer att köra i klassen TrueStreet.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
(ons maj 08, 2019)
Fick tillbaks lådan från renovering och modifering förra veckan.
Flyttade oljekylet till lådan från fronten (framför IC) till under golvet framför bakaxeln.
Monterade även dit en utvänding oljefilter vid oljekylet.
Första provturen togs i lördags, tunade bort laddtryckstyrningen och provåkte på grundtryck 0.7bar.
Bilen kändes bra rapp, blir intressant och testa den i navdyno.
Ska montera på stötfångarna när jag får tillbaks dom från lackering.
Ser rätt fet ut med nya fälgarna
Fick tillbaks lådan från renovering och modifering förra veckan.
Flyttade oljekylet till lådan från fronten (framför IC) till under golvet framför bakaxeln.
Monterade även dit en utvänding oljefilter vid oljekylet.
Första provturen togs i lördags, tunade bort laddtryckstyrningen och provåkte på grundtryck 0.7bar.
Bilen kändes bra rapp, blir intressant och testa den i navdyno.
Ska montera på stötfångarna när jag får tillbaks dom från lackering.
Ser rätt fet ut med nya fälgarna
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
Fick dit nya plaststötfångarna och "sandplåten" som är av plast med.
Ser helt ok ut med kromfärgen som jag köpte från England.
Filmsnutt innan provkörning
https://youtu.be/BwtwXYRdiso
Ser helt ok ut med kromfärgen som jag köpte från England.
Filmsnutt innan provkörning
https://youtu.be/BwtwXYRdiso
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;