Turbo BelAir.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Turbo BelAir.

Post by pro_mille »

Tänkte att en projekt tråd om min jänkare vore någe för PPF :)

Hittade en Chevrolet BelAir 66 i Phoenix Arizona 14 oktober förra året.
Mailade till säljaren, fick massor med bilder och info.
Fick sedan hans nummer och ringde upp frågade lite mer om bilen,
tänkte vad f_n det är bara att slå till och köpa bilen och så blev det.

Han blev något "paff" när jag sa att jag ringer från sverige :lol:

Flög till Phoenix 22 oktober.
Marcel som äger bilen hämtade upp mej på flyget, provkörde bilen då på kvällen.
Dagen efter så traila vi den till gränsen till Kalifornien.
Körde sedan sista 30milen med bilen till LosAngeles.


Lite bilder på bilen som Marcel skickade till mej.


Image

Image

Image

Image

Här syns tydligt hur hög den är :lol:
Image

5pet manuell T5Borgwarner låda
Image

Image

Image

Cheva 350sb 4bult, 030" borrad, comp.kamkit 280H, tvåplans insug, Carter förgasare, MSD tändning.
Image

Dubbelt 3tums system
Image

med "CutOuts" :lol:
Image

10 bultat axel med diff
Image

Höjningskit, ska bytas eller kapas av lite.
Image

RallyWheels 15x7 tum fram
Image

Och 15x10 bak :)
Image

Gjorde ett par "SummitRacing" beställningar innan jag åkte till Usa... Blev skuffen full med prylar.
Det enda som jag beställde till Chevan var en ny ratt.
Visst ratten som sitter i bilen e helt ok, men gillar Grants valnöts mer, lite mer retro stuk.
Något större med, 15" i diameter.

Image
Last edited by pro_mille on 11 Jun 2018, 03:19, edited 67 times in total.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Lite bilder från Usa när ja köpte bilen...

Utanför hos Marcel
Image

Fin dragbil Duramax diesel :)
Image

Här lastar vi av bilen mitt i öknen...
Image

Schyst av Marcel att jag fick behålla skylten, inte så lagligt men vad f_n..
Image

Kom en HawayPatrol förbi när vi hade lastat av bilen.. han ville bara se BelAiren tyckte att bilen var cool :lol:
Image

Dom 30milen gick kanon fint, kan bara säga att det var jävligt skönt med ac i den värmen ca.30-35grader under dagen.
Bilen går kanon tyst o fint, varvar bara 1700rpm vid 75mph = 120km/h med 5:an i :D
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Tanka bilen var ett nöje från 2.89$ per gallon :lol:
Var på vägen till LosAngeles från öknen...
Image


Åkte klockan 05.40 lördag morgon.
till HuntingtonBeach på Donut Derelicts bilutställnig

Var fullt redan före klockan 6 imorse på Donut Derelicts utställningen.
Image

Så där ja, första bilutställningen med BelAir 66:an :)
Donut Derelicts är varje lördag från tidig morgon till runt kl.9 på morgonen...
Image

Fin Nova 66:a
Image

Solen börjar gå upp runt 7tiden...
Image

Impala BubbleTop 61:a, mycket fin :)
Image

Nomad med cheva smallblock och sprut.
Image

Finns alla möjliga slags bilar här. :)
Image

Chevelle 66:a med BB572:a o sprut.
Image

Cool gasser med stel framvagn 8)
Image

En till bild på min BelAir.
Image

El-Camino med BB572:a och stora hjul.. 22" bak :lol:
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

"Resedagboken"
Sista kvällen i LosAngeles....



Har varit en händelserik dag idag.
Lämnade BelAir 66:an hos Henrik Forss efter ett litet haveri,
vi var ute och skulle busa lite med bilen, innan jag äns han börja burna med den så
gick ett kopplingstag av vid svetsen. Perkele! Mitt ute i ett indrustri område utanför Orange.
Men Forssen ringde ett par samtal och fick tag i Thomas på Socal (jobbade tidigare åt Boyd), han kom och bogserade oss
till sin Shop 4-5km. Jag skruvade bort staget och Thomas tiggade ihop det.
Mekade dit den och allt verkade lira bra.
Ut till indrustri området igen och testa om det går att burna med Chevan.
Första burnisen blev så där, inte mycket till rök.
Forssen var nöjd men inte jag.
Så jag elda på utan h_vete, runt 6300rpm i 1-2 minuter.. Då blev det fint med rök :lol:
Men när jag släpte av gasen så hörde jag världens ventil slammer, Perkele..
Hmm.. var bara att puttra sakta till Forrsen, där lyfte jag ventilkåporna, anade att ett par "inpressade" stödbultar
till vipporna hade kommit upp en bit, mycket riktigt så var fallet..
Testade och knacka in dom men det gick ingen vidare. justerade då ner så mycket det gick.
Motorn lät direkt mycket bättre.
Men när jag trampade ner kopplingen så brast hela koppling staget..
Då gav vi upp.

Forssen körde mej till en resturang där Thomas och ett par andra svenskar käkade, skulle få låna Thomas PickUp.
Thomas kör även en as brutal M5 E60.. Säger bara fyfan vad den går, har aldrig åkt med i en värre bil.
Kika på filmen, det är bilen jag åkte med i http://www.youtube.com/watch?v=GKQD_Eb5218
Imorrn bitti ska jag följa med Thomas på en "bil och flyg utställning"

Föresten så träffade jag även Mike som oxå jobbade i tv-programmet åt Boyd Coddington.
Han har startat egen fälgtillverknings firma, verkar vara en trevlig kille.
Hade en as cool 50 tals Chrysler där.. 24" sulor bak.
Ska till "bil o flyg utställningen" imorrn.
Han var till Playboy mansion med bilen nyligen på en stor fest, lykos kille :lol:
Även Thomas har varit där på fest tidigare, vissa har det bra.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Den fräna Chryslern som Mike hade i sin verkstad.
Motorn är byggd på en modern 6.1liter Hemi, lät väldigt högkompad. 8-)

Frågade om det var ok att fota bilen.. Inga problem sa Thomas o Mike. :)
Image

Små fälgar..
Image

405/25ZR24 8)
Image

Riktigt fränt bygge...
Image

Image

Stora bromsar oxå.
Image

Fin inredning. :)
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Passade på att lämna in bilen på handtvätt i LA, 11.95$ för handtvätt ink. dammsugning, däckputs,
puts av inredning, och rutor. Billigt :lol:
Vara hela fem killar som tvättade och putsade på Chevan :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Lite mekbilder från garaget...

Lite äldre bilder först.
Då när jag fick hem bilen.
Image

Image

Gängning av stödbultshålen med gängfixturen.
Image

Första hålet färdigt. :)
Image

Fick lyfta toppen pga. en krokig avgasventil.
Image

Hade en ny topp packning hemma. :)
Image

Toppen på plats igen.
Image


Lite bilder när bilen var nytvättad.
Lite hög är den. :lol:
Image

Ingen svensk reg.skylt än. :)
Image


Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Fredagen 6:e mars körde "DFF" rakt fram race och konbana ute på BM.
Jag och Stefan var i garaget och skruvade lite när MrBlack ringde tio i åtta.
Han frågade om Stefan skulle ut och gasa...

Jag sa till Stefan vore kul och ta ut Chevan, men har tyvärr inte mina däck och fälgar hemma,
lämnade fälgarna till "Vicken" på pulverlack i måndags.
Men vi testar om Bmws BBS19" passar.. :wink:
Japp dom gick på utan problem, såg bara små ut på bilen.

Sedan hade jag hunnit tappa ur oljan, bytte filtret och skulle skruva i pluggen..
Perkele! det var helt rensat på gängor i tråget, i med pluggen och fram med svetsen.
Svetsade fast pluggen. :lol:
Stefan hällde i 5liter Penzoil 20W50 olja.
Släppte ner bilen, sedan var det bara och brumma ut till BM. :)

Kan säga att det är pissig grepp med 19" 265:or heh he..


Mr HighTower.. :lol:
Image

Små hjul.. :lol:
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Hämtade hjulen från SmeDäck 18 mars.
Stefan kom över och hjälpte till med luftningen av bromsarna.
Sedan skruvade vi på hjulen..
Blev sugen på att testa bilen lite, tog en sväng till Nike garaget.

Så här ser bilen ut med helsvarta pulverlackade hjul.
Image

Image

Fick låna en Pv snobbring och testa med av Jesper.
Ser fränare ut.. eller vad tycks? :)
Image


Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Regbesiktade bilen den 6:e april här i Eskilstuna.
Bilen gick igenom med blankt papper :)

Roger som besiktade ville kontrollbesikta oxå men fick inte
fram regnummer till bilen från transportstyrelsen.
Han skickade regnumret via sms till mej direkt när han fick fram det.
Så jag bokade tid till kontrollbesiktning i Västerås till 7:e april
Den blev godkänd även där. :)

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Vi hade lite V8 busrace ute på Kjula i lördagen 11 april. :)

Så klart ställde jag upp med Chevan. :)

Lite bilder..

Image

en repa mot Jockes Camaro
Image

Så klart att även Dario skulle få gasa lite, tyvärr blev bilden lite suddig.
Image

Körde mot Thommys Camaro
Image

Enda icke V8 bil, Davutts brutala Volvo240
Image

Blev även matchrace mot Karis kompressor Chevelle
Image

Lill-Micke burnade helt slut på sina däck. :lol:
Image

Burnis i "bredstil" :lol:
Image

Så där ja.. heh he
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jävligt fin bil, och grattis till att du har en historia att leva med tillsammans med bilen.

Har själv varit med en kompis och köpt en bil och kört 360 mil genom USA i den, och det sentimentala värdet när man kör bilen hemma sen är obetalbart.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Tackar! :)

Var min fjärde resa till Usa, men första helt ensam.
Var kul att köra bilen från öknen vid Arizona gränsen till LosAngeles, sedan brumma runt i LA i ett par dagar. :)
Tänkte nu när jag hade sålt både racebilen och biltransporten så ville jag prova att köra en laglig gatbil för första gången.

Har idag sänkt bilen bak, kapade fjädrarna 2varv uppe.
Dom var sk.progressiva fjädrar med väldigt täta varv uppe.
Sänkte bilen fram för ett par veckor sedan, där blev det ett varv, fick smida ner ändan på fjädern.
Fick på nya hjul runt om på bilen förrigår, beställde lite lägre hjul fram.
Har nu 235/60 15 fram istället för 235/70 15.
Bak blev det samma som tidigare 275/60 15.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Kul att du delar med dig av en sådan historia!
Lycka till!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
E28
Posts: 62
Joined: 22 Mar 2006, 22:34
Location: Karlskrona/Nynäshamn

Post by E28 »

Frän bil och intressant historia. Jänkarna är ett trevligt folk! :D
User avatar
_Johnny_
Posts: 435
Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg

Post by _Johnny_ »

Bra skrivet och fina bilder! Tack för att du delade med dig.. Var själv över i Cal för ett par år sen och köpte en 6-vxl C4-93 som jag gled runt i under 7 veckor innan jag skeppade hem den, obetalbart! 8)
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Har glömt att upptadera tråden här på PPF...

Så här ser bilen ut idag, något lägre.
Image

Gjorde en ny vxllådsbalk med.
Förra hade säkert en haschrökande mexare svetsat ihop, av tjock u-profil.
Sviktade duktigt...
Tjoa hjälpte till med kapnigen av nya balken på jobbet, blev 60x40x3mm.

Image

Image

Image

Svetsade dit ett par stöd för att få det ännu stadigare.
Image

Image

Blev klart stabilare jämfört med den gamla fula U-profilsbalken.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply