Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Turbo BelAir.
Tänkte att en projekt tråd om min jänkare vore någe för PPF
Hittade en Chevrolet BelAir 66 i Phoenix Arizona 14 oktober förra året.
Mailade till säljaren, fick massor med bilder och info.
Fick sedan hans nummer och ringde upp frågade lite mer om bilen,
tänkte vad f_n det är bara att slå till och köpa bilen och så blev det.
Han blev något "paff" när jag sa att jag ringer från sverige
Flög till Phoenix 22 oktober.
Marcel som äger bilen hämtade upp mej på flyget, provkörde bilen då på kvällen.
Dagen efter så traila vi den till gränsen till Kalifornien.
Körde sedan sista 30milen med bilen till LosAngeles.
Lite bilder på bilen som Marcel skickade till mej.
Här syns tydligt hur hög den är
5pet manuell T5Borgwarner låda
Cheva 350sb 4bult, 030" borrad, comp.kamkit 280H, tvåplans insug, Carter förgasare, MSD tändning.
Dubbelt 3tums system
med "CutOuts"
10 bultat axel med diff
Höjningskit, ska bytas eller kapas av lite.
RallyWheels 15x7 tum fram
Och 15x10 bak
Gjorde ett par "SummitRacing" beställningar innan jag åkte till Usa... Blev skuffen full med prylar.
Det enda som jag beställde till Chevan var en ny ratt.
Visst ratten som sitter i bilen e helt ok, men gillar Grants valnöts mer, lite mer retro stuk.
Något större med, 15" i diameter.
Hittade en Chevrolet BelAir 66 i Phoenix Arizona 14 oktober förra året.
Mailade till säljaren, fick massor med bilder och info.
Fick sedan hans nummer och ringde upp frågade lite mer om bilen,
tänkte vad f_n det är bara att slå till och köpa bilen och så blev det.
Han blev något "paff" när jag sa att jag ringer från sverige
Flög till Phoenix 22 oktober.
Marcel som äger bilen hämtade upp mej på flyget, provkörde bilen då på kvällen.
Dagen efter så traila vi den till gränsen till Kalifornien.
Körde sedan sista 30milen med bilen till LosAngeles.
Lite bilder på bilen som Marcel skickade till mej.
Här syns tydligt hur hög den är
5pet manuell T5Borgwarner låda
Cheva 350sb 4bult, 030" borrad, comp.kamkit 280H, tvåplans insug, Carter förgasare, MSD tändning.
Dubbelt 3tums system
med "CutOuts"
10 bultat axel med diff
Höjningskit, ska bytas eller kapas av lite.
RallyWheels 15x7 tum fram
Och 15x10 bak
Gjorde ett par "SummitRacing" beställningar innan jag åkte till Usa... Blev skuffen full med prylar.
Det enda som jag beställde till Chevan var en ny ratt.
Visst ratten som sitter i bilen e helt ok, men gillar Grants valnöts mer, lite mer retro stuk.
Något större med, 15" i diameter.
Last edited by pro_mille on 11 Jun 2018, 03:19, edited 67 times in total.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite bilder från Usa när ja köpte bilen...
Utanför hos Marcel
Fin dragbil Duramax diesel
Här lastar vi av bilen mitt i öknen...
Schyst av Marcel att jag fick behålla skylten, inte så lagligt men vad f_n..
Kom en HawayPatrol förbi när vi hade lastat av bilen.. han ville bara se BelAiren tyckte att bilen var cool
Dom 30milen gick kanon fint, kan bara säga att det var jävligt skönt med ac i den värmen ca.30-35grader under dagen.
Bilen går kanon tyst o fint, varvar bara 1700rpm vid 75mph = 120km/h med 5:an i
Utanför hos Marcel
Fin dragbil Duramax diesel
Här lastar vi av bilen mitt i öknen...
Schyst av Marcel att jag fick behålla skylten, inte så lagligt men vad f_n..
Kom en HawayPatrol förbi när vi hade lastat av bilen.. han ville bara se BelAiren tyckte att bilen var cool
Dom 30milen gick kanon fint, kan bara säga att det var jävligt skönt med ac i den värmen ca.30-35grader under dagen.
Bilen går kanon tyst o fint, varvar bara 1700rpm vid 75mph = 120km/h med 5:an i
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tanka bilen var ett nöje från 2.89$ per gallon
Var på vägen till LosAngeles från öknen...
Åkte klockan 05.40 lördag morgon.
till HuntingtonBeach på Donut Derelicts bilutställnig
Var fullt redan före klockan 6 imorse på Donut Derelicts utställningen.
Så där ja, första bilutställningen med BelAir 66:an
Donut Derelicts är varje lördag från tidig morgon till runt kl.9 på morgonen...
Fin Nova 66:a
Solen börjar gå upp runt 7tiden...
Impala BubbleTop 61:a, mycket fin
Nomad med cheva smallblock och sprut.
Finns alla möjliga slags bilar här.
Chevelle 66:a med BB572:a o sprut.
Cool gasser med stel framvagn
En till bild på min BelAir.
El-Camino med BB572:a och stora hjul.. 22" bak
Var på vägen till LosAngeles från öknen...
Åkte klockan 05.40 lördag morgon.
till HuntingtonBeach på Donut Derelicts bilutställnig
Var fullt redan före klockan 6 imorse på Donut Derelicts utställningen.
Så där ja, första bilutställningen med BelAir 66:an
Donut Derelicts är varje lördag från tidig morgon till runt kl.9 på morgonen...
Fin Nova 66:a
Solen börjar gå upp runt 7tiden...
Impala BubbleTop 61:a, mycket fin
Nomad med cheva smallblock och sprut.
Finns alla möjliga slags bilar här.
Chevelle 66:a med BB572:a o sprut.
Cool gasser med stel framvagn
En till bild på min BelAir.
El-Camino med BB572:a och stora hjul.. 22" bak
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
"Resedagboken"
Sista kvällen i LosAngeles....
Har varit en händelserik dag idag.
Lämnade BelAir 66:an hos Henrik Forss efter ett litet haveri,
vi var ute och skulle busa lite med bilen, innan jag äns han börja burna med den så
gick ett kopplingstag av vid svetsen. Perkele! Mitt ute i ett indrustri område utanför Orange.
Men Forssen ringde ett par samtal och fick tag i Thomas på Socal (jobbade tidigare åt Boyd), han kom och bogserade oss
till sin Shop 4-5km. Jag skruvade bort staget och Thomas tiggade ihop det.
Mekade dit den och allt verkade lira bra.
Ut till indrustri området igen och testa om det går att burna med Chevan.
Första burnisen blev så där, inte mycket till rök.
Forssen var nöjd men inte jag.
Så jag elda på utan h_vete, runt 6300rpm i 1-2 minuter.. Då blev det fint med rök
Men när jag släpte av gasen så hörde jag världens ventil slammer, Perkele..
Hmm.. var bara att puttra sakta till Forrsen, där lyfte jag ventilkåporna, anade att ett par "inpressade" stödbultar
till vipporna hade kommit upp en bit, mycket riktigt så var fallet..
Testade och knacka in dom men det gick ingen vidare. justerade då ner så mycket det gick.
Motorn lät direkt mycket bättre.
Men när jag trampade ner kopplingen så brast hela koppling staget..
Då gav vi upp.
Forssen körde mej till en resturang där Thomas och ett par andra svenskar käkade, skulle få låna Thomas PickUp.
Thomas kör även en as brutal M5 E60.. Säger bara fyfan vad den går, har aldrig åkt med i en värre bil.
Kika på filmen, det är bilen jag åkte med i http://www.youtube.com/watch?v=GKQD_Eb5218
Imorrn bitti ska jag följa med Thomas på en "bil och flyg utställning"
Föresten så träffade jag även Mike som oxå jobbade i tv-programmet åt Boyd Coddington.
Han har startat egen fälgtillverknings firma, verkar vara en trevlig kille.
Hade en as cool 50 tals Chrysler där.. 24" sulor bak.
Ska till "bil o flyg utställningen" imorrn.
Han var till Playboy mansion med bilen nyligen på en stor fest, lykos kille
Även Thomas har varit där på fest tidigare, vissa har det bra.
Sista kvällen i LosAngeles....
Har varit en händelserik dag idag.
Lämnade BelAir 66:an hos Henrik Forss efter ett litet haveri,
vi var ute och skulle busa lite med bilen, innan jag äns han börja burna med den så
gick ett kopplingstag av vid svetsen. Perkele! Mitt ute i ett indrustri område utanför Orange.
Men Forssen ringde ett par samtal och fick tag i Thomas på Socal (jobbade tidigare åt Boyd), han kom och bogserade oss
till sin Shop 4-5km. Jag skruvade bort staget och Thomas tiggade ihop det.
Mekade dit den och allt verkade lira bra.
Ut till indrustri området igen och testa om det går att burna med Chevan.
Första burnisen blev så där, inte mycket till rök.
Forssen var nöjd men inte jag.
Så jag elda på utan h_vete, runt 6300rpm i 1-2 minuter.. Då blev det fint med rök
Men när jag släpte av gasen så hörde jag världens ventil slammer, Perkele..
Hmm.. var bara att puttra sakta till Forrsen, där lyfte jag ventilkåporna, anade att ett par "inpressade" stödbultar
till vipporna hade kommit upp en bit, mycket riktigt så var fallet..
Testade och knacka in dom men det gick ingen vidare. justerade då ner så mycket det gick.
Motorn lät direkt mycket bättre.
Men när jag trampade ner kopplingen så brast hela koppling staget..
Då gav vi upp.
Forssen körde mej till en resturang där Thomas och ett par andra svenskar käkade, skulle få låna Thomas PickUp.
Thomas kör även en as brutal M5 E60.. Säger bara fyfan vad den går, har aldrig åkt med i en värre bil.
Kika på filmen, det är bilen jag åkte med i http://www.youtube.com/watch?v=GKQD_Eb5218
Imorrn bitti ska jag följa med Thomas på en "bil och flyg utställning"
Föresten så träffade jag även Mike som oxå jobbade i tv-programmet åt Boyd Coddington.
Han har startat egen fälgtillverknings firma, verkar vara en trevlig kille.
Hade en as cool 50 tals Chrysler där.. 24" sulor bak.
Ska till "bil o flyg utställningen" imorrn.
Han var till Playboy mansion med bilen nyligen på en stor fest, lykos kille
Även Thomas har varit där på fest tidigare, vissa har det bra.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Den fräna Chryslern som Mike hade i sin verkstad.
Motorn är byggd på en modern 6.1liter Hemi, lät väldigt högkompad.
Frågade om det var ok att fota bilen.. Inga problem sa Thomas o Mike.
Små fälgar..
405/25ZR24
Riktigt fränt bygge...
Stora bromsar oxå.
Fin inredning.
Motorn är byggd på en modern 6.1liter Hemi, lät väldigt högkompad.
Frågade om det var ok att fota bilen.. Inga problem sa Thomas o Mike.
Små fälgar..
405/25ZR24
Riktigt fränt bygge...
Stora bromsar oxå.
Fin inredning.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Passade på att lämna in bilen på handtvätt i LA, 11.95$ för handtvätt ink. dammsugning, däckputs,
puts av inredning, och rutor. Billigt
Vara hela fem killar som tvättade och putsade på Chevan
puts av inredning, och rutor. Billigt
Vara hela fem killar som tvättade och putsade på Chevan
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite mekbilder från garaget...
Lite äldre bilder först.
Då när jag fick hem bilen.
Gängning av stödbultshålen med gängfixturen.
Första hålet färdigt.
Fick lyfta toppen pga. en krokig avgasventil.
Hade en ny topp packning hemma.
Toppen på plats igen.
Lite bilder när bilen var nytvättad.
Lite hög är den.
Ingen svensk reg.skylt än.
Lite äldre bilder först.
Då när jag fick hem bilen.
Gängning av stödbultshålen med gängfixturen.
Första hålet färdigt.
Fick lyfta toppen pga. en krokig avgasventil.
Hade en ny topp packning hemma.
Toppen på plats igen.
Lite bilder när bilen var nytvättad.
Lite hög är den.
Ingen svensk reg.skylt än.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredagen 6:e mars körde "DFF" rakt fram race och konbana ute på BM.
Jag och Stefan var i garaget och skruvade lite när MrBlack ringde tio i åtta.
Han frågade om Stefan skulle ut och gasa...
Jag sa till Stefan vore kul och ta ut Chevan, men har tyvärr inte mina däck och fälgar hemma,
lämnade fälgarna till "Vicken" på pulverlack i måndags.
Men vi testar om Bmws BBS19" passar..
Japp dom gick på utan problem, såg bara små ut på bilen.
Sedan hade jag hunnit tappa ur oljan, bytte filtret och skulle skruva i pluggen..
Perkele! det var helt rensat på gängor i tråget, i med pluggen och fram med svetsen.
Svetsade fast pluggen.
Stefan hällde i 5liter Penzoil 20W50 olja.
Släppte ner bilen, sedan var det bara och brumma ut till BM.
Kan säga att det är pissig grepp med 19" 265:or heh he..
Mr HighTower..
Små hjul..
Jag och Stefan var i garaget och skruvade lite när MrBlack ringde tio i åtta.
Han frågade om Stefan skulle ut och gasa...
Jag sa till Stefan vore kul och ta ut Chevan, men har tyvärr inte mina däck och fälgar hemma,
lämnade fälgarna till "Vicken" på pulverlack i måndags.
Men vi testar om Bmws BBS19" passar..
Japp dom gick på utan problem, såg bara små ut på bilen.
Sedan hade jag hunnit tappa ur oljan, bytte filtret och skulle skruva i pluggen..
Perkele! det var helt rensat på gängor i tråget, i med pluggen och fram med svetsen.
Svetsade fast pluggen.
Stefan hällde i 5liter Penzoil 20W50 olja.
Släppte ner bilen, sedan var det bara och brumma ut till BM.
Kan säga att det är pissig grepp med 19" 265:or heh he..
Mr HighTower..
Små hjul..
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Hämtade hjulen från SmeDäck 18 mars.
Stefan kom över och hjälpte till med luftningen av bromsarna.
Sedan skruvade vi på hjulen..
Blev sugen på att testa bilen lite, tog en sväng till Nike garaget.
Så här ser bilen ut med helsvarta pulverlackade hjul.
Fick låna en Pv snobbring och testa med av Jesper.
Ser fränare ut.. eller vad tycks?
Stefan kom över och hjälpte till med luftningen av bromsarna.
Sedan skruvade vi på hjulen..
Blev sugen på att testa bilen lite, tog en sväng till Nike garaget.
Så här ser bilen ut med helsvarta pulverlackade hjul.
Fick låna en Pv snobbring och testa med av Jesper.
Ser fränare ut.. eller vad tycks?
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Regbesiktade bilen den 6:e april här i Eskilstuna.
Bilen gick igenom med blankt papper
Roger som besiktade ville kontrollbesikta oxå men fick inte
fram regnummer till bilen från transportstyrelsen.
Han skickade regnumret via sms till mej direkt när han fick fram det.
Så jag bokade tid till kontrollbesiktning i Västerås till 7:e april
Den blev godkänd även där.
Bilen gick igenom med blankt papper
Roger som besiktade ville kontrollbesikta oxå men fick inte
fram regnummer till bilen från transportstyrelsen.
Han skickade regnumret via sms till mej direkt när han fick fram det.
Så jag bokade tid till kontrollbesiktning i Västerås till 7:e april
Den blev godkänd även där.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi hade lite V8 busrace ute på Kjula i lördagen 11 april.
Så klart ställde jag upp med Chevan.
Lite bilder..
en repa mot Jockes Camaro
Så klart att även Dario skulle få gasa lite, tyvärr blev bilden lite suddig.
Körde mot Thommys Camaro
Enda icke V8 bil, Davutts brutala Volvo240
Blev även matchrace mot Karis kompressor Chevelle
Lill-Micke burnade helt slut på sina däck.
Burnis i "bredstil"
Så där ja.. heh he
Så klart ställde jag upp med Chevan.
Lite bilder..
en repa mot Jockes Camaro
Så klart att även Dario skulle få gasa lite, tyvärr blev bilden lite suddig.
Körde mot Thommys Camaro
Enda icke V8 bil, Davutts brutala Volvo240
Blev även matchrace mot Karis kompressor Chevelle
Lill-Micke burnade helt slut på sina däck.
Burnis i "bredstil"
Så där ja.. heh he
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jävligt fin bil, och grattis till att du har en historia att leva med tillsammans med bilen.
Har själv varit med en kompis och köpt en bil och kört 360 mil genom USA i den, och det sentimentala värdet när man kör bilen hemma sen är obetalbart.
Har själv varit med en kompis och köpt en bil och kört 360 mil genom USA i den, och det sentimentala värdet när man kör bilen hemma sen är obetalbart.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Tackar!
Var min fjärde resa till Usa, men första helt ensam.
Var kul att köra bilen från öknen vid Arizona gränsen till LosAngeles, sedan brumma runt i LA i ett par dagar.
Tänkte nu när jag hade sålt både racebilen och biltransporten så ville jag prova att köra en laglig gatbil för första gången.
Har idag sänkt bilen bak, kapade fjädrarna 2varv uppe.
Dom var sk.progressiva fjädrar med väldigt täta varv uppe.
Sänkte bilen fram för ett par veckor sedan, där blev det ett varv, fick smida ner ändan på fjädern.
Fick på nya hjul runt om på bilen förrigår, beställde lite lägre hjul fram.
Har nu 235/60 15 fram istället för 235/70 15.
Bak blev det samma som tidigare 275/60 15.
Var min fjärde resa till Usa, men första helt ensam.
Var kul att köra bilen från öknen vid Arizona gränsen till LosAngeles, sedan brumma runt i LA i ett par dagar.
Tänkte nu när jag hade sålt både racebilen och biltransporten så ville jag prova att köra en laglig gatbil för första gången.
Har idag sänkt bilen bak, kapade fjädrarna 2varv uppe.
Dom var sk.progressiva fjädrar med väldigt täta varv uppe.
Sänkte bilen fram för ett par veckor sedan, där blev det ett varv, fick smida ner ändan på fjädern.
Fick på nya hjul runt om på bilen förrigår, beställde lite lägre hjul fram.
Har nu 235/60 15 fram istället för 235/70 15.
Bak blev det samma som tidigare 275/60 15.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul att du delar med dig av en sådan historia!
Lycka till!
Lycka till!
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Har glömt att upptadera tråden här på PPF...
Så här ser bilen ut idag, något lägre.
Gjorde en ny vxllådsbalk med.
Förra hade säkert en haschrökande mexare svetsat ihop, av tjock u-profil.
Sviktade duktigt...
Tjoa hjälpte till med kapnigen av nya balken på jobbet, blev 60x40x3mm.
Svetsade dit ett par stöd för att få det ännu stadigare.
Blev klart stabilare jämfört med den gamla fula U-profilsbalken.
Så här ser bilen ut idag, något lägre.
Gjorde en ny vxllådsbalk med.
Förra hade säkert en haschrökande mexare svetsat ihop, av tjock u-profil.
Sviktade duktigt...
Tjoa hjälpte till med kapnigen av nya balken på jobbet, blev 60x40x3mm.
Svetsade dit ett par stöd för att få det ännu stadigare.
Blev klart stabilare jämfört med den gamla fula U-profilsbalken.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;