Turbo BelAir.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...

Post by JockE28 »

:D
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...

Post by pro_mille »

Var till Dahlbäck Racing idag (lördag) och bromsade Chevan.
1281whp och 1463Nm med 1.4bar :)
Testade ett par svep med mer laddtryck men bänken orkade inte hålla emot.
Körde så klart dom 17milen upp till Borlänge och hem med Chevan för egen maskin :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.

Post by Bonje »

Det är bara att grattulera! :shock:
Hur mycket gav den förra gången du bromsade, och hur mycket mer tror du den har att ge? Om du törs gissa :roll:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.

Post by JockE28 »

Grattis! jag har också samma frågor som ovan :D
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.

Post by pro_mille »

Vi var en bit över 1500Nm innan bänken slog ifrån, kanske ger 1350whp 1550Nm med 1.6-1.7bar.
Förra motorn gav 1272whp 1428Nm med 1.7bar.

Motorn gav nu 900whp och 1150Nm med 0.7bar i laddtryck det ger runt 530whp som sugmotor.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.

Post by JockE28 »

:D jäkligt coolt
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
ossie
Posts: 170
Joined: 04 Dec 2005, 18:11
Location: Estland

Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.

Post by ossie »

Har nu sträckläst hela tråden! Vilken bil säger jag bara.. helt jävla GALEN. Bra joppat!
mcLaren 570s
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir bromsad 1281whp 1463Nm.

Post by pro_mille »

Skutan har fått nya hjul, ville testa någe nytt.
Blev US Mags 18x8 fram och 18x9.5 bak, med Kumho 235/50 och 275/45 däck.
Image

Är själv nöjd med utseendet och hur bilen beter sig på vägen, känns som en helt annan bil nu.
Image

Var till Westerqwarns bilträff förra måndagen, många som var intresserade av bilen.
Image

Har hunnit även skotta överväxelns spragg på lådan, inte bra tydligen att kicka ner från 4an till 2an.
Bättre att peta i 3an innan man ska gasa på landsväg :)
Man lär sig alltid något nytt.

Tänkte ev. köra på Kjula nästa helg.
Motorn ska få lite service innan, ventiljustering, check av fjädertryck och leakdown mm.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir.

Post by pro_mille »

Har kört vid två tillfällen på Kjula i somras, 9.58 som bäst där.
Image

Körde även på Mantorp på Drag Revival, 9.46@246km/h men lyckade bara med 1.51 i 60fot.
Har inte fått till så bilen går iväg lika hårt som med lustgas.
Image

Så jag tog och byggde om avgassystemet från headers bak till turbon.
2st 2.5" til en Y-rör före bakaxel och sedan 3" upp till turbon.
Image

Image

ca.45% mindre volym på rören nu. Får se hur det kommer att fungera.
Ska även göra om convertern så jag får upp stallspedet 500-700rpm.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Turbo BelAir.

Post by JockE28 »

hade du 3" innan?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir.

Post by pro_mille »

Japp dubbla 3" från kollektorerna till turbon.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir.

Post by pro_mille »

Liten uppdate.

Beställde en helt ny converter istället för att bygga om den förra.
Blev en 252mm ProSeries Circle D med 3800-4000rpm i stallspeed, det är deras senaste turbo converter.
Fick hem den ett par veckor sedan.

Image

Image

Image

Annars har det inte hänt så mycket i garaget med Chevan.
Har sålt WeldProstar fälgarna, både gathjulen och racehjulen.
Blir nya fälgar :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir.

Post by pro_mille »

Blev nya fälgar till skutan.
Beställde Sander dubbel beadlock fälgar 9" breda bak och ett par 4" breda framfälgar.
Blev ett par 10.5"x30" Hoosier radialslicks och M/T radial frontrunners till fälgarna.

Borde komma hem till sverige om ett par veckor, beställde även lite service delar till motorn.
Tänkte bromsa bilen med nya avgassystemet och efter det lyfta ur motorn och se över vev och ramlager.
Passar även på att göra om headerserna lite när motorn ska ur.

Bakfälgarna ser ut så här.
Fram blir likadana centrum utan låsringen.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir.

Post by pro_mille »

Dags för en uppdatering

Se så glad jag blev när jag fick fälgarna :lol:
Image

Blev ett par M/T Street R 295/65 dragradialer, ser rätt fläskigt ut :)
Image

CNC lättning av stötfångarfästen.
Image

Vart några gram lättare. :)
Image

Provmonterade plaststötfångarna
Image

Nya fästen gjorda till bakre stötfångaren
Image

Använde gamla bromskärms "balken" som grundefäste.
Image

Gjorde ett fjädrat fäste i mitten så stötfångaren kan flexa lite.
Image

Datumen och platserna för Streetweek, kommer att köra i klassen TrueStreet.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir.

Post by pro_mille »

(ons maj 08, 2019)

Fick tillbaks lådan från renovering och modifering förra veckan.
Flyttade oljekylet till lådan från fronten (framför IC) till under golvet framför bakaxeln.
Monterade även dit en utvänding oljefilter vid oljekylet.

Första provturen togs i lördags, tunade bort laddtryckstyrningen och provåkte på grundtryck 0.7bar.
Bilen kändes bra rapp, blir intressant och testa den i navdyno.

Ska montera på stötfångarna när jag får tillbaks dom från lackering.

Ser rätt fet ut med nya fälgarna 8)
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir.

Post by pro_mille »

Fick dit nya plaststötfångarna och "sandplåten" som är av plast med.

Ser helt ok ut med kromfärgen som jag köpte från England. :)

Filmsnutt innan provkörning
https://youtu.be/BwtwXYRdiso
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Turbo BelAir.

Post by TreLingon »

:D
Post Reply