Okej jag har en säkringshållare därifrån men jag får testa och se om de funkarC.Harrysson wrote:Relä och säkringar funkar fint, men säkringshållare och reläsocklarna var enligt mig bara att hiva i bingen.
M5 s38b36 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: M5 s38b36 turbo
Re: M5 s38b36 turbo
Bara dom klarar den belastningen du har på pumpar osv så ska de vara lugnt
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: M5 s38b36 turbo
Ja jag testar och serTheLeaf wrote:Bara dom klarar den belastningen du har på pumpar osv så ska de vara lugnt
Re: M5 s38b36 turbo
Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??
Mvh Fredde
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??
Mvh Fredde
Re: M5 s38b36 turbo
Kör en bra matning från batteriet till ett relä. Mätt upp vilken tråd vid tändningslåset som är tändningsplus, och så styr du reläet med den
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Re: M5 s38b36 turbo
Kolla om du hittar något med tändningsplus som är ledigt och går att säkra av så kan du använda de slipper du hålla på uppe vid tändningslåset eller så sätter du upp ett eget relä som du drar fram matning till och styr med tändningenFredzze wrote:Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??
Mvh Fredde
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: M5 s38b36 turbo
I motorkontakten (den stora runda) så är pin 21 tändnings ström.. det kanske funkar? tror det är en 1,5mm2 kabel så går kanske inte att använda till allt men kanske till tändspolarna..TheLeaf wrote:Kolla om du hittar något med tändningsplus som är ledigt och går att säkra av så kan du använda de slipper du hålla på uppe vid tändningslåset eller så sätter du upp ett eget relä som du drar fram matning till och styr med tändningenFredzze wrote:Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??
Mvh Fredde
Re: M5 s38b36 turbo
Pin 21 kommer fungera att styra ett relä med. Ta ett stort relä (60-70A kanske) som klarar av belastningen, så drar du grova kablar från batteriet med säkring så nära batteriet som möjligt sen använder du bara tillslaget på relät med tändningsström från pin 21Fredzze wrote:I motorkontakten (den stora runda) så är pin 21 tändnings ström.. det kanske funkar? tror det är en 1,5mm2 kabel så går kanske inte att använda till allt men kanske till tändspolarna..TheLeaf wrote:Kolla om du hittar något med tändningsplus som är ledigt och går att säkra av så kan du använda de slipper du hålla på uppe vid tändningslåset eller så sätter du upp ett eget relä som du drar fram matning till och styr med tändningenFredzze wrote:Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??
Mvh Fredde
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: M5 s38b36 turbo
Okej då kopplar jag som på bilden fast istället för ECU GPO sätter jag tändningsplus från pin 21 där.
Men borde jag ha två relä då? Ett till 12V ECU och ett till 12V IGNITION eller jag delar kablen efter relät?
Men borde jag ha två relä då? Ett till 12V ECU och ett till 12V IGNITION eller jag delar kablen efter relät?
Re: M5 s38b36 turbo
Plus 12V på stift 85, och jord på stift 86 får relät att dra. Sätter du plus på båda sidor om spolen händer ingenting. Jag antar att detta är manöverrelät för motorstyrningen och tändningen som det handlar om? Som exempel så kan du ta strömmen från pin 21 till stift 85, och sedan jordar du stift 86 i chassit. Därefter drar du en avsäkrad plus från batteriet till stift 30 och från stift 87 till styrenhet resp tändspolar.
Hoppas det hjälper
Edit: Såg inte frågan längst ned. Personligen har jag ett relä för styrenheten och ett som släpper ström till tändspolarna, men bara du har ett relä som är dimensionerat från den sammanslagna förbrukningen så ska det funka att köra med ett. Är det för klent kan det brinna ihop, vad de klarar brukar stå på dem.
Hoppas det hjälper
Edit: Såg inte frågan längst ned. Personligen har jag ett relä för styrenheten och ett som släpper ström till tändspolarna, men bara du har ett relä som är dimensionerat från den sammanslagna förbrukningen så ska det funka att köra med ett. Är det för klent kan det brinna ihop, vad de klarar brukar stå på dem.
Re: M5 s38b36 turbo
Okej tack för infon.phrnfeldt wrote:Plus 12V på stift 85, och jord på stift 86 får relät att dra. Sätter du plus på båda sidor om spolen händer ingenting. Jag antar att detta är manöverrelät för motorstyrningen och tändningen som det handlar om? Som exempel så kan du ta strömmen från pin 21 till stift 85, och sedan jordar du stift 86 i chassit. Därefter drar du en avsäkrad plus från batteriet till stift 30 och från stift 87 till styrenhet resp tändspolar.
Hoppas det hjälper
Edit: Såg inte frågan längst ned. Personligen har jag ett relä för styrenheten och ett som släpper ström till tändspolarna, men bara du har ett relä som är dimensionerat från den sammanslagna förbrukningen så ska det funka att köra med ett. Är det för klent kan det brinna ihop, vad de klarar brukar stå på dem.
Men på elschemat som jag postade bild på lite längre upp står det att man ska avsäkra det med 15A men det är ju vad en tändspole kan dra.. Hur kan det orka 6 spolar om man bara avsäkrar det till 15A?
Re: M5 s38b36 turbo
Begrep aldrig det där heller. Nu är ju inte spolarna igång samtidigt, men var för sej drar de runt 20A så dimensionera säkring och kabel för det och lite till.Fredzze wrote:Okej tack för infon.phrnfeldt wrote:Plus 12V på stift 85, och jord på stift 86 får relät att dra. Sätter du plus på båda sidor om spolen händer ingenting. Jag antar att detta är manöverrelät för motorstyrningen och tändningen som det handlar om? Som exempel så kan du ta strömmen från pin 21 till stift 85, och sedan jordar du stift 86 i chassit. Därefter drar du en avsäkrad plus från batteriet till stift 30 och från stift 87 till styrenhet resp tändspolar.
Hoppas det hjälper
Edit: Såg inte frågan längst ned. Personligen har jag ett relä för styrenheten och ett som släpper ström till tändspolarna, men bara du har ett relä som är dimensionerat från den sammanslagna förbrukningen så ska det funka att köra med ett. Är det för klent kan det brinna ihop, vad de klarar brukar stå på dem.
Men på elschemat som jag postade bild på lite längre upp står det att man ska avsäkra det med 15A men det är ju vad en tändspole kan dra.. Hur kan det orka 6 spolar om man bara avsäkrar det till 15A?
Re: M5 s38b36 turbo
Löste allt sig?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: M5 s38b36 turbo
Jo tror det.. bara undrar varför dom skriver att man ska avsäkra både tändspolarna och Ecu som även går till spridare, lambda och alla GPO utgångar med bara 15A.TheLeaf wrote:Löste allt sig?
Dom grejerna drar ju mer än 15A.
Re: M5 s38b36 turbo
Tjena! nu var de längesen man uppdaterade något i denna tråden men det går framåt iallafall. Bilen är startad och körd lite gran och så fort bakvagnen är färdig ska den mappas
Köpte ett par fälgar som jag tänkte renovera till
Vevhusventilationen fick sitta här.
Dubbla 3,5" utblås
Byggde ett skydd för kablar ovanför downpipen.
Provtryckt
Bussningarna va helt slut när vi testkörde den så det får bli att fräscha upp bakvagnen först.
Så här ser maskinrummet ut nu.
Sen har det hänt massa annat också på bilen men nu håller jag på med bakvagnen så vi ska kunna mapps den så snabbt som möjligt.
Sen en liten cool bonusbild när jag körde över den legendariska 7106 One:1 för sista gången till Danmark.
Köpte ett par fälgar som jag tänkte renovera till
Vevhusventilationen fick sitta här.
Dubbla 3,5" utblås
Byggde ett skydd för kablar ovanför downpipen.
Provtryckt
Bussningarna va helt slut när vi testkörde den så det får bli att fräscha upp bakvagnen först.
Så här ser maskinrummet ut nu.
Sen har det hänt massa annat också på bilen men nu håller jag på med bakvagnen så vi ska kunna mapps den så snabbt som möjligt.
Sen en liten cool bonusbild när jag körde över den legendariska 7106 One:1 för sista gången till Danmark.
Re: M5 s38b36 turbo
Hej! Nu har det hänt en del igen
Diffen blev stum.
Pulver på allt.
polyuretanbussningar på alla andra ställen
Sen mappades bilen. Det gick helt utan problem och vi laddade bara 1,4 bar så det finns fortfarande mycket att hämta. Men jag nöjer mig med detta för tillfället
Diffen blev stum.
Pulver på allt.
polyuretanbussningar på alla andra ställen
Sen mappades bilen. Det gick helt utan problem och vi laddade bara 1,4 bar så det finns fortfarande mycket att hämta. Men jag nöjer mig med detta för tillfället
Re: M5 s38b36 turbo
Grattis