M5 s38b36 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

C.Harrysson wrote:Relä och säkringar funkar fint, men säkringshållare och reläsocklarna var enligt mig bara att hiva i bingen.
Okej jag har en säkringshållare därifrån men jag får testa och se om de funkar :)
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: M5 s38b36 turbo

Post by TheLeaf »

Bara dom klarar den belastningen du har på pumpar osv så ska de vara lugnt
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

TheLeaf wrote:Bara dom klarar den belastningen du har på pumpar osv så ska de vara lugnt
Ja jag testar och ser :)
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??

Image

Image

Mvh Fredde
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Re: M5 s38b36 turbo

Post by uranium »

Kör en bra matning från batteriet till ett relä. Mätt upp vilken tråd vid tändningslåset som är tändningsplus, och så styr du reläet med den :)
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: M5 s38b36 turbo

Post by TheLeaf »

Fredzze wrote:Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??

Image

Image

Mvh Fredde
Kolla om du hittar något med tändningsplus som är ledigt och går att säkra av så kan du använda de slipper du hålla på uppe vid tändningslåset eller så sätter du upp ett eget relä som du drar fram matning till och styr med tändningen
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

TheLeaf wrote:
Fredzze wrote:Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??

Image

Image

Mvh Fredde
Kolla om du hittar något med tändningsplus som är ledigt och går att säkra av så kan du använda de slipper du hålla på uppe vid tändningslåset eller så sätter du upp ett eget relä som du drar fram matning till och styr med tändningen
I motorkontakten (den stora runda) så är pin 21 tändnings ström.. det kanske funkar? tror det är en 1,5mm2 kabel så går kanske inte att använda till allt men kanske till tändspolarna..

Image
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: M5 s38b36 turbo

Post by TheLeaf »

Fredzze wrote:
TheLeaf wrote:
Fredzze wrote:Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??

Image

Image

Mvh Fredde
Kolla om du hittar något med tändningsplus som är ledigt och går att säkra av så kan du använda de slipper du hålla på uppe vid tändningslåset eller så sätter du upp ett eget relä som du drar fram matning till och styr med tändningen
I motorkontakten (den stora runda) så är pin 21 tändnings ström.. det kanske funkar? tror det är en 1,5mm2 kabel så går kanske inte att använda till allt men kanske till tändspolarna..

Image
Pin 21 kommer fungera att styra ett relä med. Ta ett stort relä (60-70A kanske) som klarar av belastningen, så drar du grova kablar från batteriet med säkring så nära batteriet som möjligt sen använder du bara tillslaget på relät med tändningsström från pin 21 :)
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

Okej då kopplar jag som på bilden fast istället för ECU GPO sätter jag tändningsplus från pin 21 där.
Image

Men borde jag ha två relä då? Ett till 12V ECU och ett till 12V IGNITION eller jag delar kablen efter relät?
phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

Re: M5 s38b36 turbo

Post by phrnfeldt »

Plus 12V på stift 85, och jord på stift 86 får relät att dra. Sätter du plus på båda sidor om spolen händer ingenting. Jag antar att detta är manöverrelät för motorstyrningen och tändningen som det handlar om? Som exempel så kan du ta strömmen från pin 21 till stift 85, och sedan jordar du stift 86 i chassit. Därefter drar du en avsäkrad plus från batteriet till stift 30 och från stift 87 till styrenhet resp tändspolar.

Hoppas det hjälper :)

Edit: Såg inte frågan längst ned. Personligen har jag ett relä för styrenheten och ett som släpper ström till tändspolarna, men bara du har ett relä som är dimensionerat från den sammanslagna förbrukningen så ska det funka att köra med ett. Är det för klent kan det brinna ihop, vad de klarar brukar stå på dem.
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

phrnfeldt wrote:Plus 12V på stift 85, och jord på stift 86 får relät att dra. Sätter du plus på båda sidor om spolen händer ingenting. Jag antar att detta är manöverrelät för motorstyrningen och tändningen som det handlar om? Som exempel så kan du ta strömmen från pin 21 till stift 85, och sedan jordar du stift 86 i chassit. Därefter drar du en avsäkrad plus från batteriet till stift 30 och från stift 87 till styrenhet resp tändspolar.

Hoppas det hjälper :)

Edit: Såg inte frågan längst ned. Personligen har jag ett relä för styrenheten och ett som släpper ström till tändspolarna, men bara du har ett relä som är dimensionerat från den sammanslagna förbrukningen så ska det funka att köra med ett. Är det för klent kan det brinna ihop, vad de klarar brukar stå på dem.
Okej tack för infon.
Men på elschemat som jag postade bild på lite längre upp står det att man ska avsäkra det med 15A men det är ju vad en tändspole kan dra.. Hur kan det orka 6 spolar om man bara avsäkrar det till 15A?
phrnfeldt
Posts: 33
Joined: 25 May 2013, 18:19
Location: Docksta

Re: M5 s38b36 turbo

Post by phrnfeldt »

Fredzze wrote:
phrnfeldt wrote:Plus 12V på stift 85, och jord på stift 86 får relät att dra. Sätter du plus på båda sidor om spolen händer ingenting. Jag antar att detta är manöverrelät för motorstyrningen och tändningen som det handlar om? Som exempel så kan du ta strömmen från pin 21 till stift 85, och sedan jordar du stift 86 i chassit. Därefter drar du en avsäkrad plus från batteriet till stift 30 och från stift 87 till styrenhet resp tändspolar.

Hoppas det hjälper :)

Edit: Såg inte frågan längst ned. Personligen har jag ett relä för styrenheten och ett som släpper ström till tändspolarna, men bara du har ett relä som är dimensionerat från den sammanslagna förbrukningen så ska det funka att köra med ett. Är det för klent kan det brinna ihop, vad de klarar brukar stå på dem.
Okej tack för infon.
Men på elschemat som jag postade bild på lite längre upp står det att man ska avsäkra det med 15A men det är ju vad en tändspole kan dra.. Hur kan det orka 6 spolar om man bara avsäkrar det till 15A?
Begrep aldrig det där heller. Nu är ju inte spolarna igång samtidigt, men var för sej drar de runt 20A så dimensionera säkring och kabel för det och lite till.
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: M5 s38b36 turbo

Post by TheLeaf »

Löste allt sig?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

TheLeaf wrote:Löste allt sig?
Jo tror det.. bara undrar varför dom skriver att man ska avsäkra både tändspolarna och Ecu som även går till spridare, lambda och alla GPO utgångar med bara 15A.
Dom grejerna drar ju mer än 15A.
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

Tjena! nu var de längesen man uppdaterade något i denna tråden men det går framåt iallafall. Bilen är startad och körd lite gran och så fort bakvagnen är färdig ska den mappas :)

Köpte ett par fälgar som jag tänkte renovera till :)
Image

Image

Vevhusventilationen fick sitta här.
Image

Dubbla 3,5" utblås :D
Image

Byggde ett skydd för kablar ovanför downpipen.
Image

Provtryckt
Image

Bussningarna va helt slut när vi testkörde den så det får bli att fräscha upp bakvagnen först.
Image

Så här ser maskinrummet ut nu.
Image

Sen har det hänt massa annat också på bilen men nu håller jag på med bakvagnen så vi ska kunna mapps den så snabbt som möjligt.

Sen en liten cool bonusbild när jag körde över den legendariska 7106 One:1 för sista gången till Danmark.
Image
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

Hej! Nu har det hänt en del igen :D

Diffen blev stum.
Image

Pulver på allt.
Image

Image

polyuretanbussningar på alla andra ställen :)
Image

Image

Image

Sen mappades bilen. Det gick helt utan problem och vi laddade bara 1,4 bar så det finns fortfarande mycket att hämta. Men jag nöjer mig med detta för tillfället :)
Image

Image
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: M5 s38b36 turbo

Post by TreLingon »

Grattis :)
Post Reply