Okej jag har en säkringshållare därifrån men jag får testa och se om de funkarC.Harrysson wrote:Relä och säkringar funkar fint, men säkringshållare och reläsocklarna var enligt mig bara att hiva i bingen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Okej jag har en säkringshållare därifrån men jag får testa och se om de funkarC.Harrysson wrote:Relä och säkringar funkar fint, men säkringshållare och reläsocklarna var enligt mig bara att hiva i bingen.
Ja jag testar och serTheLeaf wrote:Bara dom klarar den belastningen du har på pumpar osv så ska de vara lugnt
Kolla om du hittar något med tändningsplus som är ledigt och går att säkra av så kan du använda de slipper du hålla på uppe vid tändningslåset eller så sätter du upp ett eget relä som du drar fram matning till och styr med tändningenFredzze wrote:Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??
Mvh Fredde
I motorkontakten (den stora runda) så är pin 21 tändnings ström.. det kanske funkar? tror det är en 1,5mm2 kabel så går kanske inte att använda till allt men kanske till tändspolarna..TheLeaf wrote:Kolla om du hittar något med tändningsplus som är ledigt och går att säkra av så kan du använda de slipper du hålla på uppe vid tändningslåset eller så sätter du upp ett eget relä som du drar fram matning till och styr med tändningenFredzze wrote:Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??
Mvh Fredde
Pin 21 kommer fungera att styra ett relä med. Ta ett stort relä (60-70A kanske) som klarar av belastningen, så drar du grova kablar från batteriet med säkring så nära batteriet som möjligt sen använder du bara tillslaget på relät med tändningsström från pin 21Fredzze wrote:I motorkontakten (den stora runda) så är pin 21 tändnings ström.. det kanske funkar? tror det är en 1,5mm2 kabel så går kanske inte att använda till allt men kanske till tändspolarna..TheLeaf wrote:Kolla om du hittar något med tändningsplus som är ledigt och går att säkra av så kan du använda de slipper du hålla på uppe vid tändningslåset eller så sätter du upp ett eget relä som du drar fram matning till och styr med tändningenFredzze wrote:Hallå!
Håller på att koppla in det sista till sprutet och ska ta 12v till Ecu, Lambda, spridare, tändspolarna och GPO utgångarna nu. Det är redan kopplat ut till komponenterna från den 12-pol kontakten som syns tydligast på sista bilden. Men nu ska det kopplas till kontakten från antingen tändningslås eller relä som på bilderna. Varifrån och hur kopplar man det bäst??
Mvh Fredde
Okej tack för infon.phrnfeldt wrote:Plus 12V på stift 85, och jord på stift 86 får relät att dra. Sätter du plus på båda sidor om spolen händer ingenting. Jag antar att detta är manöverrelät för motorstyrningen och tändningen som det handlar om? Som exempel så kan du ta strömmen från pin 21 till stift 85, och sedan jordar du stift 86 i chassit. Därefter drar du en avsäkrad plus från batteriet till stift 30 och från stift 87 till styrenhet resp tändspolar.
Hoppas det hjälper
Edit: Såg inte frågan längst ned. Personligen har jag ett relä för styrenheten och ett som släpper ström till tändspolarna, men bara du har ett relä som är dimensionerat från den sammanslagna förbrukningen så ska det funka att köra med ett. Är det för klent kan det brinna ihop, vad de klarar brukar stå på dem.
Begrep aldrig det där heller. Nu är ju inte spolarna igång samtidigt, men var för sej drar de runt 20A så dimensionera säkring och kabel för det och lite till.Fredzze wrote:Okej tack för infon.phrnfeldt wrote:Plus 12V på stift 85, och jord på stift 86 får relät att dra. Sätter du plus på båda sidor om spolen händer ingenting. Jag antar att detta är manöverrelät för motorstyrningen och tändningen som det handlar om? Som exempel så kan du ta strömmen från pin 21 till stift 85, och sedan jordar du stift 86 i chassit. Därefter drar du en avsäkrad plus från batteriet till stift 30 och från stift 87 till styrenhet resp tändspolar.
Hoppas det hjälper
Edit: Såg inte frågan längst ned. Personligen har jag ett relä för styrenheten och ett som släpper ström till tändspolarna, men bara du har ett relä som är dimensionerat från den sammanslagna förbrukningen så ska det funka att köra med ett. Är det för klent kan det brinna ihop, vad de klarar brukar stå på dem.
Men på elschemat som jag postade bild på lite längre upp står det att man ska avsäkra det med 15A men det är ju vad en tändspole kan dra.. Hur kan det orka 6 spolar om man bara avsäkrar det till 15A?
Jo tror det.. bara undrar varför dom skriver att man ska avsäkra både tändspolarna och Ecu som även går till spridare, lambda och alla GPO utgångar med bara 15A.TheLeaf wrote:Löste allt sig?