Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
åkeson
Posts: 151 Joined: 19 Mar 2009, 18:11
Location: Tibro
Contact:
Post
by åkeson » 09 Dec 2015, 04:11
Hej!
Håller på att renovera min m54b30 topp, allt är i princip klart för att monteras ihop men så slog tanken om ventilfjädrar till
Stoppar man i Original fjädrarna eller kan man plocka i nått annat typ m50iv ?
Motorn i övrigt blir smidd med turbo, toppen är lätt portad. original dubbelvanos kammar, original ventiler, ca 600whp.
Ös på med ideer!
Mvh Henrik
erikjakan
Posts: 2510 Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm
Post
by erikjakan » 09 Dec 2015, 16:02
Supertechventiler och fjädrar, ati dämpare, oljepumpsuppgrade, då kan du varva 7500 =)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
åkeson
Posts: 151 Joined: 19 Mar 2009, 18:11
Location: Tibro
Contact:
Post
by åkeson » 09 Dec 2015, 19:13
Haha fan att du alltid ska gå all in
Danneeandersson
Posts: 989 Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång
Post
by Danneeandersson » 09 Dec 2015, 19:42
Jag kör så som erik säger, dock ej ati dämpare. IV innerfjädrar också.
på en strokad m50
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
åkeson
Posts: 151 Joined: 19 Mar 2009, 18:11
Location: Tibro
Contact:
Post
by åkeson » 09 Dec 2015, 20:03
Om man nu bara skulle montera starkare fjädrar då. Kan man ta IV fjädrar och retainers bara eller?
Danneeandersson
Posts: 989 Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång
Post
by Danneeandersson » 10 Dec 2015, 10:40
Bygger du snik så visst
annars skulle jag aldrig stoppa i det. Inte originalventiler heller
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 10 Dec 2015, 23:01
Isf får du köra med PPF spec retainer. 6 vs 7mm skaft..
Dubbelkolla också så IV fjädrarna inte är för stora för M54 lyftarna, kommer inte ihåg hur det var..
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
erikzzon
Posts: 151 Joined: 13 May 2007, 12:01
Location: Avesta
Post
by erikzzon » 14 Dec 2015, 04:26
jag åkte den IV fjädrar å retrainers från ppf. Även andra ventiler varvade 7500 utan problem
Bus bilar: E46 330/M3 801whp /881nm world record
Oldsmobile cutlass -66 blower 720hp