M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
åkeson
Posts: 151
Joined: 19 Mar 2009, 18:11
Location: Tibro
Contact:

M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Post by åkeson »

Hej!

Håller på att renovera min m54b30 topp, allt är i princip klart för att monteras ihop men så slog tanken om ventilfjädrar till :lol:

Stoppar man i Original fjädrarna eller kan man plocka i nått annat typ m50iv ?

Motorn i övrigt blir smidd med turbo, toppen är lätt portad. original dubbelvanos kammar, original ventiler, ca 600whp.

Ös på med ideer!

Mvh Henrik
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Post by erikjakan »

Supertechventiler och fjädrar, ati dämpare, oljepumpsuppgrade, då kan du varva 7500 =)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
åkeson
Posts: 151
Joined: 19 Mar 2009, 18:11
Location: Tibro
Contact:

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Post by åkeson »

Haha fan att du alltid ska gå all in :mrgreen:
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Post by Danneeandersson »

Jag kör så som erik säger, dock ej ati dämpare. IV innerfjädrar också. :) på en strokad m50
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
åkeson
Posts: 151
Joined: 19 Mar 2009, 18:11
Location: Tibro
Contact:

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Post by åkeson »

Om man nu bara skulle montera starkare fjädrar då. Kan man ta IV fjädrar och retainers bara eller? :)
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Post by Danneeandersson »

Bygger du snik så visst :) annars skulle jag aldrig stoppa i det. Inte originalventiler heller :)
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Post by Nisse Järnet »

Isf får du köra med PPF spec retainer. 6 vs 7mm skaft..
Dubbelkolla också så IV fjädrarna inte är för stora för M54 lyftarna, kommer inte ihåg hur det var..
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
erikzzon
Posts: 151
Joined: 13 May 2007, 12:01
Location: Avesta

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Post by erikzzon »

jag åkte den IV fjädrar å retrainers från ppf. Även andra ventiler varvade 7500 utan problem
Bus bilar: E46 330/M3 801whp /881nm world record

Oldsmobile cutlass -66 blower 720hp
Post Reply