Hej!
Håller på att renovera min m54b30 topp, allt är i princip klart för att monteras ihop men så slog tanken om ventilfjädrar till
Stoppar man i Original fjädrarna eller kan man plocka i nått annat typ m50iv ?
Motorn i övrigt blir smidd med turbo, toppen är lätt portad. original dubbelvanos kammar, original ventiler, ca 600whp.
Ös på med ideer!
Mvh Henrik
M54b30 topp, Tips på uppgradering?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?
Supertechventiler och fjädrar, ati dämpare, oljepumpsuppgrade, då kan du varva 7500 =)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?
Haha fan att du alltid ska gå all in
- Danneeandersson
- Posts: 989
- Joined: 03 Sep 2011, 14:52
- Location: Finspång
Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?
Jag kör så som erik säger, dock ej ati dämpare. IV innerfjädrar också. på en strokad m50
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?
Om man nu bara skulle montera starkare fjädrar då. Kan man ta IV fjädrar och retainers bara eller?
- Danneeandersson
- Posts: 989
- Joined: 03 Sep 2011, 14:52
- Location: Finspång
Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?
Bygger du snik så visst annars skulle jag aldrig stoppa i det. Inte originalventiler heller
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?
Isf får du köra med PPF spec retainer. 6 vs 7mm skaft..
Dubbelkolla också så IV fjädrarna inte är för stora för M54 lyftarna, kommer inte ihåg hur det var..
Dubbelkolla också så IV fjädrarna inte är för stora för M54 lyftarna, kommer inte ihåg hur det var..
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?
jag åkte den IV fjädrar å retrainers från ppf. Även andra ventiler varvade 7500 utan problem
Bus bilar: E46 330/M3 801whp /881nm world record
Oldsmobile cutlass -66 blower 720hp
Oldsmobile cutlass -66 blower 720hp