
Spørsmålet er jo hva det negative er med de motorene.
All info, samt gode linker er velkomment

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
MaxxECU är ett mer kompetent sprut givetvis för dina ändamål, om du tycker att det är värt att lägga 15,000:-SEK för att få ALS+LC får du avgöra själv. Personligen hade jag kört med Trioinic 5.5 alla dagar i veckan.Silverboy wrote:Finns det nån plats vart man kan få tag i drev för att driva torrsumpspumpen som går att få dit på saab remhjulet?
Evt länk till någon som kör torrsump på saab?
Är det idioti att slänga org styrsystemet framför ett maxxecu?
Länk til bra flänser för grenrörsbygg?
S2000 right? De er vel ganske dyre og ikke veldig lett å finne på denne siden av kloden?Bullen! wrote:Honda F20C
Takk for gode innspillwBes wrote:Har läst om folk som har kört med 4bars Mapsensor utan problem, dock lär du stöta på andra begränsningar innan 2bar laddtryck. SAABs b2x4 motorer svarar fruktansvärt bra på laddtryck, kompisens B205 motor med B204 block ger lite drygt 330hk/500Nm på 1,3Bar med original Mitsubishi TD04hl-15t#5. Håller du dig inom rimliga nivåer effekt behöver du aldrig ladda över 2Bar (<800HK), och då är det så gott som omöjligt att köra monstret iallafall.
Hela grejen med dessa motorer är att dom är ruskigt effektiva på lägre varvtal, en vanlig TD04HL-19t#7 räcker gott och väl till 400bhp och då har du förbannat bra körbarhet med max vrid vid strax efter 2000rpm. Något som dessa motorer inte gillar dock är höga varvtal, så vill du ha någorlunda RPM-range att köra på så bör du hålla dig under 600BHP för att undvika allt lagg som kommer uppstå då du inte "kan" varva mer än 7500RPM (Allt är möjligt men då snackar vi helt andra summor)
Rimligtvis borde det gå att göra som du säger och bygga någon slags adapter, hört att andra kör med Verdi pump inget jag besitter kunskap på dock. Google is your friend![]()
Vi kan ta ett exempel för vad som krävs för att uppnå ditt mål på 520BHP (450WHP 15%~ drivelineloss)
B234R/L/E motor inkl elsystem+strysystem = 2000:-
Helrenovering av motor, packningar, lager m.m. = 2000:-
Nedsvarvade kolvar 1,2mm = 0-1000:-
Grenrör = 1000:-
4Bar MAP-sensor = 500:-
Garrett GT3076R = 10,000:- (alt, Holset HX40,BW S200 3000-5000:-)
Wastegate = 500-1000:-
Avgassystem = 2000:-
Totalt = 10,000-20,000:- exkl soppasystem, mappning + övrigt och jag förutsätter att du bygger i stort sett allting själv.
Här har något att följa efter http://www.garaget.org/?car=341294, en av dom största SAAB profilerna i Sverige.
GT3071/76R lär ju vara den optimala turbon i ditt fall då.. Orkar ge max effekt hela vägen upp i registret men vaknar även till liv väldigt tidigt. GT3071R klarar en 500bhp ish (430-440WHP) så GT3076r klarar rimligen några hästar till. Dessutom har du laddtrycks begränsning på växlarna genom Trionic (iallafall Trionic 7 osäkert i Trioinic 5.5) Så du kan tweaka kurvan rätt friskt efter behov.Silverboy wrote:Takk for gode innspillwBes wrote:Har läst om folk som har kört med 4bars Mapsensor utan problem, dock lär du stöta på andra begränsningar innan 2bar laddtryck. SAABs b2x4 motorer svarar fruktansvärt bra på laddtryck, kompisens B205 motor med B204 block ger lite drygt 330hk/500Nm på 1,3Bar med original Mitsubishi TD04hl-15t#5. Håller du dig inom rimliga nivåer effekt behöver du aldrig ladda över 2Bar (<800HK), och då är det så gott som omöjligt att köra monstret iallafall.
Hela grejen med dessa motorer är att dom är ruskigt effektiva på lägre varvtal, en vanlig TD04HL-19t#7 räcker gott och väl till 400bhp och då har du förbannat bra körbarhet med max vrid vid strax efter 2000rpm. Något som dessa motorer inte gillar dock är höga varvtal, så vill du ha någorlunda RPM-range att köra på så bör du hålla dig under 600BHP för att undvika allt lagg som kommer uppstå då du inte "kan" varva mer än 7500RPM (Allt är möjligt men då snackar vi helt andra summor)
Rimligtvis borde det gå att göra som du säger och bygga någon slags adapter, hört att andra kör med Verdi pump inget jag besitter kunskap på dock. Google is your friend![]()
Vi kan ta ett exempel för vad som krävs för att uppnå ditt mål på 520BHP (450WHP 15%~ drivelineloss)
B234R/L/E motor inkl elsystem+strysystem = 2000:-
Helrenovering av motor, packningar, lager m.m. = 2000:-
Nedsvarvade kolvar 1,2mm = 0-1000:-
Grenrör = 1000:-
4Bar MAP-sensor = 500:-
Garrett GT3076R = 10,000:- (alt, Holset HX40,BW S200 3000-5000:-)
Wastegate = 500-1000:-
Avgassystem = 2000:-
Totalt = 10,000-20,000:- exkl soppasystem, mappning + övrigt och jag förutsätter att du bygger i stort sett allting själv.
Här har något att följa efter http://www.garaget.org/?car=341294, en av dom största SAAB profilerna i Sverige.
Vet at det komme til å dra i vei ganske mye mer enn det der, selv om det virker som en veldig gunstig motor å bygge på![]()
Tanken min er en liten snabb turbo som orker bra med trykk og ball bearing (Pte5858BB kanskje) , og presse denne langt på maxvarv, men begrense den veldig på lavt turtall for å få en NA-liknende kurve. Så får jeg justere opp ladetrykk der det er begrenset etterhvert som jeg kjenner hva som blir effektivt og kjørbart.
Tenker også bygge grenrør med tial v-band på turbo og wg. (Enkelt ved visning)
Tørrsump, elektrisk vannpumpe ++, så blir kostbart nok er jeg redd![]()
Har Googlet i timer på saab og tørrsump men foreløpig ingen ting av nytte.
+1Bullen! wrote:Honda F20C