4cyl motor för 450whp?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Tenkte bytte ut min 700 hk E30 touring til fordel for noe lettere og mer bane orientert.

Trenger da tips på 4cyl motor som det er oppnåelig med 450 - 500 whp på.
Ihvertfall 400whp med BF95/BF98 og rett innmat.

Krav: Det skal finnes lösning for rwd girkasse som tål effekten med normal budget. Typ BMW Zf låda.

Helst, men inget krav:
Låg vikt
Bra tilgang på motorer
Törrsump tråg / system tilgjengelig
Eksos på passasjersiden
1.8L til 2.5L volum (alternativt mulig med "lego" bygging. )

Ser for meg noen alternativer, kom gjerne med för och nackdelar, og gjerne andre alternativer.

Bmw M42 (går det utan E85?)
Bmw S14 (dårlig tilgang på delar.- dyrt)
VAG 1.8T (låda problem? )
Volvo 16v (kan INGET om Volvo motorer)
Ford Duratec (låg vikt, men tål dom? )
Mazda MX5 motorer (klena lådor)
Honda motorer (kan INGET om honda, men finns jo bra ös i en och annan civic / S2000)
Cosworth (dyrt? )
VW 16v GTI (låda? )
Nissan SR20DET (heavy?)
Rover K-Serie (know Nothing)

(Beklager norsk/svenskt, for sliten til å oversette alt på tlf :?:? )
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Casy »

Det som känns lite tråkigt är att PPF inte har tagit fram någon cooperring till M42 ännu.. Isåfall hade man kunnat köra med riktigt höga effektuttag :) Det är väl o-ring som gäller isåfall, och det har man ju läst åtskilliga gånger vad struligt det kan vara. Vad klarar annars en standardpackning av? 300whp?

Annars hade ju en Honda-motor varit fränt 8)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
wBes
Posts: 6
Joined: 24 Jul 2015, 13:33

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by wBes »

B204/B234 motor från Saab 9000/900NG? Vågar påstå att det är den mest prisvärda motorn du kan köpa i dags läget i Sverige, med svarvade kolvar och MLS-packning så står maskinen lätt pall för 500 säkra BHP, 600BHP är nog inga större problem heller. Och dessutom så sitter det redan ett kompetent styrsystem på bilen. Finns mängder med sönderrostade Saabar som inte gått så långt för 2000-3000:- bara köpa och plocka styrsystem + motor.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

wBes wrote:B204/B234 motor från Saab 9000/900NG? Vågar påstå att det är den mest prisvärda motorn du kan köpa i dags läget i Sverige, med svarvade kolvar och MLS-packning så står maskinen lätt pall för 500 säkra BHP, 600BHP är nog inga större problem heller. Och dessutom så sitter det redan ett kompetent styrsystem på bilen. Finns mängder med sönderrostade Saabar som inte gått så långt för 2000-3000:- bara köpa och plocka styrsystem + motor.
Men hur är det med lådor? Delar dom svep med nån rwd bil?
Styrsystem blir maxecu / vipec så det spelar ingen roll.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
micke_
Posts: 101
Joined: 09 Apr 2011, 16:33
Location: Finland

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by micke_ »

Silverboy wrote: Men hur är det med lådor? Delar dom svep med nån rwd bil?
Opel Omega B, 2.0 8V, 16V och V6an ska ha samma mönster iaf.
e30 M50B28 turbo PT7675, 1000hk+?
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Kanske inte en dum idé.. pallar lådorna från Opel effekten?
Kylsystemet är bra konstruerad?

Avgas åt fel håll enda nackdelen så langt i alla fall..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
xLas
Posts: 110
Joined: 23 Mar 2011, 22:03
Location: Kalix

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by xLas »

Silverboy wrote:Kanske inte en dum idé.. pallar lådorna från Opel effekten?
Kylsystemet är bra konstruerad?

Avgas åt fel håll enda nackdelen så langt i alla fall..
http://www.garaget.org/?car=201219" onclick="window.open(this.href);return false;

Han körde ~450 häst och Opels R25 växellåda, men håller inte för mycket mer. Dock var det på strippen, bankörning är ju lite snällare.
Lådan byttes senare ut mot BMW ZF.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Hittar ju inte ett ondt ord om B2x4 motorn.. vad er INTE bra med dom?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by uranium »

4G63 kanske? Brukar inte kosta så mycket att köpa en komplett motor. "6-bults" motorn från tidiga galant är kraftigare byggd än "7-bults" maskinen som sitter i Evo 1-3. Så det är ganska vanligt att folk som ska ha mycket effekt utgår från en sån istället. Men det finns många som åker runt med 500hk i evo-maskinen så den funkar bra den med om den är byggd rätt.

Fördelar:
Finns gott om eftermarknadsdelar till bra pris i staterna.
Avgaset hamnar på rätt sida
Finns färdigt torrsump-kit.

Nackdelar:
Orkar inte med nå mycket effekt alls med orginal botten. Så smidda kolvar+stakar är ett måste.
Finns ingen bra bolton låda vad jag vet. Mitsibushi Starion har 4G63 och är rwd men dom är ovanliga och lådorna verkar inte särskilt bra heller. Så det bästa är nog att få en ZF-låda omsvetsad.
Termostathuset hamnar bak mot torpeden. Men det går ju att bygga om.

Har själv en Evo 3 som ska mappas nästa helg. Hoppas på 500hk i motorn med bra körbarhet och hållbarhet. Har smidd botten, vassare kammar och precision turbo.

Men jag tror att saabs B2x4 blir svårslagen gällande inköpspris/prestanda. Speciellt när man kan köra mycket effekt oöppnad.
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Takk for tips :)

Ser at på SAAB motorn så går innsuget og turbo åt fel håll.. eller fins olika varianter från 900 och 9000?

Vad betyder NG i 900 sammanhang?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
xLas
Posts: 110
Joined: 23 Mar 2011, 22:03
Location: Kalix

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by xLas »

Silverboy wrote:Takk for tips :)

Ser at på SAAB motorn så går innsuget og turbo åt fel håll.. eller fins olika varianter från 900 och 9000?

Vad betyder NG i 900 sammanhang?
Ja, insug och turbo blir omvänt på saab-motorerna.

NG betyder New-Generation och kan liknas med BMWs E30 och E36.
NG = New-Generation (1993-1998)
OG = Old-Generation (1978-1993)
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Ok. Blir lite mer custom da. Er innsuget symmetriskt? Så det går att kappa runners och snu?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by kristov »

Kan da ikke gi opp M20? :shock:
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Skal ikke inn i E30'n :) m20 ' n får seg en overhaling for mange nye år i touringen :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by kristov »

Silverboy wrote:Skal ikke inn i E30'n :) m20 ' n får seg en overhaling for mange nye år i touringen :)
Perfekt, hva er det du skal smi sammen nå?
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Caterham er planen.
Får først får sammen M20 ' n.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by kristov »

Hehe, ser vel ikke helt behovet for 400whp+ da :lol:

Galskap på en god måte!
Post Reply