4cyl motor för 450whp?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Når man ser hva enkelte henter ut av saab motoren ble jo plutselig 1:1 ett mål i seg selv :) bare for å ha prøvd det .. blir på ingen måte så mye på en stund i så fall, ser for meg at 250-300 chp er en fin start, og der virker jo B234 tilsynelatende perfekt.

Spørsmålet er jo hva det negative er med de motorene.
All info, samt gode linker er velkomment :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
wBes
Posts: 6
Joined: 24 Jul 2015, 13:33

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by wBes »

Finns en Caterham som går med B2x4 motor från en Saab 9000, bevittnat den live på Björkvik och helvete vad det skjuter på, 480hp.

https://www.youtube.com/watch?v=7j4klVybsX8" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=lyGr1q-yccs" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Nice. . Holdt ikke så lenge så det ut til ;)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Finns det nån plats vart man kan få tag i drev för att driva torrsumpspumpen som går att få dit på saab remhjulet?
Evt länk till någon som kör torrsump på saab?

Är det idioti att slänga org styrsystemet framför ett maxxecu?

Länk til bra flänser för grenrörsbygg?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
wBes
Posts: 6
Joined: 24 Jul 2015, 13:33

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by wBes »

Silverboy wrote:Finns det nån plats vart man kan få tag i drev för att driva torrsumpspumpen som går att få dit på saab remhjulet?
Evt länk till någon som kör torrsump på saab?

Är det idioti att slänga org styrsystemet framför ett maxxecu?

Länk til bra flänser för grenrörsbygg?
MaxxECU är ett mer kompetent sprut givetvis för dina ändamål, om du tycker att det är värt att lägga 15,000:-SEK för att få ALS+LC får du avgöra själv. Personligen hade jag kört med Trioinic 5.5 alla dagar i veckan.

Grenrörs material finner du på http://swedenexhaust.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Trenger ikke Launch og lag system på denne :)

Går det å ha mer enn 3 bar mapsensor trioinic?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

På noen bilder ser det ut som det sitter 6 stk bolter på remhjulet på veiva som er skrudd fra baksiden. Stemmer det?
I så fall burde det vel kunne gjøres ett adapter som festes med litt lengre bolter, som igjenn drevet til sump pumpen kan boltes til.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
wBes
Posts: 6
Joined: 24 Jul 2015, 13:33

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by wBes »

Har läst om folk som har kört med 4bars Mapsensor utan problem, dock lär du stöta på andra begränsningar innan 2bar laddtryck. SAABs b2x4 motorer svarar fruktansvärt bra på laddtryck, kompisens B205 motor med B204 block ger lite drygt 330hk/500Nm på 1,3Bar med original Mitsubishi TD04hl-15t#5. Håller du dig inom rimliga nivåer effekt behöver du aldrig ladda över 2Bar (<800HK), och då är det så gott som omöjligt att köra monstret iallafall.

Hela grejen med dessa motorer är att dom är ruskigt effektiva på lägre varvtal, en vanlig TD04HL-19t#7 räcker gott och väl till 400bhp och då har du förbannat bra körbarhet med max vrid vid strax efter 2000rpm. Något som dessa motorer inte gillar dock är höga varvtal, så vill du ha någorlunda RPM-range att köra på så bör du hålla dig under 600BHP för att undvika allt lagg som kommer uppstå då du inte "kan" varva mer än 7500RPM (Allt är möjligt men då snackar vi helt andra summor)

Rimligtvis borde det gå att göra som du säger och bygga någon slags adapter, hört att andra kör med Verdi pump inget jag besitter kunskap på dock. Google is your friend :D

Vi kan ta ett exempel för vad som krävs för att uppnå ditt mål på 520BHP (450WHP 15%~ drivelineloss)

B234R/L/E motor inkl elsystem+strysystem = 2000:-
Helrenovering av motor, packningar, lager m.m. = 2000:-
Nedsvarvade kolvar 1,2mm = 0-1000:-
Grenrör = 1000:-
4Bar MAP-sensor = 500:-
Garrett GT3076R = 10,000:- (alt, Holset HX40,BW S200 3000-5000:-)
Wastegate = 500-1000:-
Avgassystem = 2000:-
Totalt = 10,000-20,000:- exkl soppasystem, mappning + övrigt och jag förutsätter att du bygger i stort sett allting själv.

Här har något att följa efter http://www.garaget.org/?car=341294, en av dom största SAAB profilerna i Sverige.
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Bullen! »

Honda F20C
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Bullen! wrote:Honda F20C
S2000 right? De er vel ganske dyre og ikke veldig lett å finne på denne siden av kloden?
Var min første tanke å bruke denne motoren.

Ett annet godt alternativ synes jeg burde være Audi 1.8T, men virker ikke veldig kurant å finne girkasse. Og litt lite volum.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

wBes wrote:Har läst om folk som har kört med 4bars Mapsensor utan problem, dock lär du stöta på andra begränsningar innan 2bar laddtryck. SAABs b2x4 motorer svarar fruktansvärt bra på laddtryck, kompisens B205 motor med B204 block ger lite drygt 330hk/500Nm på 1,3Bar med original Mitsubishi TD04hl-15t#5. Håller du dig inom rimliga nivåer effekt behöver du aldrig ladda över 2Bar (<800HK), och då är det så gott som omöjligt att köra monstret iallafall.

Hela grejen med dessa motorer är att dom är ruskigt effektiva på lägre varvtal, en vanlig TD04HL-19t#7 räcker gott och väl till 400bhp och då har du förbannat bra körbarhet med max vrid vid strax efter 2000rpm. Något som dessa motorer inte gillar dock är höga varvtal, så vill du ha någorlunda RPM-range att köra på så bör du hålla dig under 600BHP för att undvika allt lagg som kommer uppstå då du inte "kan" varva mer än 7500RPM (Allt är möjligt men då snackar vi helt andra summor)

Rimligtvis borde det gå att göra som du säger och bygga någon slags adapter, hört att andra kör med Verdi pump inget jag besitter kunskap på dock. Google is your friend :D

Vi kan ta ett exempel för vad som krävs för att uppnå ditt mål på 520BHP (450WHP 15%~ drivelineloss)

B234R/L/E motor inkl elsystem+strysystem = 2000:-
Helrenovering av motor, packningar, lager m.m. = 2000:-
Nedsvarvade kolvar 1,2mm = 0-1000:-
Grenrör = 1000:-
4Bar MAP-sensor = 500:-
Garrett GT3076R = 10,000:- (alt, Holset HX40,BW S200 3000-5000:-)
Wastegate = 500-1000:-
Avgassystem = 2000:-
Totalt = 10,000-20,000:- exkl soppasystem, mappning + övrigt och jag förutsätter att du bygger i stort sett allting själv.

Här har något att följa efter http://www.garaget.org/?car=341294, en av dom största SAAB profilerna i Sverige.
Takk for gode innspill :)
Vet at det komme til å dra i vei ganske mye mer enn det der, selv om det virker som en veldig gunstig motor å bygge på :)
Tanken min er en liten snabb turbo som orker bra med trykk og ball bearing (Pte5858BB kanskje) , og presse denne langt på maxvarv, men begrense den veldig på lavt turtall for å få en NA-liknende kurve. Så får jeg justere opp ladetrykk der det er begrenset etterhvert som jeg kjenner hva som blir effektivt og kjørbart.

Tenker også bygge grenrør med tial v-band på turbo og wg. (Enkelt ved visning)
Tørrsump, elektrisk vannpumpe ++, så blir kostbart nok er jeg redd :(

Har Googlet i timer på saab og tørrsump men foreløpig ingen ting av nytte.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
wBes
Posts: 6
Joined: 24 Jul 2015, 13:33

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by wBes »

Silverboy wrote:
wBes wrote:Har läst om folk som har kört med 4bars Mapsensor utan problem, dock lär du stöta på andra begränsningar innan 2bar laddtryck. SAABs b2x4 motorer svarar fruktansvärt bra på laddtryck, kompisens B205 motor med B204 block ger lite drygt 330hk/500Nm på 1,3Bar med original Mitsubishi TD04hl-15t#5. Håller du dig inom rimliga nivåer effekt behöver du aldrig ladda över 2Bar (<800HK), och då är det så gott som omöjligt att köra monstret iallafall.

Hela grejen med dessa motorer är att dom är ruskigt effektiva på lägre varvtal, en vanlig TD04HL-19t#7 räcker gott och väl till 400bhp och då har du förbannat bra körbarhet med max vrid vid strax efter 2000rpm. Något som dessa motorer inte gillar dock är höga varvtal, så vill du ha någorlunda RPM-range att köra på så bör du hålla dig under 600BHP för att undvika allt lagg som kommer uppstå då du inte "kan" varva mer än 7500RPM (Allt är möjligt men då snackar vi helt andra summor)

Rimligtvis borde det gå att göra som du säger och bygga någon slags adapter, hört att andra kör med Verdi pump inget jag besitter kunskap på dock. Google is your friend :D

Vi kan ta ett exempel för vad som krävs för att uppnå ditt mål på 520BHP (450WHP 15%~ drivelineloss)

B234R/L/E motor inkl elsystem+strysystem = 2000:-
Helrenovering av motor, packningar, lager m.m. = 2000:-
Nedsvarvade kolvar 1,2mm = 0-1000:-
Grenrör = 1000:-
4Bar MAP-sensor = 500:-
Garrett GT3076R = 10,000:- (alt, Holset HX40,BW S200 3000-5000:-)
Wastegate = 500-1000:-
Avgassystem = 2000:-
Totalt = 10,000-20,000:- exkl soppasystem, mappning + övrigt och jag förutsätter att du bygger i stort sett allting själv.

Här har något att följa efter http://www.garaget.org/?car=341294, en av dom största SAAB profilerna i Sverige.
Takk for gode innspill :)
Vet at det komme til å dra i vei ganske mye mer enn det der, selv om det virker som en veldig gunstig motor å bygge på :)
Tanken min er en liten snabb turbo som orker bra med trykk og ball bearing (Pte5858BB kanskje) , og presse denne langt på maxvarv, men begrense den veldig på lavt turtall for å få en NA-liknende kurve. Så får jeg justere opp ladetrykk der det er begrenset etterhvert som jeg kjenner hva som blir effektivt og kjørbart.

Tenker også bygge grenrør med tial v-band på turbo og wg. (Enkelt ved visning)
Tørrsump, elektrisk vannpumpe ++, så blir kostbart nok er jeg redd :(

Har Googlet i timer på saab og tørrsump men foreløpig ingen ting av nytte.
GT3071/76R lär ju vara den optimala turbon i ditt fall då.. Orkar ge max effekt hela vägen upp i registret men vaknar även till liv väldigt tidigt. GT3071R klarar en 500bhp ish (430-440WHP) så GT3076r klarar rimligen några hästar till. Dessutom har du laddtrycks begränsning på växlarna genom Trionic (iallafall Trionic 7 osäkert i Trioinic 5.5) Så du kan tweaka kurvan rätt friskt efter behov.

Vet inte vilka G-krafter din bil kommer utsättas för men det finns väldigt många som åker med Saab motor och våtsump som pressar sina bilar förbannat hårt på bana, kolla till exempel på Saab Turbo Club of Sweden träffarna. Finns ett par OG900 som har sanslöst bra väghållning, går med massa effekt och plågas hårt på banan. Så vitt jag vet så är det inga som helst problem.
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Bullen! »

Honda k20 är också väldigt fin och kostar 15k. Flera som åker 500hk på oöppnade motorer

Gällande växellåda så får man nog själv svetsa på en zf el liknande.
Keme
Posts: 10
Joined: 07 Jul 2009, 22:08

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Keme »

Image
- 100% stock Saab B234 bottom end CR 1:9.25
- Volvo valve springs (Stiffer than saab originals)
- Enem 9.4 cams
- Holset HX40super #14
- E85
- 1.8bar boost on max torque, 1.6bar on max hp
The power is from wheels.
User avatar
^Tonix^
Posts: 178
Joined: 02 Feb 2007, 16:30
Location: Finland (Vaasa)

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by ^Tonix^ »

Bullen! wrote:Honda F20C
+1

Skulle vara inrtessant att bygga på en s2000 motor. 6 vxl rwd låda som orginal också 8)
Tony Johansson
+35840-7293337
e30 M-Tech2 M50B30 6266gen2 804hk/967nm
(2015) 731hk/1000+nm. 1mile(1609m) @ 317,23km/h. 1/4 11,46sek/222.73km/h med 17" däck
granen_
Posts: 64
Joined: 05 Nov 2013, 20:12
Location: Dorotea

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by granen_ »

Finns en här uppe i norr som fått 506 hp i motorn. på en 318is oöppnad motor!
http://www.ladda-upp.se/bilder/ojbjuhkaimlncg/
bänkpapper i länken
Viktor Granlund
076-1441508
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: 4cyl motor för 450whp?

Post by Silverboy »

Interessant :) mycket som blir enklare med BMW motor..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Post Reply