M50b28 vs m50b30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50b28 vs m50b30

Post by cerveza »

Krizto wrote:
MickeFr wrote:Någon som vet ifall de har fått problem när de har borrat till 86mm? Eller blocket klarar av de utan problem? :roll:
Jag läste om en på sävar forumet som hadde mosat ur 1100whp men 86mm supertech kolvserien och ännu har det inte gått sönder tror jag :D
Är inte dom 87mm?
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Krizto
Posts: 34
Joined: 29 Mar 2011, 07:25
Location: Finland

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Krizto »

cerveza wrote:
Krizto wrote:
MickeFr wrote:Någon som vet ifall de har fått problem när de har borrat till 86mm? Eller blocket klarar av de utan problem? :roll:
Jag läste om en på sävar forumet som hadde mosat ur 1100whp men 86mm supertech kolvserien och ännu har det inte gått sönder tror jag :D
Är inte dom 87mm?
Du har så rätt! 87mm var det!
MickeFr
Posts: 21
Joined: 28 Apr 2013, 10:18

Re: M50b28 vs m50b30

Post by MickeFr »

Då är det alltså helt lugnt å borra till 86mm!? 8)
MickeFr
Posts: 21
Joined: 28 Apr 2013, 10:18

Re: M50b28 vs m50b30

Post by MickeFr »

MickeFr wrote:Då är det alltså helt lugnt å borra till 86mm!? 8)

Eller? :roll:
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: M50b28 vs m50b30

Post by silverryggen »

Ja det är det.
Den e inte lång men den e smal
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Re: Sv: Re: M50b28 vs m50b30

Post by M-techer »

Bmw*Alex wrote:

R.ivars körde av sin vev.

Mvh

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
Med 1000 hästar, 18kg i ladd och trekvart på varvstopp ja. För att inte glömma rallykopplingen.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Danneeandersson »

Väcker liv i tråden lite. Jag bygger 3l m50 nu, och undrar om det kommit upp nåt konkret om att veven går av med 2.5l svängningsdämpare eller om man ska köra :)
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: M50b28 vs m50b30

Post by m50b30 »

us Version av m3 har samma veven som m54b30.
Den anvender samma demper som m52. den lette altså.
Men det er tydeligvis alikevel ett problem over dammen.
Samme med e46 330, selv med en egen demper.

Jag varvade 8000 rpm med min m50 3.0. knekte sporkilen 2 ganger, før den havarerte. (knekt ventil)

Jag ville nok ha holdt meg under 7000 rpm i hvert fall.

EDIT: kanskje kostet på en ati demper. men det er $$$. :)
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Danneeandersson »

Ok. Ja ati dämparn kostar ju.. fan jag har ju köpt ventiler och fjädrar så jag vill ju varva lite.. men har nån kört av nån vev ?!
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Nisse Järnet »

Ivars har, kommer dock inte ihåg omständigheterna :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: M50b28 vs m50b30

Post by erikjakan »

Köp en ATI dämpare, det är värt det!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Danneeandersson »

Bilfan blir aldrig klar ! Haha sjukt..
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
rasstut
Posts: 22
Joined: 13 Dec 2012, 16:49

Re: M50b28 vs m50b30

Post by rasstut »

Bygger også en m50b30 . Hva gjør folk med triggerhjul bak på veven ? Har inte hinnat åpne 330 motorn endå ,så har inte fått kickat så mycke . Nån som vet hur m50 grejer seg med 87mm boring ? Kanskje tryggere och köre 86 mm
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Danneeandersson »

Verkar som det bästa alternativet är att köpa ati dämparn i shopen. Dyrt men kanske är värt det..
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Danneeandersson »

Nä nu blir jag knäpp snart.

S52b32 har samma vev som m54 b30.

S52b32 har exakt samma svängningsdämpare som m52b28!! Alltså med trigger...

Så varför funkar det om det är absolut livsfarligt att åka med m52 dämpare på m50b30???
Last edited by Danneeandersson on 09 May 2015, 10:30, edited 1 time in total.
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
danneeee
Posts: 407
Joined: 05 Feb 2007, 11:38
Location: Sandviken

Re: M50b28 vs m50b30

Post by danneeee »

Nej s54b32 veven är inte samma som m54b30.


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.garaget.org/?car=109637" onclick="window.open(this.href);return false;

9.69@247,8km/h
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Danneeandersson »

Jo samma art nr på realoem iallafall ?
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Post Reply