M50b28 vs m50b30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

MickeFr
Posts: 21
Joined: 28 Apr 2013, 10:18

M50b28 vs m50b30

Post by MickeFr »

Tjena! Tänkte kolla med er om för och nackdelar med m52b28 vev samt m54b30 vev i m50, vad som behövs för satt få de lira, b28 har jag hittat en del info om men sämre med b30 veven vad som behövs tex längder på smidda stakar å kolvar för att få det optimalt med turbo matat. Har en b28 vev liggandes men känns ju maffigare med 3liter :wink:
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: M50b28 vs m50b30

Post by RoDe »

Du måste använda dig utav h-profilsstakar. Original tar emot blocket.

Smidda kolvar med rätt komphöjd för att använda med 135mm stakar säljer ppf.

Går annars att använda sig utav m54b30 originalkolvar om du inte ska plocka ut någon monstereffekt.

Har själv byggt med h-profilare och m54b30 vev och kolvar. Ska inte plocka ut mer än 500whp då jag vill vara på den "säkra" sidan. Har inte mätt tjockleken på kolvtaket eller jämfört ringlandet med andra kolvar.

Någon som kanske vet hur mycket effekt det körts med m54b30 kolvar???
The Lower Class
MickeFr
Posts: 21
Joined: 28 Apr 2013, 10:18

Re: M50b28 vs m50b30

Post by MickeFr »

RoDe wrote:Du måste använda dig utav h-profilsstakar. Original tar emot blocket.

Smidda kolvar med rätt komphöjd för att använda med 135mm stakar säljer ppf.

Går annars att använda sig utav m54b30 originalkolvar om du inte ska plocka ut någon monstereffekt.

Har själv byggt med h-profilare och m54b30 vev och kolvar. Ska inte plocka ut mer än 500whp då jag vill vara på den "säkra" sidan. Har inte mätt tjockleken på kolvtaket eller jämfört ringlandet med andra kolvar.

Någon som kanske vet hur mycket effekt det körts med m54b30 kolvar???


Okey ne jag har ju tänkt å plocka mycket mos så smitt är en självklarhet för mig.
Men frågan är om man borrar blocket till 86mm å kör med 2,8 l vev så ska man få ut 3liter med, då jag redan har en sådan vev liggandes så lutar de lite åt något sådant. Men vet någon skillnaden på vrid/hk skillnad på å köra med m54 veven eller eller borrat block med 2,8 veven? Samt skiljer de något i bygg pris med likvärdiga saker?
MickeFr
Posts: 21
Joined: 28 Apr 2013, 10:18

Re: M50b28 vs m50b30

Post by MickeFr »

Ingen mer som vet något mat nyttigt? Det är ju inte direkt någon ny grej å slänga i 2.8l vev i m50 :roll:
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: M50b28 vs m50b30

Post by erikjakan »

Du kan inte varva mycket med m54b30 veven, då är 2.8 bättre för det!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: M50b28 vs m50b30

Post by ToTTeN »

erikjakan wrote:Du kan inte varva mycket med m54b30 veven, då är 2.8 bättre för det!

vad är mycket.....
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: M50b28 vs m50b30

Post by RoDe »

erikjakan wrote:Du kan inte varva mycket med m54b30 veven, då är 2.8 bättre för det!
Förklara detta gärna.

Man använder lika långa stakar (135mm) till bägge vevarna. M54b30 vev har 89,6mm i slag vs. M52b28 som har 84mm.

Är det inte mer stakarnas längd man pratar om och påverkar mest när man diskuterar termen kortslagig/långslagig motor och kolvhastighet vs. varvtal?
The Lower Class
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: M50b28 vs m50b30

Post by erikjakan »

ToTTeN wrote:
erikjakan wrote:Du kan inte varva mycket med m54b30 veven, då är 2.8 bättre för det!

vad är mycket.....
Över 7500
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: M50b28 vs m50b30

Post by erikjakan »

RoDe wrote:
erikjakan wrote:Du kan inte varva mycket med m54b30 veven, då är 2.8 bättre för det!
Förklara detta gärna.

Man använder lika långa stakar (135mm) till bägge vevarna. M54b30 vev har 89,6mm i slag vs. M52b28 som har 84mm.

Är det inte mer stakarnas längd man pratar om och påverkar mest när man diskuterar termen kortslagig/långslagig motor och kolvhastighet vs. varvtal?
Till att börja med så går den av pga självsvängningar över ett visst varvtal, kan också bli krokig o paja lager.

Geometri för staken är en sak. En annan är kolvhastigheten som ökar med slaget, man vill veta vad kolvar o stakar väger för att kunna räkna på det.

Mvh Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: M50b28 vs m50b30

Post by silverryggen »

753whp plågade Tobbe ur min med 3Lvev o ppfstakar,orginalkolvar.
Jag varvar uppåt 8000rpm.
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Beaver6
Posts: 882
Joined: 16 Apr 2009, 16:09
Location: gällivare/malmberget

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Beaver6 »

Finns det mer info om Tobbes maskin? Jag ska också bygga en 3l m50 och funderar också på att köra originalkolvar.
Christian Hörning 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer

e36 coupe turbo 530whp såld
E28 m535 turbo
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: M50b28 vs m50b30

Post by silverryggen »

Beaver6 wrote:Finns det mer info om Tobbes maskin? Jag ska också bygga en 3l m50 och funderar också på att köra originalkolvar.

Det är min maskin, menade tobbetrollkarl på Dahlbäck som bromsade bilen, 9 timmar tills dynapacken larmade för överhettning.
Så har man koll på bitarna så håller det, har kört en hel del o är supernöjd.
Lagt ner bra med jobb på topplocket, portad, racefjädrar,enemkamaxlar 260gr kopior.
Sen det vanliga nya lager,arp och cooperring. Autronic styrsystem.
Förövrigt till salu då jag grubblar på V8.
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Beaver6
Posts: 882
Joined: 16 Apr 2009, 16:09
Location: gällivare/malmberget

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Beaver6 »

Aha, jag missförstod. :) Jag blev nyfiken på vad för aggregat och vid vilket laddtryck? .Det känns som att med 3liter och eftermarknadskammar kan man uppnå vettig effekt vid relativt lågt laddtryck. Mvh
Christian Hörning 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer

e36 coupe turbo 530whp såld
E28 m535 turbo
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: M50b28 vs m50b30

Post by silverryggen »

En Holset HX50 med 22hus 62in 71 ut om jag minns rätt. Bottnade vid 1,3bar peakar en snabbis på 1,4
Den e inte lång men den e smal
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: M50b28 vs m50b30

Post by erikjakan »

Hur mycket har maskin gått på 8000varv då?

Frän effekt på det Laddtrycket minst sagt!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Beaver6
Posts: 882
Joined: 16 Apr 2009, 16:09
Location: gällivare/malmberget

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Beaver6 »

Riktigt bra med effekt på det laddtrycket. Jag är också sugen på att köra eftermarknadskammar men det kan sluta rent ekonomiskt med dubbla insugskammar istället men jag är rädd att det blir tråkigt register med dom kammarna till 3 liters cylindervolym.
Christian Hörning 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer

e36 coupe turbo 530whp såld
E28 m535 turbo
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: M50b28 vs m50b30

Post by silverryggen »

Jag varvar ju sällan över 8000rpm. känns onödigt med det registret jag redan har + att då vill man nog ha ännu fräckare kammar o gärna då en större snurra :)
Att man inte ska varva 3L veven över 7500rpm köper jag inte.
Den e inte lång men den e smal
Post Reply