Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKIN I!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: E30 Widebody M54B30 Turbo, UPDATE!
Ser fint ut!
gillar m54an
kämpa på!
gillar m54an
kämpa på!
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!
Nu är det på tiden att jag gör en update... Mycket har hänt och mycket har inte hänt, projektet har skjutits upp gång på gång och fått stå pga andra prioriteringar osv men nu är det dags att ta tag i det igen!
M20:in som satt i bilen är såld, bilen har bytt garage för sista gången till ett garage som har allt och där jag har vänner som också har plats..
Planerna för bilen har även dom ändrats, som det ser ut nu så blir det inte smidd maskin till denna säsong utan det kommer prioriteras att SFRO-regga den och köra oöppnat denna säsong samt satsa på drivlina och soppasystem och istället smida den i vinter till nästa säsong.. Har sakta men säkert köpt på mig en del här och där, men nu börjar det bli hög tid att börja skruva ihop den!
Receptet denna säsong kommer bestå av:
Oöppnad M54B30
M3E36 Kylare i aluminium
Precision 5862
Skottsäker bakvagn
328 kardan (för denna säsong)
ZF låda från M54B30
M30 Svänghjul
Sachs 765 + 6p sinter
VEMS
Nuke Fuelrail
Bosch 1300cc spridare
DW200 intank och förmodligen en DW350IL externt
3,5" DP och 3" resten av vägen
BTR/WG/Dump återstår att se..
Har ni några åsikter/tips är ni mer än välkomna att yttra er!
Bifogar flertalet bilder härnedan så ni ser lite vad som hänt under tiden jag varit borta.. VARNING FÖR FOTOBOMB!!
Precis innan M20 maskinen lyftes ur
Ser lagom elak ut..
Maskinen urlyft!
Var även iväg och hämtade en nyflockad instrumentpanel samt handsfack som ska i sen!
Bonusbild innan den flyttades ut från dåvarande garaget
Bild från när den skulle transporteras till nya garaget..
Framme i nya garaget
Bonusbild på kolvarna som ska i till nästa säsong
Köpte på mig ett tillfälligt grenrör för denna säsong utav Fernis, blir nedmonterad turbo
Köpte även en Precision 5862 häromdagen utav Jorgen här på forumet, tack för en smidig äffär!
Sen var jag iväg idag och hämtade en M3 E36 kylare i aluminium som jag fick tag i billigt
Svängde förbi garaget för att dubbelkolla så att den får plats, och det blir nog kanon!
Det var allt för denna gång.. Om någon har någon av följande saker till salu så hojta gärna till, är ute efter Sachs 765, Bosch 1200cc, Nuke Fuelrail, DW200/350il, M50 spjäll/insug, Nuke/Tial/Precision/PPF dump och WG.
Over and out!
M20:in som satt i bilen är såld, bilen har bytt garage för sista gången till ett garage som har allt och där jag har vänner som också har plats..
Planerna för bilen har även dom ändrats, som det ser ut nu så blir det inte smidd maskin till denna säsong utan det kommer prioriteras att SFRO-regga den och köra oöppnat denna säsong samt satsa på drivlina och soppasystem och istället smida den i vinter till nästa säsong.. Har sakta men säkert köpt på mig en del här och där, men nu börjar det bli hög tid att börja skruva ihop den!
Receptet denna säsong kommer bestå av:
Oöppnad M54B30
M3E36 Kylare i aluminium
Precision 5862
Skottsäker bakvagn
328 kardan (för denna säsong)
ZF låda från M54B30
M30 Svänghjul
Sachs 765 + 6p sinter
VEMS
Nuke Fuelrail
Bosch 1300cc spridare
DW200 intank och förmodligen en DW350IL externt
3,5" DP och 3" resten av vägen
BTR/WG/Dump återstår att se..
Har ni några åsikter/tips är ni mer än välkomna att yttra er!
Bifogar flertalet bilder härnedan så ni ser lite vad som hänt under tiden jag varit borta.. VARNING FÖR FOTOBOMB!!
Precis innan M20 maskinen lyftes ur
Ser lagom elak ut..
Maskinen urlyft!
Var även iväg och hämtade en nyflockad instrumentpanel samt handsfack som ska i sen!
Bonusbild innan den flyttades ut från dåvarande garaget
Bild från när den skulle transporteras till nya garaget..
Framme i nya garaget
Bonusbild på kolvarna som ska i till nästa säsong
Köpte på mig ett tillfälligt grenrör för denna säsong utav Fernis, blir nedmonterad turbo
Köpte även en Precision 5862 häromdagen utav Jorgen här på forumet, tack för en smidig äffär!
Sen var jag iväg idag och hämtade en M3 E36 kylare i aluminium som jag fick tag i billigt
Svängde förbi garaget för att dubbelkolla så att den får plats, och det blir nog kanon!
Det var allt för denna gång.. Om någon har någon av följande saker till salu så hojta gärna till, är ute efter Sachs 765, Bosch 1200cc, Nuke Fuelrail, DW200/350il, M50 spjäll/insug, Nuke/Tial/Precision/PPF dump och WG.
Over and out!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!
Ser bra ut!
Gasa på nu så du hinner klart med till i sommar!
/Niclas
Gasa på nu så du hinner klart med till i sommar!
/Niclas
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- Performance
- Posts: 217
- Joined: 21 Sep 2012, 14:37
- Location: STHLM
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!
Ser grymt ut Kämpa på! snart sommar hehe
- Robert Bokefelt -
BMW 540i E34 1993
BMW 525i E34 Turbo 1990
BMW 540i E34 1993
BMW 525i E34 Turbo 1990
- Christer K
- Posts: 305
- Joined: 10 Jan 2006, 19:14
- Location: Sthlm
- Contact:
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!
Får det plats med snigel nedmonterat?
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!
Yes men inte någon tjock lastbilsturbo med grovt gods pga att grenröret är så tight byggt, men inga problem med en Precision och förövrigt är det mer plats där nere än där uppe!Christer K wrote:Får det plats med snigel nedmonterat?
Tack man! Jadå nu jävlar ska det skruvas..niclasmann wrote:Ser bra ut!
Gasa på nu så du hinner klart med till i sommar!
/Niclas
Det vet du!jorgen wrote:storhandlarn
Jadå det är bara att ligga i!Performance wrote:Ser grymt ut Kämpa på! snart sommar hehe
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!
Inga fler bilder på köpta delar förrens du byggt lite nu
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - Bakvagn
På Eriks begäran så har jag hållt mig från att uppdatera förrän det har hänt något med bilen haha..
Under den senaste veckan har jag hunnit handla in en del grejer till, och småskruvat lite. Låter bilderna tala för sig själva!
Började med att provmontera ett nytt AEM-filter jag haft liggandes, det får duga för denna säsong.
Sen införskaffade jag mig ett par 4-kolvs Brembo-ok, tanken är att ha dessa fram med några schyssta belägg och typ M3 E36 skivor eller liknande i ~320mm size, ska gå igenom dessa med renoveringssats, blästra och pulverlacka blanksvarta. Men för tillfället kommer dom få vänta tills jag har fått igång bilen.
Kom även över ett par breddade 8" plåtisar billigt som jag kan ha slicks på sen när det blir dags för lite rakt-fram-åka.
Sen var jag förbi min käre farbror och hämtade mitt plenuminsug som legat där i typ ett år, inte världens vackraste men det är bromsat över 700whp på mer än 2 bar med detta så det ska nog funka fint, funktion före form! Kommer nog köra på detta och fimpa M50 insuget bredvid för att ta runners ifrån det, så borde jag få plats med originalbromsservo osv.
Han hade även en turbo som låg och skräpade i hyllan som jag fick, misstänker att det kanske är från Schwitzer S300-serien? Ett lastbilsagg som mäter 58mm in 62mm ut iaf, om någon tror sig veta vad det är för agg får ni gärna PM:a mig.
Som om inte det vore nog så gav han mig även en verktygsvagn då han tyckte jag skulle lägga pengar på verktyg istället för en budgetvagn med budgetverktyg, vilket jag verkligen behövde!
Så dagen efter åkte jag iväg och handlade lite kompletterande verktyg.
Införskaffade mig även ett Nuke Catchtank kit som innehöll bottenplatta, catchtank, filterhållare, 2st slimline filter och 2st DW301. Sinnessjuk finish och kvalitetskänsla på dessa prylar, rekommenderas starkt! Kommer köra med en DW200 i orgtank som förpump och sen dessa 2st DW301 i catchtanken.
Sen igår så köpte jag äntligen en skottsäker bakvagn utav en garagepolare! Med det sagt och gjort så var det dags att börja skruva ner den gamla bakvagnen..
Gamla Compaktbakvagnen nere!
Så nu står hon såhär i väntan på att den nya bakvagnen ska upp..
Det som ska göras i helgen/nästa vecka är:
Tömma och hissa ner tanken så att jag kommer åt att byta dom sista soppaslangarna mellan tank och catchtank till 10mm etanoltålig slang.
Få diff-fästen till 210 diffen svetsade
Försöka få tag i stora E34/E32 nav till nya bakvagnen
Hänga upp nya bakvagnen
Det var allt för denna gång, until next time!
Under den senaste veckan har jag hunnit handla in en del grejer till, och småskruvat lite. Låter bilderna tala för sig själva!
Började med att provmontera ett nytt AEM-filter jag haft liggandes, det får duga för denna säsong.
Sen införskaffade jag mig ett par 4-kolvs Brembo-ok, tanken är att ha dessa fram med några schyssta belägg och typ M3 E36 skivor eller liknande i ~320mm size, ska gå igenom dessa med renoveringssats, blästra och pulverlacka blanksvarta. Men för tillfället kommer dom få vänta tills jag har fått igång bilen.
Kom även över ett par breddade 8" plåtisar billigt som jag kan ha slicks på sen när det blir dags för lite rakt-fram-åka.
Sen var jag förbi min käre farbror och hämtade mitt plenuminsug som legat där i typ ett år, inte världens vackraste men det är bromsat över 700whp på mer än 2 bar med detta så det ska nog funka fint, funktion före form! Kommer nog köra på detta och fimpa M50 insuget bredvid för att ta runners ifrån det, så borde jag få plats med originalbromsservo osv.
Han hade även en turbo som låg och skräpade i hyllan som jag fick, misstänker att det kanske är från Schwitzer S300-serien? Ett lastbilsagg som mäter 58mm in 62mm ut iaf, om någon tror sig veta vad det är för agg får ni gärna PM:a mig.
Som om inte det vore nog så gav han mig även en verktygsvagn då han tyckte jag skulle lägga pengar på verktyg istället för en budgetvagn med budgetverktyg, vilket jag verkligen behövde!
Så dagen efter åkte jag iväg och handlade lite kompletterande verktyg.
Införskaffade mig även ett Nuke Catchtank kit som innehöll bottenplatta, catchtank, filterhållare, 2st slimline filter och 2st DW301. Sinnessjuk finish och kvalitetskänsla på dessa prylar, rekommenderas starkt! Kommer köra med en DW200 i orgtank som förpump och sen dessa 2st DW301 i catchtanken.
Sen igår så köpte jag äntligen en skottsäker bakvagn utav en garagepolare! Med det sagt och gjort så var det dags att börja skruva ner den gamla bakvagnen..
Gamla Compaktbakvagnen nere!
Så nu står hon såhär i väntan på att den nya bakvagnen ska upp..
Det som ska göras i helgen/nästa vecka är:
Tömma och hissa ner tanken så att jag kommer åt att byta dom sista soppaslangarna mellan tank och catchtank till 10mm etanoltålig slang.
Få diff-fästen till 210 diffen svetsade
Försöka få tag i stora E34/E32 nav till nya bakvagnen
Hänga upp nya bakvagnen
Det var allt för denna gång, until next time!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - Bakvagn
Denna projekttråd hade jag missat:(
Du har lagt ribban på rätt nivå så nu är det bara att gasa på:)
Grym bil och lycka till!!!!!
Du har lagt ribban på rätt nivå så nu är det bara att gasa på:)
Grym bil och lycka till!!!!!
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - Bakvagn
Fet bil tamefan
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - Bakvagn
Tackar kul att höra, din kärra är ju inte nådig den heller!kungen12321 wrote:Denna projekttråd hade jag missat:(
Du har lagt ribban på rätt nivå så nu är det bara att gasa på:)
Grym bil och lycka till!!!!!
Tack detsamma!Nisse Järnet wrote:Fet bil tamefan
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO
Inte alltför mycket som har hänt i dagarna då jag jobbat, varit på elmia osv men igår kväll var jag förbi en sväng i garaget och fick lite gjort..
Låter bilderna sköta snacket!
Har fått diff-fästen tillverkade av garagepolaren Thommy!
Plockade bort originalinsuget från M54:an, fy helvete vad mycket kablar och kontakter det var...
Skruvade även av växellådan och originalkopplingen.
Eftersom jag fick med mig en ny växellåda under elmiaresan! Blev en ZF GS5-39DZ med grova axeln på 10 splines från en E46 330D Kommer bli kanon då jag har 2,79 utväxling i diffen.
Sen var det dags att tömma tanken på gammal etanol då den skulle ner för att jag skulle komma åt att byta de sista slangarma mellan catchtank och tanken.
Medans tanken stod och tömdes så fick det bli lite komisk dekaltrimning.
Passade även på att skriva en gullig skylt till garagepolarna.
Tanken nere och snabbt rengjord, ska rengöra grundligare ännu en gång innan den ska upp igen.
Det som står på agendan inför nästa gång jag ska förbi garaget är:
Åka och handla ny slang till påfyllningsröret, nya grenrörspinnbultar och muttrar, grenrörspackning och röret mellan baljorna i tanken.
Få upp motorn på motorstativ
Byta de sista soppaslangarna
Skruva upp tanken igen
Jagar även enkelmasse M30 svänghjul för fullt, är det någon som har ett eller vet någon som säljer får ni gärna hojta till...
Låter bilderna sköta snacket!
Har fått diff-fästen tillverkade av garagepolaren Thommy!
Plockade bort originalinsuget från M54:an, fy helvete vad mycket kablar och kontakter det var...
Skruvade även av växellådan och originalkopplingen.
Eftersom jag fick med mig en ny växellåda under elmiaresan! Blev en ZF GS5-39DZ med grova axeln på 10 splines från en E46 330D Kommer bli kanon då jag har 2,79 utväxling i diffen.
Sen var det dags att tömma tanken på gammal etanol då den skulle ner för att jag skulle komma åt att byta de sista slangarma mellan catchtank och tanken.
Medans tanken stod och tömdes så fick det bli lite komisk dekaltrimning.
Passade även på att skriva en gullig skylt till garagepolarna.
Tanken nere och snabbt rengjord, ska rengöra grundligare ännu en gång innan den ska upp igen.
Det som står på agendan inför nästa gång jag ska förbi garaget är:
Åka och handla ny slang till påfyllningsröret, nya grenrörspinnbultar och muttrar, grenrörspackning och röret mellan baljorna i tanken.
Få upp motorn på motorstativ
Byta de sista soppaslangarna
Skruva upp tanken igen
Jagar även enkelmasse M30 svänghjul för fullt, är det någon som har ett eller vet någon som säljer får ni gärna hojta till...
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO
Jag letade också enkelmasse. Men jag gav upp och gjorde ett eget
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO
Haha ja, verkar vara omöjligt att få tag i ett...JockE28 wrote:Jag letade också enkelmasse. Men jag gav upp och gjorde ett eget
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO
Sjukt svåra att hitta tyvärr. De flesta verkar tro dem är gjorda av guld och tar ockerpriser för dem.DSK08 wrote:Haha ja, verkar vara omöjligt att få tag i ett...JockE28 wrote:Jag letade också enkelmasse. Men jag gav upp och gjorde ett eget
Med priser mellan 1500-2000kr som man ändå måste svarva och balansera, så är det enligt mig mer värt att köpa ett nytt från tex ppf.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO
Gick väl ett här för 2500 för ett tag sedan
Är ppfs balanserad och klara?
Är ppfs balanserad och klara?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;