Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKIN I!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKIN I!
Nu är det dags för en projekttråd även för mig!
Var och hämtade bilen utav Antegus här på forumet för ca 2 veckor sedan och bilen i fråga är en E30 Turbo M20B27 med extremt ovanligt widebodykit från Zender (M3 lookalike), med skärmar i glasfiber.
Börjar med att lägga upp nuvarande setup
Motor
M20B25 Block strokat till 2,7L med dieselvev
M20B20 Stakar
M20B25 Kat kolvar
M20B25 Topp PPFsvetsad, portad, planad och mirafräst
Z45 Turbo kam
M50B25iv ytterfjädrar
Nya vippor
Nya vevlager, kolvringar, ramlager
ARP bult ramlager
Viktat
Cooperring packning
Dan E Turbogrenrör
GT35 Kinaturbo
3" Downpipe
300x600 3" Intercooler
Dieselkylare med dubbla elfläktar
Dubbla öppna dumpar
988cc spridare
2x Walbro 255 pumpar
Catchtank
Ombyggd originalfuelrail
Ford tändsteg
Meqasquirt 1 Extra
Innovate LC-1 Bredbandslambda
HKS Wastegate
Screampipe
Chassi
Zender full widebodykit
D2 Coilovers
D2 Hydraulisk handbroms
2x Momo sportstolar
Stabstag bak
Rensad invändigt
Besiktigad och reggad med fullbur samt 2stolar
Justerbar camber
E36 Compact bakvagn (5bult)
E36 fjäderben fram (5bult)
325 Lamelldiff
ZF Diesellåda från E34
328 Kardan
2x2,5" avgas som går ut i 3" Japs
Mål 2013
Se över kylsystemet
Byta tändkablar
Få nuvarande setup att lira
Köra bana på Mantorp
Köra lite gata
[x] Införskaffa bättre sprut
Framtidsplaner
Dra om kablar osv snyggt samt snygga till i motorrum
Lacka de flesta delar under huven svart för en diskret look
[x] Bättre sprut
Precision Turbo
Fina klassiska splitfälgar
Byta ut diverse delar till kvalitetsgrejer från Precision samt PPF
Förhoppningsvis bygga smidd M50 i vinter..
Såhär såg hon ut när jag hämtade henne, överlycklig kille
Framme hemma i garaget efter 18mils färd..
Var och hämtade bilen utav Antegus här på forumet för ca 2 veckor sedan och bilen i fråga är en E30 Turbo M20B27 med extremt ovanligt widebodykit från Zender (M3 lookalike), med skärmar i glasfiber.
Börjar med att lägga upp nuvarande setup
Motor
M20B25 Block strokat till 2,7L med dieselvev
M20B20 Stakar
M20B25 Kat kolvar
M20B25 Topp PPFsvetsad, portad, planad och mirafräst
Z45 Turbo kam
M50B25iv ytterfjädrar
Nya vippor
Nya vevlager, kolvringar, ramlager
ARP bult ramlager
Viktat
Cooperring packning
Dan E Turbogrenrör
GT35 Kinaturbo
3" Downpipe
300x600 3" Intercooler
Dieselkylare med dubbla elfläktar
Dubbla öppna dumpar
988cc spridare
2x Walbro 255 pumpar
Catchtank
Ombyggd originalfuelrail
Ford tändsteg
Meqasquirt 1 Extra
Innovate LC-1 Bredbandslambda
HKS Wastegate
Screampipe
Chassi
Zender full widebodykit
D2 Coilovers
D2 Hydraulisk handbroms
2x Momo sportstolar
Stabstag bak
Rensad invändigt
Besiktigad och reggad med fullbur samt 2stolar
Justerbar camber
E36 Compact bakvagn (5bult)
E36 fjäderben fram (5bult)
325 Lamelldiff
ZF Diesellåda från E34
328 Kardan
2x2,5" avgas som går ut i 3" Japs
Mål 2013
Se över kylsystemet
Byta tändkablar
Få nuvarande setup att lira
Köra bana på Mantorp
Köra lite gata
[x] Införskaffa bättre sprut
Framtidsplaner
Dra om kablar osv snyggt samt snygga till i motorrum
Lacka de flesta delar under huven svart för en diskret look
[x] Bättre sprut
Precision Turbo
Fina klassiska splitfälgar
Byta ut diverse delar till kvalitetsgrejer från Precision samt PPF
Förhoppningsvis bygga smidd M50 i vinter..
Såhär såg hon ut när jag hämtade henne, överlycklig kille
Framme hemma i garaget efter 18mils färd..
Last edited by DSK08 on 07 May 2015, 00:36, edited 14 times in total.
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo
Såhär ser det ut under huven just nu, ska snyggas till en del..
Fick även fronten lackad inför Barkarbyträffen den 27:e så nu ser hon ut såhär
Bild från Barkarbyträffen
Var även ute och rastade henne nu i lördags
Dock så har bilen redan börjat strula.. Jag hämtade bilen den 25:e, den 26:e surade tändstiften ner sig för att bilen gick fett pga att den endast var grundmappad, den 27:e böt jag tändstift och då gick bilen på alla burkar igen men fick då värmeproblem istället... Den 3:e så justerade Claus på Turbocenter mappningen lite, men finns lite kvar att göra dock så fick jag bättre värden och bilen blöddrar/spikar inte längre, den 4:e surade stiften (förhoppningsvis) ner sig igen och bilen ville inte gå på alla burkar... Dock så har jag fortfarande värmeproblem.. Bilen smyger upp i temp sen när den ligger uppe på mitten och är varm så vill den smyga över efter ett tag, gör jag ett gaspådrag då på 2sek och får tryck i systemet så hoppar tempen ner igen, vevhusventen är full och behöver rensas, har lite klegg/kondens under oljepåfyllningslock och expansionskärlets vatten ser brunaktigt och grumligt ut samt att bilen drar sjuhelvetes massa olja och vatten.. Nu sitter jag och väntar på garage för att kunna lyfta topp och undersöka och håller tummarna för att det endast behövs efterdras eller att det är packningen och inte toppen som har gått, för en spricka borde jag ju inte få alltför lätt då toppen är ordentligt bearbetad enligt mig... Feedback uppskattas, over and out!
Fick även fronten lackad inför Barkarbyträffen den 27:e så nu ser hon ut såhär
Bild från Barkarbyträffen
Var även ute och rastade henne nu i lördags
Dock så har bilen redan börjat strula.. Jag hämtade bilen den 25:e, den 26:e surade tändstiften ner sig för att bilen gick fett pga att den endast var grundmappad, den 27:e böt jag tändstift och då gick bilen på alla burkar igen men fick då värmeproblem istället... Den 3:e så justerade Claus på Turbocenter mappningen lite, men finns lite kvar att göra dock så fick jag bättre värden och bilen blöddrar/spikar inte längre, den 4:e surade stiften (förhoppningsvis) ner sig igen och bilen ville inte gå på alla burkar... Dock så har jag fortfarande värmeproblem.. Bilen smyger upp i temp sen när den ligger uppe på mitten och är varm så vill den smyga över efter ett tag, gör jag ett gaspådrag då på 2sek och får tryck i systemet så hoppar tempen ner igen, vevhusventen är full och behöver rensas, har lite klegg/kondens under oljepåfyllningslock och expansionskärlets vatten ser brunaktigt och grumligt ut samt att bilen drar sjuhelvetes massa olja och vatten.. Nu sitter jag och väntar på garage för att kunna lyfta topp och undersöka och håller tummarna för att det endast behövs efterdras eller att det är packningen och inte toppen som har gått, för en spricka borde jag ju inte få alltför lätt då toppen är ordentligt bearbetad enligt mig... Feedback uppskattas, over and out!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo
Roligt o se att du piska rs4an i nynäs helgen som va såg ut att gå bra men vitryker lite mycket?
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo
e30-FREAK wrote:Roligt o se att du piska rs4an i nynäs helgen som va såg ut att gå bra men vitryker lite mycket?
Jo de va lite kul, att ja vänta in han i starten också bara för han klanta sig, men kul o höra! Jo den gör ju det vet inte om det är för den får för mkt e85 eller för att den drar vatten, kan ju vara turbo eller topplockspackning...
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
- Performance
- Posts: 217
- Joined: 21 Sep 2012, 14:37
- Location: STHLM
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo
DSK08 wrote:e30-FREAK wrote:Roligt o se att du piska rs4an i nynäs helgen som va såg ut att gå bra men vitryker lite mycket?
Jo de va lite kul, att ja vänta in han i starten också bara för han klanta sig, men kul o höra! Jo den gör ju det vet inte om det är för den får för mkt e85 eller för att den drar vatten, kan ju vara turbo eller topplockspackning...
Tror det är din Topplockspackning som dragit, min drog vatten och olja och vitrök som fan..
hade massa klegg i vevhusventen oxå,
- Robert Bokefelt -
BMW 540i E34 1993
BMW 525i E34 Turbo 1990
BMW 540i E34 1993
BMW 525i E34 Turbo 1990
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo
Måste bara säga en sak - TOK FET e30 Goodluck med allting.
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo
Sigge019 wrote:Måste bara säga en sak - TOK FET e30 Goodluck med allting.
Hehe tackar, kul o höra! Förhoppningsvis så komptestas den och toppen lyfts imorn, om jag hinner.. Köpte på mig massa godis såsom Cooperring, ARP, Kamrem, Spännrulle, Oljefilter, Ramlager, Sotningssats osv igår..
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo
alltid roligt & handla godis till bilen hoppas de går bra mé komptestet !
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo *UPDATE*
Efter en seg månad är det nu dags för en liten update!
Bilen står fortf med (troligtvis) trasig topplockspackning för jag har haft fullt upp med att flytta bilen, leta efter nytt garage, köpt ny bruksbil, jobb osv.. Men inom mycket snar framtid borde den vara up and running igen!
Har köpt lite godis iaf!
Samt en liten bild på nya brukisen, 525 E34 med M52 topp och endast 19tusen mil på mätaren! BC coilovers, svart skinn, M5 fälgar osv, funkar att transporteras i iaf..
Bilen står fortf med (troligtvis) trasig topplockspackning för jag har haft fullt upp med att flytta bilen, leta efter nytt garage, köpt ny bruksbil, jobb osv.. Men inom mycket snar framtid borde den vara up and running igen!
Har köpt lite godis iaf!
Samt en liten bild på nya brukisen, 525 E34 med M52 topp och endast 19tusen mil på mätaren! BC coilovers, svart skinn, M5 fälgar osv, funkar att transporteras i iaf..
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
-
- Posts: 327
- Joined: 20 Aug 2012, 14:28
- Location: Växjö
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo *UPDATE*
Snygg bil som fan.
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo *UPDATE*
Tackar o bockar!TornadoRed wrote:Snygg bil som fan.
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo *UPDATE*
Om e34:an är så fet som den ser ut på bilden kan du vara jävligt stolt
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo *STOR UPDATE*
Nu är det äntligen dags för en liten update!
I onsdags transporterade vi bilen till en polares garage för att börja riva toppen, efter 1,5timmes bök med biltrailern som vi inte hade någon vev till och när vi var ynka 3-4 cm ifrån att ha bilen helt på släpet så gick vajern till vinschen av o då bestämde vi oss för att lossa stötfångaren och bogsera bilen istället då vi inte skulle så långt.. Vi kommer fram och toppen rivs, vi upptäcker då att topplockspackningen inte hade gått men att ARPen till toppen satt ojämnt, alltså kan toppen ha legat ojämnt tillskruvad.. Vi lämnar toppen på planing och får tillbaka den på Torsdag, då sätts toppen ihop igen och görs redo för fredagsmeck.. På fredag efter att jag hade jobbat 17,5timmar på jobbet så var det bara att dra till garaget och skruva hela natten, bilen SKULLE igång! Vi rengör allt och sätter ihop allt igen, flushar motorn då det låg vatten kvar i oljan och olja kvar i vattnet, ut o varmkörde tillbaks till garaget, tömma olja/vatten och då såg det ut som att flushing oilen hade fått med sig alla avlagringar osv då den var helt kolsvart! Så vi bestämde oss för att skippa o flusha en andra gång och hällde i Castrol-oljan, ut o provkörde och bilen betedde sig riktigt bra oljetempen osv såg riktigt bra ut dock ville vattentempen fortfarande stiga lite så jag skulle köpa radiator cleaner och flusha kylsystemet för att få ut all olja i vattnet var tanken.. På vägen hem med bilen så går självklart en kylarslang så nu måste det också åtgärdas, men bilen ska fan lira och vara klar i veckan så förvänta er en till update ganska snart!
Dags att transportera bil, skulle vara en härlig gräsklippare om man monterade en klinga haha!
Vinschas upp på släpet precis innan vajern går av..
Stötfångare demonterad, dags för bogsering!
Demontering av topp pågår..
Ventilkåpa borta..
Usch vad kleggig den var...
O där var toppen av! Lika nasty där..
Ser tomt ut..
Bild precis när kylarslangen började krångla.. JA bilen är smutsig!
Det var allt för denna gång!
I onsdags transporterade vi bilen till en polares garage för att börja riva toppen, efter 1,5timmes bök med biltrailern som vi inte hade någon vev till och när vi var ynka 3-4 cm ifrån att ha bilen helt på släpet så gick vajern till vinschen av o då bestämde vi oss för att lossa stötfångaren och bogsera bilen istället då vi inte skulle så långt.. Vi kommer fram och toppen rivs, vi upptäcker då att topplockspackningen inte hade gått men att ARPen till toppen satt ojämnt, alltså kan toppen ha legat ojämnt tillskruvad.. Vi lämnar toppen på planing och får tillbaka den på Torsdag, då sätts toppen ihop igen och görs redo för fredagsmeck.. På fredag efter att jag hade jobbat 17,5timmar på jobbet så var det bara att dra till garaget och skruva hela natten, bilen SKULLE igång! Vi rengör allt och sätter ihop allt igen, flushar motorn då det låg vatten kvar i oljan och olja kvar i vattnet, ut o varmkörde tillbaks till garaget, tömma olja/vatten och då såg det ut som att flushing oilen hade fått med sig alla avlagringar osv då den var helt kolsvart! Så vi bestämde oss för att skippa o flusha en andra gång och hällde i Castrol-oljan, ut o provkörde och bilen betedde sig riktigt bra oljetempen osv såg riktigt bra ut dock ville vattentempen fortfarande stiga lite så jag skulle köpa radiator cleaner och flusha kylsystemet för att få ut all olja i vattnet var tanken.. På vägen hem med bilen så går självklart en kylarslang så nu måste det också åtgärdas, men bilen ska fan lira och vara klar i veckan så förvänta er en till update ganska snart!
Dags att transportera bil, skulle vara en härlig gräsklippare om man monterade en klinga haha!
Vinschas upp på släpet precis innan vajern går av..
Stötfångare demonterad, dags för bogsering!
Demontering av topp pågår..
Ventilkåpa borta..
Usch vad kleggig den var...
O där var toppen av! Lika nasty där..
Ser tomt ut..
Bild precis när kylarslangen började krångla.. JA bilen är smutsig!
Det var allt för denna gång!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re:
Japp det gjorde vi, och det såg helt ut!johankihl wrote:Tog ni ur kammen och tittade så toppen inte var sprucken mellan överfallen som m20 gör i 90 procent av fallen då de kokat?
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re:
johankihl wrote:Tog ni ur kammen och tittade så toppen inte var sprucken mellan överfallen som m20 gör i 90 procent av fallen då de kokat?
Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta
precis vad jag tänka föreslå..
Ibland kan sprickan vara rätt svår att se.
Ibland syns det med sprickindikeringsspray.
Ibland kan det vara så jobbigt att allt ser bra ut med kall topp, men problemen uppkommer när toppen är varm och sprickan "expanderat".
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FöR M50!!
UPDATE!
Vi tänkte bygga om termostathuset och bygga en aktiv luftning där och pilla på lite annat, men nu är jag så trött på M20 så motorn säljs i delar och jag ska försöka snickra ihop en "oöppnad" M50B25 @400-450whp innan sommaren tar slut! Allting under motorhuven exkl kylare/IC är till salu men blocket och toppen har jag nog redan köpare på.
Sålde även mitt Autronic SM4 och ska beställa hem ett VEMS i helgen.. Fortsättning följer...
Vi tänkte bygga om termostathuset och bygga en aktiv luftning där och pilla på lite annat, men nu är jag så trött på M20 så motorn säljs i delar och jag ska försöka snickra ihop en "oöppnad" M50B25 @400-450whp innan sommaren tar slut! Allting under motorhuven exkl kylare/IC är till salu men blocket och toppen har jag nog redan köpare på.
Sålde även mitt Autronic SM4 och ska beställa hem ett VEMS i helgen.. Fortsättning följer...
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!