BMW M3e36 3.0 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by -AL- »

Då har det hänt lite till.

Köpte en tryckgivare för att koppla till maxxecut och möjligheten att lägga in varning om oljetrycket blir för lågt. Satte ihop den med PPFs oljeadapter
Image

Sjukt smidig app för Maxxecu och skönt att slippa köpa dyra dasher och istället lägga en 1000-lapp på en surfplatta. Inte fullvärdig en fin dash men det funkar
Image

Givare och PPF adapter på plats i bilen. Koppar förgreningen är en lösning ifrån tidigare ägare som är tät och fin så det får leva kvar.
Image

Efter mkt om och men kom slutligen vevhusventilationen på plats. Andas genom slang med 19 mm invändig diameter så det borde räcka. Dräneringskran i botten som enkelt nås underifrån
Image

Hittade ett fint ledigt fäste för vakuumstationen. Just nu bara BTR och laddtrycksmätare som använder stationen.
Image

Finns det för övrigt nåt "enkelt" ställe på e36 att få in vakuumslangen i coupen till laddtrycksmätaren?

//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by Bullen! »

jag lurade mig in på passagerarsidan under handskfacket vill jag minnas. men va försiktig så du inte "knäcker" slangen för då kan den ligga och strypa sig. det är trångt och saker är ivägen. men det går.

jag hade mätaren i facket längst ner framför växelspaken.
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by -AL- »

Bullen! wrote:jag lurade mig in på passagerarsidan under handskfacket vill jag minnas. men va försiktig så du inte "knäcker" slangen för då kan den ligga och strypa sig. det är trångt och saker är ivägen. men det går.

jag hade mätaren i facket längst ner framför växelspaken.
Ok, låter bra.

Tänkte ge mig på en sådan här lösning med den på rattstången
Image

//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by Bullen! »

Då hade jag tagit bort mätarhuset och letat torpedgenomföring det hållet. Alternativt ovanför pedalerna så slipper du lång slang i onödan.

Och har du inte redan köpt mätare så kan ju en elektronisk va ett alternativ. Om man kan leva med det. Går väl att få på surfplattan oxå om du inte måste ha analog
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by Casy »

Den lösningen på mätarna känner man igen ;) fint bygge för övrigt!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by ScratcH »

-AL- wrote:
Bullen! wrote:jag lurade mig in på passagerarsidan under handskfacket vill jag minnas. men va försiktig så du inte "knäcker" slangen för då kan den ligga och strypa sig. det är trångt och saker är ivägen. men det går.

jag hade mätaren i facket längst ner framför växelspaken.
Ok, låter bra.

Tänkte ge mig på en sådan här lösning med den på rattstången
Image

//AL
Finns en go från ATI också, om man inte bygger sin egen som på bilden :-)
http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/ ... ~60_57.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by TreLingon »

Ta igenom torpeden vid orginal gaswiren typ.

Där har jag allt draget till under rattstången till mätarkonsollen vid klimatanläggningsknapparna !
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by -AL- »

Var ute och körde lite idag. Tycker vevhusventilationstrycket känns högt. Det pyser/ryker ur filtret på vevhuscatchtanken hela tiden. Vevhusvent slangen är 19mm invändigt. Några idéer??? Besiktning på onsdag så snabba svar uppskattas.

/AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by erikjakan »

får du upp oljetempen ordentligt?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by -AL- »

erikjakan wrote:får du upp oljetempen ordentligt?
Japp! Inget annat känns konstigt.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by -AL- »

Problemet med vevhusventilationen var inte för högt vevhustryck utan att min burk var för liten och inte bafflad.
Image

Ny burk har nu äntligen inhandlats
Image

och den ser ut så här innuti
Image

Kommer nu köra med sluten vevhusventilation för att minimera strul vid besiktningar.

//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by uranium »

Ser ut att vara en vettig burk det där. Vart köpte du den? Diameter på anslutningarna?
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by -AL- »

uranium wrote:Ser ut att vara en vettig burk det där. Vart köpte du den? Diameter på anslutningarna?
Jag hoppas verkligen den är så vettig som den ser ut. Köpte den på ebay, 1435 kr inkl frakt. Bland de dyrare men verkar seriös.

Det är 19mm på både in och utlopp.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by uranium »

Låter fint. Du får komma med en utvärdering sen på den :)
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by -AL- »

Nu är allt monterat och klart och kan bara säga att det är synd att jag inte gjorde detta direkt. För att få den gamla burken på plats gick det säkert åt 10 timmar + jagandet och kostnaden utav rätt nipplar mm. Den nya satt direkt, tog mig ca 30 min att lista ut vart den skulle sitta och 30 min att montera allt. Blir att beställa en likadan till min Z3M också.

Här hamnade den
Image

Den undre slangen är de "renade" gaserna som går över fläktkåpan tillbaka in till inloppet i turbon.
Image

Nu återstår enbart att byta ventilkåpepackning, sen står den redo för körning i mars. Får se om jag, när ventikåpan ändå är av, passar på att montera vevhusventilation likt denna
Image

//AL
Last edited by -AL- on 02 Dec 2019, 09:31, edited 2 times in total.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
Farmarn
Posts: 434
Joined: 13 Dec 2005, 22:17
Location: Piteå

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by Farmarn »

Behövs nog inte göras om, jag kör orginal vevhusvent 890 whp varvar 8000, spottar knappt något i burken.
//Marcus
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Post by -AL- »

Farmarn wrote:Behövs nog inte göras om, jag kör orginal vevhusvent 890 whp varvar 8000, spottar knappt något i burken.
Tack för de orden - då kan jag stryka det ifrån listan!
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Post Reply