BMW M3e36 3.0 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Då har det hänt lite till.
Köpte en tryckgivare för att koppla till maxxecut och möjligheten att lägga in varning om oljetrycket blir för lågt. Satte ihop den med PPFs oljeadapter
Sjukt smidig app för Maxxecu och skönt att slippa köpa dyra dasher och istället lägga en 1000-lapp på en surfplatta. Inte fullvärdig en fin dash men det funkar
Givare och PPF adapter på plats i bilen. Koppar förgreningen är en lösning ifrån tidigare ägare som är tät och fin så det får leva kvar.
Efter mkt om och men kom slutligen vevhusventilationen på plats. Andas genom slang med 19 mm invändig diameter så det borde räcka. Dräneringskran i botten som enkelt nås underifrån
Hittade ett fint ledigt fäste för vakuumstationen. Just nu bara BTR och laddtrycksmätare som använder stationen.
Finns det för övrigt nåt "enkelt" ställe på e36 att få in vakuumslangen i coupen till laddtrycksmätaren?
//AL
Köpte en tryckgivare för att koppla till maxxecut och möjligheten att lägga in varning om oljetrycket blir för lågt. Satte ihop den med PPFs oljeadapter
Sjukt smidig app för Maxxecu och skönt att slippa köpa dyra dasher och istället lägga en 1000-lapp på en surfplatta. Inte fullvärdig en fin dash men det funkar
Givare och PPF adapter på plats i bilen. Koppar förgreningen är en lösning ifrån tidigare ägare som är tät och fin så det får leva kvar.
Efter mkt om och men kom slutligen vevhusventilationen på plats. Andas genom slang med 19 mm invändig diameter så det borde räcka. Dräneringskran i botten som enkelt nås underifrån
Hittade ett fint ledigt fäste för vakuumstationen. Just nu bara BTR och laddtrycksmätare som använder stationen.
Finns det för övrigt nåt "enkelt" ställe på e36 att få in vakuumslangen i coupen till laddtrycksmätaren?
//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
jag lurade mig in på passagerarsidan under handskfacket vill jag minnas. men va försiktig så du inte "knäcker" slangen för då kan den ligga och strypa sig. det är trångt och saker är ivägen. men det går.
jag hade mätaren i facket längst ner framför växelspaken.
jag hade mätaren i facket längst ner framför växelspaken.
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Ok, låter bra.Bullen! wrote:jag lurade mig in på passagerarsidan under handskfacket vill jag minnas. men va försiktig så du inte "knäcker" slangen för då kan den ligga och strypa sig. det är trångt och saker är ivägen. men det går.
jag hade mätaren i facket längst ner framför växelspaken.
Tänkte ge mig på en sådan här lösning med den på rattstången
//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Då hade jag tagit bort mätarhuset och letat torpedgenomföring det hållet. Alternativt ovanför pedalerna så slipper du lång slang i onödan.
Och har du inte redan köpt mätare så kan ju en elektronisk va ett alternativ. Om man kan leva med det. Går väl att få på surfplattan oxå om du inte måste ha analog
Och har du inte redan köpt mätare så kan ju en elektronisk va ett alternativ. Om man kan leva med det. Går väl att få på surfplattan oxå om du inte måste ha analog
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Den lösningen på mätarna känner man igen fint bygge för övrigt!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Finns en go från ATI också, om man inte bygger sin egen som på bilden-AL- wrote:Ok, låter bra.Bullen! wrote:jag lurade mig in på passagerarsidan under handskfacket vill jag minnas. men va försiktig så du inte "knäcker" slangen för då kan den ligga och strypa sig. det är trångt och saker är ivägen. men det går.
jag hade mätaren i facket längst ner framför växelspaken.
Tänkte ge mig på en sådan här lösning med den på rattstången
//AL
http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/ ... ~60_57.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=24539&" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Ta igenom torpeden vid orginal gaswiren typ.
Där har jag allt draget till under rattstången till mätarkonsollen vid klimatanläggningsknapparna !
Där har jag allt draget till under rattstången till mätarkonsollen vid klimatanläggningsknapparna !
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Var ute och körde lite idag. Tycker vevhusventilationstrycket känns högt. Det pyser/ryker ur filtret på vevhuscatchtanken hela tiden. Vevhusvent slangen är 19mm invändigt. Några idéer??? Besiktning på onsdag så snabba svar uppskattas.
/AL
/AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
får du upp oljetempen ordentligt?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Japp! Inget annat känns konstigt.erikjakan wrote:får du upp oljetempen ordentligt?
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Problemet med vevhusventilationen var inte för högt vevhustryck utan att min burk var för liten och inte bafflad.
Ny burk har nu äntligen inhandlats
och den ser ut så här innuti
Kommer nu köra med sluten vevhusventilation för att minimera strul vid besiktningar.
//AL
Ny burk har nu äntligen inhandlats
och den ser ut så här innuti
Kommer nu köra med sluten vevhusventilation för att minimera strul vid besiktningar.
//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Ser ut att vara en vettig burk det där. Vart köpte du den? Diameter på anslutningarna?
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Jag hoppas verkligen den är så vettig som den ser ut. Köpte den på ebay, 1435 kr inkl frakt. Bland de dyrare men verkar seriös.uranium wrote:Ser ut att vara en vettig burk det där. Vart köpte du den? Diameter på anslutningarna?
Det är 19mm på både in och utlopp.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Låter fint. Du får komma med en utvärdering sen på den
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Nu är allt monterat och klart och kan bara säga att det är synd att jag inte gjorde detta direkt. För att få den gamla burken på plats gick det säkert åt 10 timmar + jagandet och kostnaden utav rätt nipplar mm. Den nya satt direkt, tog mig ca 30 min att lista ut vart den skulle sitta och 30 min att montera allt. Blir att beställa en likadan till min Z3M också.
Här hamnade den
Den undre slangen är de "renade" gaserna som går över fläktkåpan tillbaka in till inloppet i turbon.
Nu återstår enbart att byta ventilkåpepackning, sen står den redo för körning i mars. Får se om jag, när ventikåpan ändå är av, passar på att montera vevhusventilation likt denna
//AL
Här hamnade den
Den undre slangen är de "renade" gaserna som går över fläktkåpan tillbaka in till inloppet i turbon.
Nu återstår enbart att byta ventilkåpepackning, sen står den redo för körning i mars. Får se om jag, när ventikåpan ändå är av, passar på att montera vevhusventilation likt denna
//AL
Last edited by -AL- on 02 Dec 2019, 09:31, edited 2 times in total.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Behövs nog inte göras om, jag kör orginal vevhusvent 890 whp varvar 8000, spottar knappt något i burken.
//Marcus
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Tack för de orden - då kan jag stryka det ifrån listan!Farmarn wrote:Behövs nog inte göras om, jag kör orginal vevhusvent 890 whp varvar 8000, spottar knappt något i burken.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4