Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by Jlmmy »

Tjena!

Har bytt alla bromsrör och slangar på min e30 325 med abs och nu var de dags för luftning :)
Någon som har lite tips och trix på hur man gör?

Något spec att tänka på? Tar det lång tid och hur mycket olja kan det gå åt?
Får man upprepa samma sak några några gånger runt om innan allt lirar perfekt? :)

Är lite nojjig för att det är riktigt jävligt men det kanske går rätt bra på e30? :)

Tacksam för svar, mvh
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by TheMan »

Bör inte va några bekymmer, bara o pumpa som vanligt o ha en polare till hjälp.

Eller om man har en bromsluftare så är de ännu enklare (finns på feltema)
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by Jlmmy »

Okej tack!
Kollade biltema..

Men dom har ju lite olika varianter, en med tryckluftsdriven tex..

Men den med en lite flaska och backventilen duger väll? :)
brains
Posts: 71
Joined: 25 Oct 2009, 12:57

Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by brains »

Jag använde deras slang med backventil och den var klockren.
Nisse Skyline R33
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by Jlmmy »

brains wrote:Jag använde deras slang med backventil och den var klockren.
Tack, men hur fungerar den?
Allså man öppnar ventilen och sen bara pumpar på bromsen då?

Så man slipper stänga och öppna men andra ord? :)
brains
Posts: 71
Joined: 25 Oct 2009, 12:57

Re: Sv: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by brains »

Jlmmy wrote:
brains wrote:Jag använde deras slang med backventil och den var klockren.
Tack, men hur fungerar den?
Allså man öppnar ventilen och sen bara pumpar på bromsen då?

Så man slipper stänga och öppna men andra ord? :)
exakt så fungerar den :)
Nisse Skyline R33
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by RoDe »

Bra tips är att börja först med oket längst bort och arbeta dig framåt.
The Lower Class
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by bmw-slangen »

Backventilerna har jag hört ska fungera bra - har dock ej provat själv.

Angående ordning, så gör man som RoDe nämne. Du börjar med det bromok som är längst bort SETT FRÅN var bromsvätskebehållaren sitter. På vänsterstyrda bilar sitter den oftast på vänster sida i motorutrymmet.
Luftningsordningen blir således Höger Bak, Vänster Bak, Höger Fram, Vänster Fram.


Jag provade en tryckuftsdriven vakuumpump, men var inte så imponerad. Visst, den drog ut lite bromsvätska då och då, men tyckte mest den sög in luft via anslutningen till luftnippeln.
Provade även att ha lite fett på nippeln men det blev inte tätt för det. Helt omöjligt att se om det var luft utifrån eller inifrån bromssystemet man såg. Att lufta bromsar går inte med denna - man vet ju inte när man ska sluta.
Image



Provade sedan med att trycksätta bromsvätskebehållaren med denna från Motive Products.
Fungerar alldeles utmärkt (har använt den många gånger innan och vet att den fungerar klockrent).
Den har även möjlighet att automatiskt fylla på bromsvätska (man fyller flaskan med bromsvätska och den suger upp därifrån) men det använder jag inte numera - det är så lite bromsvätska som kommer ut när man bara gör ett byte eller fyller på ett helt tomt system.
Pumpar upp till 15 psi (1 bar) tryck och sen är det bara att öppna luftnippeln och sätta sig och titta på det fina flödet :-)
Image
E30 323i -85 : 100% track day car
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by Jlmmy »

Tack för all hjälp, vi körde det klassiska att en pumpar och den andra öppnar och det gick riktigt bra så nu är det fixat!
La märke till en skum sak bara, jag har haft loss bromsoken osv och passade då på att byta bromsnipplarna.

Men märkte att det blev lite fuktigt runt om nippel och sipprade ut lite bromsolja på 3st ok.. Drog åt rätt rejält nu så nu verkar det vara tätt.. Men hur kan detta komma sig?

Vet att den är konad osv längst ner så bör väll täta, men så hårt skall man väll inte dra åt dom?

Mvh
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by bmw-slangen »

Råkat ut för samma problem (angående att det fuktar runt en luftnippel efter man lossat den) och man ska inte behöva dra åt luftnipplarna speciellt hårt för att de ska täta.

Jag har bara teoriet om vad det kan vara, men det kan kommit någon typ av skit/smut i sätet, man kanske dragit åt för hårt innan så det bildats lätt deformering antingen i bromsokets säte eller på luftnippeln. Jag löste dock aldrig problemet, jag drog åt lite hårdare (vilket jag inte gillade) och inte så långt efter det så åkte bilen in i garaget för en större uppgradering av bromsar.
E30 323i -85 : 100% track day car
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS

Post by Jlmmy »

Okej tack!

Jasså där ser man, jo jag kände precis likadant när jag drog nippeln hårt..
Men nu verkar det som att det inte läcker men får väll hålla koll :)

Mvh
Post Reply