Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Tjena!
Har bytt alla bromsrör och slangar på min e30 325 med abs och nu var de dags för luftning
Någon som har lite tips och trix på hur man gör?
Något spec att tänka på? Tar det lång tid och hur mycket olja kan det gå åt?
Får man upprepa samma sak några några gånger runt om innan allt lirar perfekt?
Är lite nojjig för att det är riktigt jävligt men det kanske går rätt bra på e30?
Tacksam för svar, mvh
Har bytt alla bromsrör och slangar på min e30 325 med abs och nu var de dags för luftning
Någon som har lite tips och trix på hur man gör?
Något spec att tänka på? Tar det lång tid och hur mycket olja kan det gå åt?
Får man upprepa samma sak några några gånger runt om innan allt lirar perfekt?
Är lite nojjig för att det är riktigt jävligt men det kanske går rätt bra på e30?
Tacksam för svar, mvh
Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Bör inte va några bekymmer, bara o pumpa som vanligt o ha en polare till hjälp.
Eller om man har en bromsluftare så är de ännu enklare (finns på feltema)
Eller om man har en bromsluftare så är de ännu enklare (finns på feltema)
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Okej tack!
Kollade biltema..
Men dom har ju lite olika varianter, en med tryckluftsdriven tex..
Men den med en lite flaska och backventilen duger väll?
Kollade biltema..
Men dom har ju lite olika varianter, en med tryckluftsdriven tex..
Men den med en lite flaska och backventilen duger väll?
Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Jag använde deras slang med backventil och den var klockren.
Nisse Skyline R33
Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Tack, men hur fungerar den?brains wrote:Jag använde deras slang med backventil och den var klockren.
Allså man öppnar ventilen och sen bara pumpar på bromsen då?
Så man slipper stänga och öppna men andra ord?
Re: Sv: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
exakt så fungerar denJlmmy wrote:Tack, men hur fungerar den?brains wrote:Jag använde deras slang med backventil och den var klockren.
Allså man öppnar ventilen och sen bara pumpar på bromsen då?
Så man slipper stänga och öppna men andra ord?
Nisse Skyline R33
Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Bra tips är att börja först med oket längst bort och arbeta dig framåt.
The Lower Class
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Backventilerna har jag hört ska fungera bra - har dock ej provat själv.
Angående ordning, så gör man som RoDe nämne. Du börjar med det bromok som är längst bort SETT FRÅN var bromsvätskebehållaren sitter. På vänsterstyrda bilar sitter den oftast på vänster sida i motorutrymmet.
Luftningsordningen blir således Höger Bak, Vänster Bak, Höger Fram, Vänster Fram.
Jag provade en tryckuftsdriven vakuumpump, men var inte så imponerad. Visst, den drog ut lite bromsvätska då och då, men tyckte mest den sög in luft via anslutningen till luftnippeln.
Provade även att ha lite fett på nippeln men det blev inte tätt för det. Helt omöjligt att se om det var luft utifrån eller inifrån bromssystemet man såg. Att lufta bromsar går inte med denna - man vet ju inte när man ska sluta.
Provade sedan med att trycksätta bromsvätskebehållaren med denna från Motive Products.
Fungerar alldeles utmärkt (har använt den många gånger innan och vet att den fungerar klockrent).
Den har även möjlighet att automatiskt fylla på bromsvätska (man fyller flaskan med bromsvätska och den suger upp därifrån) men det använder jag inte numera - det är så lite bromsvätska som kommer ut när man bara gör ett byte eller fyller på ett helt tomt system.
Pumpar upp till 15 psi (1 bar) tryck och sen är det bara att öppna luftnippeln och sätta sig och titta på det fina flödet
Angående ordning, så gör man som RoDe nämne. Du börjar med det bromok som är längst bort SETT FRÅN var bromsvätskebehållaren sitter. På vänsterstyrda bilar sitter den oftast på vänster sida i motorutrymmet.
Luftningsordningen blir således Höger Bak, Vänster Bak, Höger Fram, Vänster Fram.
Jag provade en tryckuftsdriven vakuumpump, men var inte så imponerad. Visst, den drog ut lite bromsvätska då och då, men tyckte mest den sög in luft via anslutningen till luftnippeln.
Provade även att ha lite fett på nippeln men det blev inte tätt för det. Helt omöjligt att se om det var luft utifrån eller inifrån bromssystemet man såg. Att lufta bromsar går inte med denna - man vet ju inte när man ska sluta.
Provade sedan med att trycksätta bromsvätskebehållaren med denna från Motive Products.
Fungerar alldeles utmärkt (har använt den många gånger innan och vet att den fungerar klockrent).
Den har även möjlighet att automatiskt fylla på bromsvätska (man fyller flaskan med bromsvätska och den suger upp därifrån) men det använder jag inte numera - det är så lite bromsvätska som kommer ut när man bara gör ett byte eller fyller på ett helt tomt system.
Pumpar upp till 15 psi (1 bar) tryck och sen är det bara att öppna luftnippeln och sätta sig och titta på det fina flödet
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Tack för all hjälp, vi körde det klassiska att en pumpar och den andra öppnar och det gick riktigt bra så nu är det fixat!
La märke till en skum sak bara, jag har haft loss bromsoken osv och passade då på att byta bromsnipplarna.
Men märkte att det blev lite fuktigt runt om nippel och sipprade ut lite bromsolja på 3st ok.. Drog åt rätt rejält nu så nu verkar det vara tätt.. Men hur kan detta komma sig?
Vet att den är konad osv längst ner så bör väll täta, men så hårt skall man väll inte dra åt dom?
Mvh
La märke till en skum sak bara, jag har haft loss bromsoken osv och passade då på att byta bromsnipplarna.
Men märkte att det blev lite fuktigt runt om nippel och sipprade ut lite bromsolja på 3st ok.. Drog åt rätt rejält nu så nu verkar det vara tätt.. Men hur kan detta komma sig?
Vet att den är konad osv längst ner så bör väll täta, men så hårt skall man väll inte dra åt dom?
Mvh
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Råkat ut för samma problem (angående att det fuktar runt en luftnippel efter man lossat den) och man ska inte behöva dra åt luftnipplarna speciellt hårt för att de ska täta.
Jag har bara teoriet om vad det kan vara, men det kan kommit någon typ av skit/smut i sätet, man kanske dragit åt för hårt innan så det bildats lätt deformering antingen i bromsokets säte eller på luftnippeln. Jag löste dock aldrig problemet, jag drog åt lite hårdare (vilket jag inte gillade) och inte så långt efter det så åkte bilen in i garaget för en större uppgradering av bromsar.
Jag har bara teoriet om vad det kan vara, men det kan kommit någon typ av skit/smut i sätet, man kanske dragit åt för hårt innan så det bildats lätt deformering antingen i bromsokets säte eller på luftnippeln. Jag löste dock aldrig problemet, jag drog åt lite hårdare (vilket jag inte gillade) och inte så långt efter det så åkte bilen in i garaget för en större uppgradering av bromsar.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Lufta hela bromssystemet. E30 325 ABS
Okej tack!
Jasså där ser man, jo jag kände precis likadant när jag drog nippeln hårt..
Men nu verkar det som att det inte läcker men får väll hålla koll
Mvh
Jasså där ser man, jo jag kände precis likadant när jag drog nippeln hårt..
Men nu verkar det som att det inte läcker men får väll hålla koll
Mvh