Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2

Post by Evinrude »

Då är toppen helt isärtagen med diverse tråkiga nyheter, 6:ans förbränningsrum har en spricka så den måste svetsas, 8 krokiga ventiler på avgassidan och en hel hög spräckta knaster, dvs övervarvning is the shiet... :roll:
Så nu blir det nya fjädrar, oversizeventiler på avgassidan, HD-kolvbultar och stödgördel. Nya lager ska även på plats och man kan ju inte låta bli att snegla på kammar och att byta ventiler på insug också...
Bakvagn och allt annat är rivet så karossen är mer eller mindre tom så en vagga ska konstrueras och sen ska den bli plåtren undertill.

Men en kommer vi till det spännande!
Det är visserligen servotronic på touringen och prylarna känns relativt fräscha, men efter att ha sneglat i daniels tråd om 635an så vill även jag ha styrväxel på touringen. Turken hade ju styrväxel och det är verkligen en helt annan känsla, så hur får man till det?
Att man ska använda sig av en från en högerstyrd e36 är jag med på men hur löser man geometrin samt infästningen? Det blir ju rätt så ordentlig skillnad från parallellstag till styrväxel men räcker det att vinkla om styrarmarna? Vet att det finns folk här som har gjort det så dom får gärna ösa på med bilder och tips! :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by kaxxen »

Riktigt trevligt projekt detta! Hoppas du får till allt & att du åker lite på onsdagsbus nästa sommar så vi kan sladda ikapp! :wink:
Lycka till med allt! :D
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Andy_b »

jag ska oxå bygga om styrningen och letar info
men fins inte överdrivet mycket lär jag säga
pm om det är nått
Goffy
Posts: 299
Joined: 15 Aug 2006, 21:07
Location: Strängnäs

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Goffy »

Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Mvh Henrik - 0704620801

SUVI PERFORMANCE
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by bmw_fredde »

Bara en tanke men borde inte e39 delar gå att använda?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Andy_b »

Goffy wrote:Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Hur blir det med servo då?
pm om det är nått
Goffy
Posts: 299
Joined: 15 Aug 2006, 21:07
Location: Strängnäs

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Goffy »

Andy_b wrote:
Goffy wrote:Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Hur blir det med servo då?
Pressade nya hydralslangar med banjo och bult till styrväxeln,så funkar de,trångt som svinet med v8 så svårt att fota med allt på plats
Mvh Henrik - 0704620801

SUVI PERFORMANCE
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Andy_b »

Goffy wrote:
Andy_b wrote:
Goffy wrote:Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Hur blir det med servo då?
Pressade nya hydralslangar med banjo och bult till styrväxeln,så funkar de,trångt som svinet med v8 så svårt att fota med allt på plats
okey. då funkar det med bmw pump med andra ord
sweet

är ju både lättare och billigare att hitta golf prylar
pm om det är nått
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Marbu »

Vad är tanken med att byta styrväxel?
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Pimplaren »

Marbu wrote:Vad är tanken med att byta styrväxel?
100ggr skönare att köra.. :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by erikjakan »

Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!

Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Andy_b »

erikjakan wrote:Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!

Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!

MVH Erik
om man har en snusklåg bil med enbart 30mm fjädringsväg då?
pm om det är nått
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by erikjakan »

Inget ändras pga det.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Andy_b »

erikjakan wrote:Inget ändras pga det.
är väll klart det gör
har du 30mm eller 200mm så blir det ju en jävla skillnad i vinklar osv
pm om det är nått
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by erikjakan »

Hur menar du?

Klart att man får bygga så det blir rätt för den applikationen man har.

Mindre fjädringsväg är mindre känsligt för bumpsteer men grundgeometrin är viktig den med.

En bil med 30mm fjädringsväg har dessutom kassa vägegenskaper på allt annat än silkeslen asfalt och knappt ens då!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Evinrude »

erikjakan wrote:Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!

Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!

MVH Erik
Ja det var ju det som verkligen fick mig att ta steget, så noga som han är kommer jag nog lite ogenerat att kopiera honom får då kommer det att bli perfa :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Sv: Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?

Post by Bmw*Alex »

Evinrude wrote:
erikjakan wrote:Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!

Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!

MVH Erik
Ja det var ju det som verkligen fick mig att ta steget, så noga som han är kommer jag nog lite ogenerat att kopiera honom får då kommer det att bli perfa :)

Tror de blir ajdens uppgift ja ;)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply