Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Då är toppen helt isärtagen med diverse tråkiga nyheter, 6:ans förbränningsrum har en spricka så den måste svetsas, 8 krokiga ventiler på avgassidan och en hel hög spräckta knaster, dvs övervarvning is the shiet...
Så nu blir det nya fjädrar, oversizeventiler på avgassidan, HD-kolvbultar och stödgördel. Nya lager ska även på plats och man kan ju inte låta bli att snegla på kammar och att byta ventiler på insug också...
Bakvagn och allt annat är rivet så karossen är mer eller mindre tom så en vagga ska konstrueras och sen ska den bli plåtren undertill.
Men en kommer vi till det spännande!
Det är visserligen servotronic på touringen och prylarna känns relativt fräscha, men efter att ha sneglat i daniels tråd om 635an så vill även jag ha styrväxel på touringen. Turken hade ju styrväxel och det är verkligen en helt annan känsla, så hur får man till det?
Att man ska använda sig av en från en högerstyrd e36 är jag med på men hur löser man geometrin samt infästningen? Det blir ju rätt så ordentlig skillnad från parallellstag till styrväxel men räcker det att vinkla om styrarmarna? Vet att det finns folk här som har gjort det så dom får gärna ösa på med bilder och tips!
Så nu blir det nya fjädrar, oversizeventiler på avgassidan, HD-kolvbultar och stödgördel. Nya lager ska även på plats och man kan ju inte låta bli att snegla på kammar och att byta ventiler på insug också...
Bakvagn och allt annat är rivet så karossen är mer eller mindre tom så en vagga ska konstrueras och sen ska den bli plåtren undertill.
Men en kommer vi till det spännande!
Det är visserligen servotronic på touringen och prylarna känns relativt fräscha, men efter att ha sneglat i daniels tråd om 635an så vill även jag ha styrväxel på touringen. Turken hade ju styrväxel och det är verkligen en helt annan känsla, så hur får man till det?
Att man ska använda sig av en från en högerstyrd e36 är jag med på men hur löser man geometrin samt infästningen? Det blir ju rätt så ordentlig skillnad från parallellstag till styrväxel men räcker det att vinkla om styrarmarna? Vet att det finns folk här som har gjort det så dom får gärna ösa på med bilder och tips!
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Riktigt trevligt projekt detta! Hoppas du får till allt & att du åker lite på onsdagsbus nästa sommar så vi kan sladda ikapp!
Lycka till med allt!
Lycka till med allt!
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
jag ska oxå bygga om styrningen och letar info
men fins inte överdrivet mycket lär jag säga
men fins inte överdrivet mycket lär jag säga
pm om det är nått
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Mvh Henrik - 0704620801
SUVI PERFORMANCE
SUVI PERFORMANCE
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Bara en tanke men borde inte e39 delar gå att använda?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Hur blir det med servo då?Goffy wrote:Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
pm om det är nått
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Pressade nya hydralslangar med banjo och bult till styrväxeln,så funkar de,trångt som svinet med v8 så svårt att fota med allt på platsAndy_b wrote:Hur blir det med servo då?Goffy wrote:Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Mvh Henrik - 0704620801
SUVI PERFORMANCE
SUVI PERFORMANCE
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
okey. då funkar det med bmw pump med andra ordGoffy wrote:Pressade nya hydralslangar med banjo och bult till styrväxeln,så funkar de,trångt som svinet med v8 så svårt att fota med allt på platsAndy_b wrote:Hur blir det med servo då?Goffy wrote:Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
sweet
är ju både lättare och billigare att hitta golf prylar
pm om det är nått
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Vad är tanken med att byta styrväxel?
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
100ggr skönare att köra..Marbu wrote:Vad är tanken med att byta styrväxel?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!
Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!
MVH Erik
Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
om man har en snusklåg bil med enbart 30mm fjädringsväg då?erikjakan wrote:Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!
Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!
MVH Erik
pm om det är nått
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Inget ändras pga det.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
är väll klart det görerikjakan wrote:Inget ändras pga det.
har du 30mm eller 200mm så blir det ju en jävla skillnad i vinklar osv
pm om det är nått
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Hur menar du?
Klart att man får bygga så det blir rätt för den applikationen man har.
Mindre fjädringsväg är mindre känsligt för bumpsteer men grundgeometrin är viktig den med.
En bil med 30mm fjädringsväg har dessutom kassa vägegenskaper på allt annat än silkeslen asfalt och knappt ens då!
MVH Erik
Klart att man får bygga så det blir rätt för den applikationen man har.
Mindre fjädringsväg är mindre känsligt för bumpsteer men grundgeometrin är viktig den med.
En bil med 30mm fjädringsväg har dessutom kassa vägegenskaper på allt annat än silkeslen asfalt och knappt ens då!
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Ja det var ju det som verkligen fick mig att ta steget, så noga som han är kommer jag nog lite ogenerat att kopiera honom får då kommer det att bli perfaerikjakan wrote:Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!
Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!
MVH Erik
Sv: Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Evinrude wrote:Ja det var ju det som verkligen fick mig att ta steget, så noga som han är kommer jag nog lite ogenerat att kopiera honom får då kommer det att bli perfaerikjakan wrote:Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!
Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!
MVH Erik
Tror de blir ajdens uppgift ja
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;