E21 323 m60b40

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Re: E21 323 m60b40

Post by Dahlstrom »

Bmw*Alex wrote:kan du tala om för mig vrf du gör ett kryss mellan snesträvorna ? rullar du med bilen så är det helt värdelöst.


mvh
Enligt racing, rallycross och rally reglemente så är minimikrav minst en snedsträva på bakåtsträvorna. Jag gjorde kryss istället då jag inte har plats att göra kryss i huvudbågen pga. att stolen sitter såpass långt bak.
Jag är dock inne på samma spår som dig att det är bättre med kryss i huvudbågen. Krysset i bakåtsträvorna har lite samma funktion, de måste slitas lös från hjulhusen bak alternativt böja sig för att huvudbågen ska kunna kollapsa. Men de är ju inte lika starka som om man hade haft kryss i huvudbågen.

Anledningen till att bakåtsträvorna inte sitter i fjäderbentornen bak är mest pga. lathet. Jag orkade inte krångla med att kapa bort plåten framför tornen och göra det snyggt.
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: E21 323 m60b40

Post by ButterflyRacing »

Starkare för vadå ?
Om man rullar i exakt 90 grader ?
När kolapsade en huvudbåge med kryss i bakåtsträvorna....vart ska den ta vägen ?

Sedan är det så att kroppen bara klarar av vissa krafter, innan orgonen slits loss.
Jag tror att man överskridit dessa drafter innan man märker någon skillnad.

Ur vridstyshänseende är det en fördel att ha krysset i bakåtsträvorna.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Re: E21 323 m60b40

Post by Dahlstrom »

Har börjat på att tillverka svänghjulet, all svarvning har jag gjort klart. Nu är det bara fräsningen kvar
Den är ritad för att en 765 tryckplatta ska passa och original slavcylinder samt urtrampninglasger.

Så är det tänkt att se ut när det är klart
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
GurraR
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2011, 13:19
Location: Avesta

E21 323 m60b40

Post by GurraR »

Jävla coolt att du gör eget svänghjul! :)
ass, gas, or money nobody get's a free ride..
User avatar
Robin Olivi
Posts: 93
Joined: 25 Dec 2012, 15:43
Location: Västerås

Re: E21 323 m60b40

Post by Robin Olivi »

Trevligt med lite egen tillverkning. :D

Finns det inga vettiga att få tag på?
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kennie
Posts: 28
Joined: 20 Aug 2011, 01:22

Re: E21 323 m60b40

Post by Kennie »

Grymt med M60! La märket till en sak bara, inte så att några av dem gamla bilderna är tagna på MKGymnasiet? Nämligen gått där jag oxå ;)
<--Min profil bild är tagen utanför portarna där(mot rixan)
//M
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Re: E21 323 m60b40

Post by Dahlstrom »

GurraR wrote:Jävla coolt att du gör eget svänghjul! :)
Nånting kul måste man ju göra nu när man väl köpt sig en egen svarv=)
Robin Olivi wrote:Trevligt med lite egen tillverkning. :D

Finns det inga vettiga att få tag på?

Jo, det finns väl färdiga att få tag på. Men de brukar kosta därefter. Dessutom så är det rätt så kul att göra grejerna själv:)
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Re: E21 323 m60b40

Post by Dahlstrom »

Kennie wrote:Grymt med M60! La märket till en sak bara, inte så att några av dem gamla bilderna är tagna på MKGymnasiet? Nämligen gått där jag oxå ;)
<--Min profil bild är tagen utanför portarna där(mot rixan)

Jo, stämmer bra det. Jag gick ut där 2009:)
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
Post Reply