Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Kanske är det någon som tycker det är kul med jämförelser
Satt en dag och pillade med en graf som jämför min och JonasH88 prestationer i bromsbänken.
Vi hade båda ganska lika motorer, M20 2,7 liter med Z45 kamaxel, samma Precision SC6162 turbo med samma AR 0,63 T3 avgashus.
Dock fanns ett par skillnader som vi pratat om i min tråd på rejsa. Jag hade ställt min kam åt fel håll så jag vann vrid tidigt, men förlorade på toppen, medan Jonas ställt sin kam åt andra hållet.
En annan viktig skillnad är att jag körde 1,2 bar resp 1,8 bar och Jonas på lite lägre 1,05 bar och 1,55bar. Där på svarta 1,55 bars grafen har han bara 1,2bar upp till ca 4500rpm, sen släpps det på till 1,55bar. Jag kunde ha max ladd hela vägen på 1,8 bar då det inte slirade i min koppling.
Sist men inte minst visas den gröna linjen för Jonas större glidlagrade PT6766 ar 0,82 turbo. Förvånande är att den bara kommer ca 250rpm senare trots 6mm större kompressor och 4mm större avgasturbin OCH större AR-förhållande på avgashuset. Jag trodde det skulle vara laggigare än så.
Klicka på bilden för att se lite större
Med detta vill jag säga att jag troligtvis inte skulle se nån responsförsämring alls om jag byter till en kullagrad PT6466 i framtiden, då den både har en mindre kompressor och är kullagrad
Har tänkt att fira med en sån modernare snurra när jag får fast jobb offshore Är bara projektanställd än så länge..
Satt en dag och pillade med en graf som jämför min och JonasH88 prestationer i bromsbänken.
Vi hade båda ganska lika motorer, M20 2,7 liter med Z45 kamaxel, samma Precision SC6162 turbo med samma AR 0,63 T3 avgashus.
Dock fanns ett par skillnader som vi pratat om i min tråd på rejsa. Jag hade ställt min kam åt fel håll så jag vann vrid tidigt, men förlorade på toppen, medan Jonas ställt sin kam åt andra hållet.
En annan viktig skillnad är att jag körde 1,2 bar resp 1,8 bar och Jonas på lite lägre 1,05 bar och 1,55bar. Där på svarta 1,55 bars grafen har han bara 1,2bar upp till ca 4500rpm, sen släpps det på till 1,55bar. Jag kunde ha max ladd hela vägen på 1,8 bar då det inte slirade i min koppling.
Sist men inte minst visas den gröna linjen för Jonas större glidlagrade PT6766 ar 0,82 turbo. Förvånande är att den bara kommer ca 250rpm senare trots 6mm större kompressor och 4mm större avgasturbin OCH större AR-förhållande på avgashuset. Jag trodde det skulle vara laggigare än så.
Klicka på bilden för att se lite större
Med detta vill jag säga att jag troligtvis inte skulle se nån responsförsämring alls om jag byter till en kullagrad PT6466 i framtiden, då den både har en mindre kompressor och är kullagrad
Har tänkt att fira med en sån modernare snurra när jag får fast jobb offshore Är bara projektanställd än så länge..
Last edited by Nisse977 on 10 Jun 2013, 13:18, edited 5 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Kan legge til at jeg med min 6766 T4twin 1.0 AR har samme whp ved 3500rpm og 4000rpm som den røde grafen.. målt hos PPF
Samme oppsett ellers..
Var kaldt den dagen da.. ca 10'c ute
Samme oppsett ellers..
Var kaldt den dagen da.. ca 10'c ute
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Ok det är ju kjempe bra
Kan inte du sende meg ditt bremspapir så kan jag legge in din graf også!?
Mail: nisse977@hotmail.com
Hade varit kul att se hur grafen från en M20 med Z58 kam ser ut.
Kan inte du sende meg ditt bremspapir så kan jag legge in din graf også!?
Mail: nisse977@hotmail.com
Hade varit kul att se hur grafen från en M20 med Z58 kam ser ut.
Last edited by Nisse977 on 04 Jun 2013, 13:03, edited 2 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Sv: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Jag har en m20 2.7L med sc6262 1.35 bars ladd om de är intressant också
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Javisst!
Vad har du för spec på den?
Vilket kam och hur är den inställd
Hur stor downpipe, begränsat laddtryck på lägre varv mm?
Jag och Jonas hade båda Z45 och 3" downpipe med SC6162orna, men Jonas har senare byggt 3,5" när han kör 6766an.
Vad har du för spec på den?
Vilket kam och hur är den inställd
Hur stor downpipe, begränsat laddtryck på lägre varv mm?
Jag och Jonas hade båda Z45 och 3" downpipe med SC6162orna, men Jonas har senare byggt 3,5" när han kör 6766an.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Slänger in min gamla M20B28 också Z45 och PT6765, 3,5" dp E85.
Lilla kurvan på 1.2 och stora var 1.6 upp till typ 6000 och sen 2.2 efter det.
Lilla kurvan på 1.2 och stora var 1.6 upp till typ 6000 och sen 2.2 efter det.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Då har jag lagt in NisseJärnets också. Undrar dock hur det kan vara 50% mer effekt i Nisses 2,8 L på lågvarv jämfört med våra andra 2,7 L..??
Lite kul att din 1,2 bars kurva nästan är identisk med min 1,8 bars
Vad hade du för inställning på din Z45 kam?
Slängde dit garagekompisen Svens LS3 V8 också, ger lite mer på lågvarv än våra andra små motorer kan man säga hehe
Klicka på bilden för att se lite större
Lite kul att din 1,2 bars kurva nästan är identisk med min 1,8 bars
Vad hade du för inställning på din Z45 kam?
Slängde dit garagekompisen Svens LS3 V8 också, ger lite mer på lågvarv än våra andra små motorer kan man säga hehe
Klicka på bilden för att se lite större
Last edited by Nisse977 on 05 Jun 2013, 11:41, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Kul graf Kommer inte ihåg riktigt, men tror det var 1-2mm öppet vid tdc. Ärtan recomended var det iaf
Juste Bäckis hade vart på toppen med dremeln också, det borde hjälpa lite!
Juste Bäckis hade vart på toppen med dremeln också, det borde hjälpa lite!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Jag hade min kam på ca 2,1 tidigare, men har nu enligt Ärtans instruktion ställt den på 1,5mm.
Har snikportat min topp, men gjort det själv Vet inte om det gör nått. Tycker det ändå verkar väldigt konstigt att din skulle ge så mycket mer effekt på lågvarv.
Du hade väl T4 twinport på ditt grenrör och turbo om jag inte minns fel!?
Har snikportat min topp, men gjort det själv Vet inte om det gör nått. Tycker det ändå verkar väldigt konstigt att din skulle ge så mycket mer effekt på lågvarv.
Du hade väl T4 twinport på ditt grenrör och turbo om jag inte minns fel!?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Tänk hur mycket botten-ork en 3l M20 skulle ha
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Jo jag ser ju att polarns 6,2l V8 ger ca 220whp när våra M20 2,7 ger 110whp, samtidigt som Nisses 100cc större motor ger 150whp, vilket inte är troligt i sammanhanget om du är med på hur jag tänker
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
De var singel entry grenrör på hx40 som satt på snikmotorn, Polarn handlade dom grejerna av nisse när de blev värreNisse977 wrote:Jag hade min kam på ca 2,1 tidigare, men har nu enligt Ärtans instruktion ställt den på 1,5mm.
Har snikportat min topp, men gjort det själv Vet inte om det gör nått. Tycker det ändå verkar väldigt konstigt att din skulle ge så mycket mer effekt på lågvarv.
Du hade väl T4 twinport på ditt grenrör och turbo om jag inte minns fel!?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Precis, körde T4 singel på M20 med PT67an och samma sak på M50in 1.09 A/R om jag inte minns fel.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Fått mappningstid den 17e juli, hoppas jag är hemma den här gången...
Ska bli kul att jämföra mina gamla kurvor med de nya, då jag använder samma motor, samma turbo, men med större downpipe och annan inställning på kammen. Att det är nytt sekventiellt sprut (Vipec V88), nya spridare å lite annat, det vet jag inte om man ser nån skillnad på rent effektmässigt.
Ska bli kul att jämföra mina gamla kurvor med de nya, då jag använder samma motor, samma turbo, men med större downpipe och annan inställning på kammen. Att det är nytt sekventiellt sprut (Vipec V88), nya spridare å lite annat, det vet jag inte om man ser nån skillnad på rent effektmässigt.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Ska bli intressant
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Nisse977 wrote:Javisst!
Vad har du för spec på den?
Vilket kam och hur är den inställd
Hur stor downpipe, begränsat laddtryck på lägre varv mm?
Jag och Jonas hade båda Z45 och 3" downpipe med SC6162orna, men Jonas har senare byggt 3,5" när han kör 6766an.
m20 med m51 diesel vev osäker om de blev 2.7 eller 2.8 liter. z58 kam bäckis har portat den och 1mm oversize ventiler, 3 tums downpipe och sc6262 med ett gammalt haltek e6k 465 hjulhästar.hittar inte bild på bänkpapper får se ifall bmwkrille har kvar eller om bäckis kan lägga upp
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Då har jag fått in Håvard Stensheim (HS) dyno från hans M20 2,7 med glidlagrad 6766 snurra. V-band in ut ar0,82
Har valt att plocka bort graferna från våra körningar på lägre laddtryck. Blir för mycket linjer att kika på annars...
Ser ut som Stensheim´s kommer lite senare än resten, men slaknar inte av mot slutet. Han körde 1,9mm på kammen.
Klicka för att se bilden större
Har valt att plocka bort graferna från våra körningar på lägre laddtryck. Blir för mycket linjer att kika på annars...
Ser ut som Stensheim´s kommer lite senare än resten, men slaknar inte av mot slutet. Han körde 1,9mm på kammen.
Klicka för att se bilden större
Last edited by Nisse977 on 10 Jun 2013, 13:13, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen