Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

Kanske är det någon som tycker det är kul med jämförelser :)

Satt en dag och pillade med en graf som jämför min och JonasH88 prestationer i bromsbänken.
Vi hade båda ganska lika motorer, M20 2,7 liter med Z45 kamaxel, samma Precision SC6162 turbo med samma AR 0,63 T3 avgashus.

Dock fanns ett par skillnader som vi pratat om i min tråd på rejsa. Jag hade ställt min kam åt fel håll så jag vann vrid tidigt, men förlorade på toppen, medan Jonas ställt sin kam åt andra hållet.

En annan viktig skillnad är att jag körde 1,2 bar resp 1,8 bar och Jonas på lite lägre 1,05 bar och 1,55bar. Där på svarta 1,55 bars grafen har han bara 1,2bar upp till ca 4500rpm, sen släpps det på till 1,55bar. Jag kunde ha max ladd hela vägen på 1,8 bar då det inte slirade i min koppling.
Sist men inte minst visas den gröna linjen för Jonas större glidlagrade PT6766 ar 0,82 turbo. Förvånande är att den bara kommer ca 250rpm senare trots 6mm större kompressor och 4mm större avgasturbin OCH större AR-förhållande på avgashuset. Jag trodde det skulle vara laggigare än så.

Klicka på bilden för att se lite större
Image


Med detta vill jag säga att jag troligtvis inte skulle se nån responsförsämring alls om jag byter till en kullagrad PT6466 i framtiden, då den både har en mindre kompressor och är kullagrad :)
Har tänkt att fira med en sån modernare snurra när jag får fast jobb offshore :) Är bara projektanställd än så länge..
Last edited by Nisse977 on 10 Jun 2013, 13:18, edited 5 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Silverboy »

Kan legge til at jeg med min 6766 T4twin 1.0 AR har samme whp ved 3500rpm og 4000rpm som den røde grafen.. målt hos PPF
Samme oppsett ellers..

Var kaldt den dagen da.. ca 10'c ute
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse977 »

Ok det är ju kjempe bra ;)
Kan inte du sende meg ditt bremspapir så kan jag legge in din graf også!? :)
Mail: nisse977@hotmail.com

Hade varit kul att se hur grafen från en M20 med Z58 kam ser ut.
Last edited by Nisse977 on 04 Jun 2013, 13:03, edited 2 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Sv: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Bmw*Alex »

Jag har en m20 2.7L med sc6262 1.35 bars ladd om de är intressant också :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse977 »

Javisst!

Vad har du för spec på den?
Vilket kam och hur är den inställd
Hur stor downpipe, begränsat laddtryck på lägre varv mm?

Jag och Jonas hade båda Z45 och 3" downpipe med SC6162orna, men Jonas har senare byggt 3,5" när han kör 6766an.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse Järnet »

Slänger in min gamla M20B28 också :) Z45 och PT6765, 3,5" dp E85.
Lilla kurvan på 1.2 och stora var 1.6 upp till typ 6000 och sen 2.2 efter det.

Image
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse977 »

Då har jag lagt in NisseJärnets också. Undrar dock hur det kan vara 50% mer effekt i Nisses 2,8 L på lågvarv jämfört med våra andra 2,7 L..??
Lite kul att din 1,2 bars kurva nästan är identisk med min 1,8 bars :mrgreen:
Vad hade du för inställning på din Z45 kam?

Slängde dit garagekompisen Svens LS3 V8 också, ger lite mer på lågvarv än våra andra små motorer kan man säga hehe :)

Klicka på bilden för att se lite större
Image
Last edited by Nisse977 on 05 Jun 2013, 11:41, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse Järnet »

Kul graf :) Kommer inte ihåg riktigt, men tror det var 1-2mm öppet vid tdc. Ärtan recomended var det iaf :)
Juste Bäckis hade vart på toppen med dremeln också, det borde hjälpa lite!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse977 »

Jag hade min kam på ca 2,1 tidigare, men har nu enligt Ärtans instruktion ställt den på 1,5mm.
Har snikportat min topp, men gjort det själv ;) Vet inte om det gör nått. Tycker det ändå verkar väldigt konstigt att din skulle ge så mycket mer effekt på lågvarv.
Du hade väl T4 twinport på ditt grenrör och turbo om jag inte minns fel!?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by JonasH88 »

Tänk hur mycket botten-ork en 3l M20 skulle ha :)
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse977 »

Jo jag ser ju att polarns 6,2l V8 ger ca 220whp när våra M20 2,7 ger 110whp, samtidigt som Nisses 100cc större motor ger 150whp, vilket inte är troligt i sammanhanget om du är med på hur jag tänker :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Pimplaren »

Nisse977 wrote:Jag hade min kam på ca 2,1 tidigare, men har nu enligt Ärtans instruktion ställt den på 1,5mm.
Har snikportat min topp, men gjort det själv ;) Vet inte om det gör nått. Tycker det ändå verkar väldigt konstigt att din skulle ge så mycket mer effekt på lågvarv.
Du hade väl T4 twinport på ditt grenrör och turbo om jag inte minns fel!?
De var singel entry grenrör på hx40 som satt på snikmotorn, Polarn handlade dom grejerna av nisse när de blev värre :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse Järnet »

Precis, körde T4 singel på M20 med PT67an och samma sak på M50in :) 1.09 A/R om jag inte minns fel.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse977 »

Fått mappningstid den 17e juli, hoppas jag är hemma den här gången...

Ska bli kul att jämföra mina gamla kurvor med de nya, då jag använder samma motor, samma turbo, men med större downpipe och annan inställning på kammen. Att det är nytt sekventiellt sprut (Vipec V88), nya spridare å lite annat, det vet jag inte om man ser nån skillnad på rent effektmässigt.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse Järnet »

Ska bli intressant :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Bmw*Alex »

Nisse977 wrote:Javisst!

Vad har du för spec på den?
Vilket kam och hur är den inställd
Hur stor downpipe, begränsat laddtryck på lägre varv mm?

Jag och Jonas hade båda Z45 och 3" downpipe med SC6162orna, men Jonas har senare byggt 3,5" när han kör 6766an.

m20 med m51 diesel vev osäker om de blev 2.7 eller 2.8 liter. z58 kam bäckis har portat den och 1mm oversize ventiler, 3 tums downpipe och sc6262 med ett gammalt haltek e6k 465 hjulhästar.hittar inte bild på bänkpapper får se ifall bmwkrille har kvar eller om bäckis kan lägga upp :)


mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse977 »

Då har jag fått in Håvard Stensheim (HS) dyno från hans M20 2,7 med glidlagrad 6766 snurra. V-band in ut ar0,82
Har valt att plocka bort graferna från våra körningar på lägre laddtryck. Blir för mycket linjer att kika på annars... ;)

Ser ut som Stensheim´s kommer lite senare än resten, men slaknar inte av mot slutet. Han körde 1,9mm på kammen.

Klicka för att se bilden större
Image
Last edited by Nisse977 on 10 Jun 2013, 13:13, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply