BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW 1602 operation stukad - en fråga om coils och fjädra
Ska de va nåt de här? Trodde de skulle bli helt åt helvete utan sänkning, men de blev riktigt porrigt ändå! Vi åkte genom stan en sväng med 3 hjul i skuffen o 5 pers i bilen.. då såg de helt okej ut :p men ska bygga coils nu närmsta veckan här, så man får till en vettig fitment
Last edited by Casy on 23 Apr 2013, 18:33, edited 1 time in total.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
- jfrostdahl
- Posts: 205
- Joined: 27 Sep 2012, 09:44
- Location: Nykarleby Finland
BMW 1602 operation stukad - fälgar hemma :)
Fräänt:)
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
Re: BMW 1602 operation stukad - en fråga om coils och fjädra
Tackar blir nog ännu fetare när chassiet hamnar på marken!
Men jag har en fundering... är det ett MÅSTE att montera hjälpfjädrarna underst? Isåfall varför?
Om man monterar den underst.. kommer huvudfjädern klara av att kliva över röret, när allt åker ihop igen? (tex under bilprovningen då dom hissar upp bilen). Det är ju ganska tajt mellan den lilla aluminiumdistansen och coiloverröret.. ca 0,7mm.
Om man monterar hjälpfjädern överst så slipper man ju det problemet. MEN då kanske det blir ostabilt i och med att huvudfjädern inte centrerar mot någon "stabil" yta.... dåligt föklarat, jag vet
(notera att hjälpfjädern kommer va högre uppskruvad än i bild... cirka halvvägs på röret. Så huvudfjädern kommer hämna ovanför röret då bilen är upphissad)
Men jag har en fundering... är det ett MÅSTE att montera hjälpfjädrarna underst? Isåfall varför?
Om man monterar den underst.. kommer huvudfjädern klara av att kliva över röret, när allt åker ihop igen? (tex under bilprovningen då dom hissar upp bilen). Det är ju ganska tajt mellan den lilla aluminiumdistansen och coiloverröret.. ca 0,7mm.
Om man monterar hjälpfjädern överst så slipper man ju det problemet. MEN då kanske det blir ostabilt i och med att huvudfjädern inte centrerar mot någon "stabil" yta.... dåligt föklarat, jag vet
(notera att hjälpfjädern kommer va högre uppskruvad än i bild... cirka halvvägs på röret. Så huvudfjädern kommer hämna ovanför röret då bilen är upphissad)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Sv: BMW 1602 operation stukad - en fråga om coils och fjädra
Det spelar absolut ingen roll vart du monterar hjälpfjädern!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Re: Sv: BMW 1602 operation stukad
johankihl wrote:Det spelar absolut ingen roll vart du monterar hjälpfjädern!
Jag blev nojig och tillverkade nya muttrar, så jag kunde sätta hjälpfjädrarna underst. Efter en snabb överblick på nätet, så verkade det de mest vanligt förekommande.
Men nu har jag snart alla delar som behövs för att bygga ihop skiten. Specialtillverkade Bilstein framdämpare med kort slaglängd är beställda och på ingång. Beräknar att ha bilen färdig till lördag nästa vecka Har även några spacers liggandes som jag köpte (10mm). Men som vanligt är gjutna spacers skeva som själve faan, så dom fick jag plana av. Så nu har man ett kasst på 0,05mm istället för 0,5mm som det var från början Bakdämparna i bild är från Saab 900. Cirka 40mm kortare än original och så gott som bolt on. GRETT!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
Äntligen lite mer gjort på 02an. Slänger in lite bilder på kvällens bravader...
Höjden på bilen ska finjusteras efter nån vecka, då fjädrarna förhoppningsvis satt sig lite
Höjden på bilen ska finjusteras efter nån vecka, då fjädrarna förhoppningsvis satt sig lite
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
Satan va go den blir då!!
Bmw m5 3,8 sommar
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
Re: BMW 1602 operation stukad
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
får du ner den fram som den är bak så blir det ju svin perry!!
Bmw m5 3,8 sommar
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
Re: BMW 1602 operation stukad
AGranlund wrote:får du ner den fram som den är bak så blir det ju svin perry!!
Jaa jag sänkte 2cm till efter jag tog bilden. Men tror faen de går ta mer ändå! Huvudsaken de går svänga som folk
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
blir fläskigt som få!
Re: BMW 1602 operation stukad
baumgardt wrote:blir fläskigt som få!
Jo de börjar som arta sig tack!
Fortsatte kvällen med att klä in bagaget i mörkblå nålfiltsmatta. Blev mycket nöjd med slutresultatet! En brandsläckare tog oxå plats, likaså en låda med diverse vätskor och tvättillbehör!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
Lite bilder på hur interiören ser ut, och på ljudet som blev installerat. Spelar riktigt fint med 5,25" monterat i mittkonsollen Rätt så nöjd! Det blev skapligt stilrent oxå. Och idag köpte jag på mig en M42B18 med s50-spjäll. Detta kommer styras med hjälp av ett MS2v3. Har aldrig provat köra med ett MS förut, och man har ju hört både positiva och negativa saker om MS. Men som jag kunnat läsa mig till, så bör detta duga till en sugtrimmad BMW 4cyl på E85 Men jag lär fixa vettiga jordpunkter och se till att få kablaget avskärmat och störningsfritt. Det verkar många haft problem med
Förresten, jag letar en 5-växlad låda till denna maskin! Helst från E30 M42B18. Det medföljde ingen låda till maskin. Eller finns det någon annan låda som passar, som har vajeruttag på lådan? Annars blir jag ju utan hastighetsmätare..
Förresten, jag letar en 5-växlad låda till denna maskin! Helst från E30 M42B18. Det medföljde ingen låda till maskin. Eller finns det någon annan låda som passar, som har vajeruttag på lådan? Annars blir jag ju utan hastighetsmätare..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: BMW 1602 operation stukad
denna bil blir ju bara bättre och bättre! skapligt avis är man!
Re: BMW 1602 operation stukad
Du får köpa en egen 02a att bygga på
Är det någon av er här på forumet, som har någon erfarenhet av att bygga om hastighetsmätaren till elektronisk istället för wire som det är i dagsläget? För jag måste köra med e30 240-låda, och då finns det inget uttag för wire på den lådan.
Så hur löser man det på bästa möjliga vis? Tacksam för svar!
Är det någon av er här på forumet, som har någon erfarenhet av att bygga om hastighetsmätaren till elektronisk istället för wire som det är i dagsläget? För jag måste köra med e30 240-låda, och då finns det inget uttag för wire på den lådan.
Så hur löser man det på bästa möjliga vis? Tacksam för svar!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74