BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - en fråga om coils och fjädra

Post by Casy »

Ska de va nåt de här? ;) Trodde de skulle bli helt åt helvete utan sänkning, men de blev riktigt porrigt ändå! Vi åkte genom stan en sväng med 3 hjul i skuffen o 5 pers i bilen.. då såg de helt okej ut :p men ska bygga coils nu närmsta veckan här, så man får till en vettig fitment :D


Image

Image
Last edited by Casy on 23 Apr 2013, 18:33, edited 1 time in total.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
jfrostdahl
Posts: 205
Joined: 27 Sep 2012, 09:44
Location: Nykarleby Finland

Re: BMW 1602 operation stukad - fälgar hemma :)

Post by jfrostdahl »

snyggt :D
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

BMW 1602 operation stukad - fälgar hemma :)

Post by Falck »

Fräänt:)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad - en fråga om coils och fjädra

Post by Casy »

Tackar :D blir nog ännu fetare när chassiet hamnar på marken!


Men jag har en fundering... är det ett MÅSTE att montera hjälpfjädrarna underst? Isåfall varför?

Om man monterar den underst.. kommer huvudfjädern klara av att kliva över röret, när allt åker ihop igen? (tex under bilprovningen då dom hissar upp bilen). Det är ju ganska tajt mellan den lilla aluminiumdistansen och coiloverröret.. ca 0,7mm.

Om man monterar hjälpfjädern överst så slipper man ju det problemet. MEN då kanske det blir ostabilt i och med att huvudfjädern inte centrerar mot någon "stabil" yta.... dåligt föklarat, jag vet :?

(notera att hjälpfjädern kommer va högre uppskruvad än i bild... cirka halvvägs på röret. Så huvudfjädern kommer hämna ovanför röret då bilen är upphissad)
Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: BMW 1602 operation stukad - en fråga om coils och fjädra

Post by johankihl »

Det spelar absolut ingen roll vart du monterar hjälpfjädern!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Sv: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

johankihl wrote:Det spelar absolut ingen roll vart du monterar hjälpfjädern!

Jag blev nojig och tillverkade nya muttrar, så jag kunde sätta hjälpfjädrarna underst. Efter en snabb överblick på nätet, så verkade det de mest vanligt förekommande.


Men nu har jag snart alla delar som behövs för att bygga ihop skiten. Specialtillverkade Bilstein framdämpare med kort slaglängd är beställda och på ingång. Beräknar att ha bilen färdig till lördag nästa vecka :) Har även några spacers liggandes som jag köpte (10mm). Men som vanligt är gjutna spacers skeva som själve faan, så dom fick jag plana av. Så nu har man ett kasst på 0,05mm istället för 0,5mm som det var från början :roll: Bakdämparna i bild är från Saab 900. Cirka 40mm kortare än original och så gott som bolt on. GRETT!

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Kommer trycka in lite fler bilder mot helgen, då allt ska monteras ihop. Detta blev gjort idag..

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Äntligen lite mer gjort på 02an. Slänger in lite bilder på kvällens bravader...
Höjden på bilen ska finjusteras efter nån vecka, då fjädrarna förhoppningsvis satt sig lite 8)


Image

Image

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
AGranlund
Posts: 659
Joined: 04 Nov 2009, 21:01
Location: Karlstad

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by AGranlund »

Satan va go den blir då!! :D
Bmw m5 3,8 sommar
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Tack Granis:)

Måste fixa lite bättre ride height, men så ser det ut nu :D

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
AGranlund
Posts: 659
Joined: 04 Nov 2009, 21:01
Location: Karlstad

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by AGranlund »

får du ner den fram som den är bak så blir det ju svin perry!! :lol:
Bmw m5 3,8 sommar
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

AGranlund wrote:får du ner den fram som den är bak så blir det ju svin perry!! :lol:

Jaa jag sänkte 2cm till efter jag tog bilden. Men tror faen de går ta mer ändå! Huvudsaken de går svänga som folk :roll: :lol:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
baumgardt
Posts: 561
Joined: 16 Feb 2010, 21:29

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by baumgardt »

blir fläskigt som få! :twisted:
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

baumgardt wrote:blir fläskigt som få! :twisted:

Jo de börjar som arta sig :D tack!


Fortsatte kvällen med att klä in bagaget i mörkblå nålfiltsmatta. Blev mycket nöjd med slutresultatet! :) En brandsläckare tog oxå plats, likaså en låda med diverse vätskor och tvättillbehör!

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Lite bilder på hur interiören ser ut, och på ljudet som blev installerat. Spelar riktigt fint med 5,25" monterat i mittkonsollen :) Rätt så nöjd! Det blev skapligt stilrent oxå. Och idag köpte jag på mig en M42B18 med s50-spjäll. Detta kommer styras med hjälp av ett MS2v3. Har aldrig provat köra med ett MS förut, och man har ju hört både positiva och negativa saker om MS. Men som jag kunnat läsa mig till, så bör detta duga till en sugtrimmad BMW 4cyl på E85 ;) Men jag lär fixa vettiga jordpunkter och se till att få kablaget avskärmat och störningsfritt. Det verkar många haft problem med :)

Förresten, jag letar en 5-växlad låda till denna maskin! Helst från E30 M42B18. Det medföljde ingen låda till maskin. Eller finns det någon annan låda som passar, som har vajeruttag på lådan? Annars blir jag ju utan hastighetsmätare.. :roll:


Image

Image

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
baumgardt
Posts: 561
Joined: 16 Feb 2010, 21:29

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by baumgardt »

denna bil blir ju bara bättre och bättre! skapligt avis är man! :cry:
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Du får köpa en egen 02a att bygga på ;)


Är det någon av er här på forumet, som har någon erfarenhet av att bygga om hastighetsmätaren till elektronisk istället för wire som det är i dagsläget? För jag måste köra med e30 240-låda, och då finns det inget uttag för wire på den lådan.
Så hur löser man det på bästa möjliga vis? Tacksam för svar! :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Post Reply