Omgjorda regler SFRO?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Dorado
Posts: 137
Joined: 19 Nov 2010, 05:32
Location: Kåraboda

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by Dorado »

Tack för informationen xelerator och RoDe!
Catchtanken läcker inte ett smack och luktar inte heller. Inte för det behövs för den "gubbakörning" på gatan jag håller på med, men snyggt är det. Vi får se hur vi gör med installationen. Det finns ju 2 andra projektbilar i garaget med högre ambitioner som behöver en snygg catch 8)

Perfekt information om bakaxeln RoDe! Vi har läst och kollat SFRO's regler vad vi kan. Vi håller med dig! Klarar vi vikten, skall resten av bilen vara byggd att klara effekten!
Jag hoppas kunna visa upp ditt bygge på någon träff i sommar. Det finns några småsaker som jag vill fixa till först bara och sedan registrering och besiktning.
Och byta ut de där sittastill-stolarna! De passar inte 204cm och 110kg mig, av någon anledning. Ni har inga snygga och bra stolar över?

Mvh
/// Dorado
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by RoDe »

Det enda som skiljer bakvagnen från en m3e30 bakvagn är utväxlingen på diffen som är 3,25 på m3 och 3,73 på denna bil.

Dit med ett reservhjul. Tunga 18" fälgar. En komplett inredning.

Lycka till med reggningen.
The Lower Class
User avatar
Dorado
Posts: 137
Joined: 19 Nov 2010, 05:32
Location: Kåraboda

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by Dorado »

Du läser mina tankar RoDe 8)
Tänker väga bilen som den är på återvinningens stora våg i nästa vecka. För att se i vilken härad vi ligger.
De tar ju betalt per 10kg när man lämnar skrot där, så vågen borde vara tillräckligt exakt för att ge en indikation vad bilen väger nu.
Sedan på med de modifieringar du nämner (ev några fler) och så ringer vi SFRO för en första koll och diskussion.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
User avatar
Linkan_V95R
Posts: 46
Joined: 24 Mar 2011, 00:05
Location: Bräkne - Hoby

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by Linkan_V95R »

Mycket intressant tråd.

Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:

Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.

Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)

Soppasystemet byggs om för att palla E85.

Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.

Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.

Går detta att regga tro?
Elving "Linkan" Lindqvist

Toyota Supra MKIV TT

0761895026
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by Carlsson »

Linkan_V95R wrote:Mycket intressant tråd.

Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:

Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.

Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)

Soppasystemet byggs om för att palla E85.

Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.

Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.

Går detta att regga tro?


Eller så säljer du din å köper en manuell så spara du lite pengar :D
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
Linkan_V95R
Posts: 46
Joined: 24 Mar 2011, 00:05
Location: Bräkne - Hoby

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by Linkan_V95R »

Carlsson wrote:
Linkan_V95R wrote:Mycket intressant tråd.

Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:

Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.

Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)

Soppasystemet byggs om för att palla E85.

Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.

Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.

Går detta att regga tro?


Eller så säljer du din å köper en manuell så spara du lite pengar :D



Jo men då byter man ju inte växellåda/bakvagn dvs man kan inte regga som ombyggt fordon =) Tänkte att detta var en väg att gå om man vill köra singelturbo lagligt =)
Fick min för ett bra pris, så jag tjänar nog på att bygga om den jag har =)
Elving "Linkan" Lindqvist

Toyota Supra MKIV TT

0761895026
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by therealpinto »

Linkan_V95R wrote:Mycket intressant tråd.

Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:

Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.

Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)

Soppasystemet byggs om för att palla E85.

Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.

Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.

Går detta att regga tro?


Jag har haft en kund med en liknande idé. Men han använde ett eftermarknadsbromskit, och jag skulle säga att det ändå är precis på gränsen till ombyggt fordon eftersom både växellåda och bakvagn egentligen är seriemässiga detaljer.

Hur mycket skiljer det på bromsarna?

/Gustaf
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by bmw_fredde »

En fråga till dig Gustaf! Är det du som har hand om dom flesta "turboregningar" eller går det bra med vilken sfro besiktningsman som helst? Du bor ju en bit ifrån Vadstena...
Mvh
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by therealpinto »

Normalt sett arbetar ni med er närmsta besiktningsman, jag kan ge support via telefon/mail till er om det behövs.

Gustaf
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by RoDe »

En fråga till Gustaf...

Detta med bromsar.

Låt oss säga en e30 som ska reggas med turbo. Räcker det med att byta till större bromsar från en mer effektststark bil, tex m3e36 (320hk) eller måste man ta det ett steg vidare och använda sig utav 4-kolvsok?

Vet om bilar som reggats med värre oem bromsar där sfro gubbar godkänt detta, men samtidigt gnäller vissa på att det sättet inte är tillräckligt ombyggt.
The Lower Class
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by TheMan »

Va tror ni om diff till e28 med m60? Klarar man en reggning på 188 diff eller måste man ha 210?
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by therealpinto »

Utgångspunkten är ju att bromsarna ska klara effekten och vikten. Men vi ger ju också råd/ställer krav baserat på våra erfarenheter av besiktningsorganen i närheten av kunden. Om vi vet att de är "griniga" på att man använder "originaldelar" från vassare modeller så är det bättre att direkt rekommendera andra delar. Annars är risken stor att ni bara får problem vid regbesiktningen.

Angående diff - jag vet inte. Det beror ju på vad din e28 hade original (diffen ska vara utbytt om det ska vara ombyggt fordon), och det beror på hur mycket effekt och vrid BMW själva hade framför den mindre diffen.

/Gustaf
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by erikjakan »

TheMan wrote:Va tror ni om diff till e28 med m60? Klarar man en reggning på 188 diff eller måste man ha 210?


Satsa på 210 direkt!

Lär inte palla länge med 188 o våldning
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by TheMan »

Min e28 520 har 168 diff org. En 188 lamelldiff måste ju kunna hålla för v8 effekten tycker jag.

Det blir mycke enklare om jag kan köra med 188 diff då jag bara kan köpa en 528 bakvagn och muttra dit en lamelldiff.
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
Linkan_V95R
Posts: 46
Joined: 24 Mar 2011, 00:05
Location: Bräkne - Hoby

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by Linkan_V95R »

therealpinto wrote:
Linkan_V95R wrote:Mycket intressant tråd.

Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:

Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.

Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)

Soppasystemet byggs om för att palla E85.

Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.

Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.

Går detta att regga tro?[/quote

Jag har haft en kund med en liknande idé. Men han använde ett eftermarknadsbromskit, och jag skulle säga att det ändå är precis på gränsen till ombyggt fordon eftersom både växellåda och bakvagn egentligen är seriemässiga detaljer.

Hur mycket skiljer det på bromsarna?

/Gustaf



Detta är vad jag har hittat:

Fram:
Olika ok, 4 kolvs ok på euro spec och 323mm skivor.
Och 2 kolvs ok 296mm skivor på jspec, större skivor (323mm) från -95 framåt

Bak:
Mindre skivor på jspec (307mm) fram till -95

Min är en J-spec -93 så den har dom små bromsarna original.
Elving "Linkan" Lindqvist

Toyota Supra MKIV TT

0761895026
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by therealpinto »

Frambromsarna är det ju inget problem med, det du måste kolla är att det verkligen är olika bak också (även oken).

Gustaf
User avatar
Linkan_V95R
Posts: 46
Joined: 24 Mar 2011, 00:05
Location: Bräkne - Hoby

Re: Omgjorda regler SFRO?

Post by Linkan_V95R »

therealpinto wrote:Frambromsarna är det ju inget problem med, det du måste kolla är att det verkligen är olika bak också (även oken).

Gustaf


Här är står skillnaderna på bromsarna =)

http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread ... ake-setups
Elving "Linkan" Lindqvist

Toyota Supra MKIV TT

0761895026
Post Reply