Omgjorda regler SFRO?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Christian.N
Omgjorda regler SFRO?
Läser lite om att dom har gjort om reglerna nu för att regga om bilar? Och förstår jag det rätt så är det nu möjligt med BMW turbo?
Vad exakt är det för regler dom har ändrat? Är det fortfarande samma regler angående vikt/effekt eller är det också ändrat?
Mvh
Vad exakt är det för regler dom har ändrat? Är det fortfarande samma regler angående vikt/effekt eller är det också ändrat?
Mvh
Enköping, 073-3104393
- Nemesis_turbo
Re: Omgjorda regler SFRO?
har varit länge
byt till e85 så man får byta sprut så slipper man undan avgas certifieringen så man kan köra turbo på valfri maskin..
byt/byg om motor/låda/bakaxel/bromsar
max 15kw/100kg bil
turbo i lämplig storlek dvs ingen snurra som räcker till 600hk på en 2.5 litrers maskin ocvh tro man kan regbess på 0.3 i laddtryck och typ 200hk.
dvs det går men är lite bök.
lättast måste juh vara att regga med typ 2 liters maskin med turbo osv kommer dock stå i papprena sedan vad det e för motor och turbo men störrre chans att klara harry haffa och sbp med större maskin med större snurra
byt till e85 så man får byta sprut så slipper man undan avgas certifieringen så man kan köra turbo på valfri maskin..
byt/byg om motor/låda/bakaxel/bromsar
max 15kw/100kg bil
turbo i lämplig storlek dvs ingen snurra som räcker till 600hk på en 2.5 litrers maskin ocvh tro man kan regbess på 0.3 i laddtryck och typ 200hk.
dvs det går men är lite bök.
lättast måste juh vara att regga med typ 2 liters maskin med turbo osv kommer dock stå i papprena sedan vad det e för motor och turbo men störrre chans att klara harry haffa och sbp med större maskin med större snurra
Kan inte någon eldsjäl som fått en bmw turbo godkänd genom sfro/regbes skapa en guide .så bmw turbos can rule the world!
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
- Nemesis_turbo
lättast är faktiskt att ringa och prata med sfro och beställa hem deras bygghandbok
har den boken faktiskt. Men istället för att 100 ringer kanske en person som vet och fått det godkänt skriva några rader så man vet vad det är för omfattning på ombyggnation som behövs
"Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning."
"Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning."
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Sv: Omgjorda regler SFRO?
jag har sfro besiktat och reggat om min 325 93a med turbo!
de får inte vara orginalmotor du sätter turbo på.
så jag gjorde följande.
m52b28 med turbo.
M3 3.0 drivlina
m3 3.0 bromsar runt om
M3 3.0 diff, mellanaxel
M3 3.0 huvudbromscylinder
vems styrsystem
e85
passade på att ta bort airbag och fåbin att de är 18" fälgar standard.
minsta laddtryck är 0.3 bar.
bromsade den med 0.3 gjorde sfro sen vägdes den på besiktningen och reggades om till ombyggt fordon!.
mvh Johan
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
så jag gjorde följande.
m52b28 med turbo.
M3 3.0 drivlina
m3 3.0 bromsar runt om
M3 3.0 diff, mellanaxel
vems styrsystem
e85
bromsade den med 0.3 gjorde sfro sen vägdes den på besiktningen och reggades om till ombyggt fordon!.
mvh Johan
Gött, Vad säger dom mer om motorn ? Alltså. Bryr dom sig om vad den är byggd av osv.Måste det va an-slang över allt ?
Vad vägde din bil då vid besiktningen då? Fick du visa upp ett bänkpapper då bara?
Har du nån info om ditt bygge ? bilder o info osv? Mvh
Vad vägde din bil då vid besiktningen då? Fick du visa upp ett bänkpapper då bara?
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Re: Sv: Omgjorda regler SFRO?
johan_e36 wrote:jag har sfro besiktat och reggat om min 325 93a med turbo!
så jag gjorde följande.
m52b28 med turbo.
M3 3.0 drivlina
m3 3.0 bromsar runt om
M3 3.0 diff, mellanaxel
vems styrsystem
e85
mvh Johan
Men det låter ju rätt "enkelt" ändå?!
Skulle det gå med vanos i en ickevanos och tvärtom,alltså som motorbyte?
Sv: Omgjorda regler SFRO?
det ska se vettigt ut. jag funderar på om dom hade godkänt en 3.6l turbo maskin i m5an . egentligen borde de ju gå igenom eftersom att de inte är org maskinen.
skickat från en telefon
skickat från en telefon
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Omgjorda regler SFRO?
Dawe_A wrote:det ska se vettigt ut. jag funderar på om dom hade godkänt en 3.6l turbo maskin i m5an . egentligen borde de ju gå igenom eftersom att de inte är org maskinen.
skickat från en telefon
Lär få problem med 15kw/100kg gränsen då den motorn är ganska vass orginal...
Måste vara rimligt likssom.
Om du tex max kan ha 300hp i karossen pga vikten så kan du inte ta en motor med 299hp orginal, montera turbo och sen hävda att den ger 300hp vid 0.5bar.
Stefan /Arboga
Nissan 200sx M5 Turbo v2.2 och Z3M Turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223" onclick="window.open(this.href);return false;
595whp sommaren -08
900whp+ sommaren -09
9.12s @ 248kmh -11
8.97s @ 249kmh -12
Nissan 200sx M5 Turbo v2.2 och Z3M Turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223" onclick="window.open(this.href);return false;
595whp sommaren -08
900whp+ sommaren -09
9.12s @ 248kmh -11
8.97s @ 249kmh -12
Sv: Re: Omgjorda regler SFRO?
Loordan wrote:Gött, Vad säger dom mer om motorn ? Alltså. Bryr dom sig om vad den är byggd av osv.Måste det va an-slang över allt ?
jag fick byta all slang till soppa systemet så de ska tåla e85 också. jag hade e n oöppnad motor och dom fråga ju inget om de var bytt saker i den. bänkpapper fick man visa upp och de skickades in tillsammans med dom andra papperna dom antecknade. den vägde 1300 nått sen så plussar dom väl på 70kg typ.
Sv: Re: Sv: Omgjorda regler SFRO?
Sten wrote:johan_e36 wrote:jag har sfro besiktat och reggat om min 325 93a med turbo!
så jag gjorde följande.
m52b28 med turbo.
M3 3.0 drivlina
m3 3.0 bromsar runt om
M3 3.0 diff, mellanaxel
vems styrsystem
e85
mvh Johan
Men det låter ju rätt "enkelt" ändå?!
Skulle det gå med vanos i en ickevanos och tvärtom,alltså som motorbyte?
de spelar nog ingen roll om man har vanos eller inte.
ganska enkelt ja. bara byta drivlina , bromsar , lite soppaslang fara och bromsa med lite ladd .
Så dom flesta har ju som redan gjort de..
Har jag förstått det rätt om man skulle ta en 520 E34 och sedan sätta i motor,drivlina och bromsar från en 525 E34.
Sedan "lagom" turbo,styrsystem och E85 (i stort sett) och då skulle man få den godkänd som ombyggt fordon?!
Sedan "lagom" turbo,styrsystem och E85 (i stort sett) och då skulle man få den godkänd som ombyggt fordon?!
Det verkar som att det finns en hållhake nånstans:)
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Ja....eller .
Sv: Re: Omgjorda regler SFRO?
Sten wrote:Har jag förstått det rätt om man skulle ta en 520 E34 och sedan sätta i motor,drivlina och bromsar från en 525 E34.
ja de tror jag. även byta all soppa slang så de tål e85...
jag har ju en 93as 325a. tog bromsar, vlåda, komplett bakvagn och mellanaxel från en e36 m3 3.0. och en huvudbromscylinder från samma. sen ett ladd på 0.4 typ. undra om de e 15kw / 100kg dom räknar.. man får ju anpassa turbo storleken för besiktningen..
Bifogar text som jag skrev till "bosse bildoktorn" som är sfro ombudsman i mitt område.
Obs. 330 bromsarna har jag ej på min bil utan skrev det bara då det är nånting sånt som det kommer monteras isf.
Jo detta skulle gå att få igenom som ombyggt fordon - om du även har bytt växellåda.
/Bosse
16 dec 2012 kl. 13.34 skrev Richard BMW:
Hej bosse. Jag har en bmw 325 -92 . Som använder sig av en turbo.
Uppgraderade bromsar runt om med bromsok Bmw 330 -05.
Bakvagn och framvagn är från m3. likaså kardan .
Bilen är reggad utan baksäten och endast med 1 passagerare.
Även omviktad i samband med urrensning av div inredning.
Motorn är ju som sagt samma 2,5L fast e85 konverterad med spridare,bränsleslangar och en bränslepump.Allt anpassat och klart för e85.
Det sitter ett eftermarknadstyrsystem på bilen för att klara av avgasvärdena och dess inställningsmöjligheter då bensin och e85 behöver olika värden som vi alla vet.
Vad säger du om ett sånt här projekt? omöjligt att få igenom ?
Fordonsår: 1993
Med diverse tillägsinformation.
F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
Jätte tacksam för svar. Mvh Richard
Obs. 330 bromsarna har jag ej på min bil utan skrev det bara då det är nånting sånt som det kommer monteras isf.
Jo detta skulle gå att få igenom som ombyggt fordon - om du även har bytt växellåda.
/Bosse
16 dec 2012 kl. 13.34 skrev Richard BMW:
Hej bosse. Jag har en bmw 325 -92 . Som använder sig av en turbo.
Uppgraderade bromsar runt om med bromsok Bmw 330 -05.
Bakvagn och framvagn är från m3. likaså kardan .
Bilen är reggad utan baksäten och endast med 1 passagerare.
Även omviktad i samband med urrensning av div inredning.
Motorn är ju som sagt samma 2,5L fast e85 konverterad med spridare,bränsleslangar och en bränslepump.Allt anpassat och klart för e85.
Det sitter ett eftermarknadstyrsystem på bilen för att klara av avgasvärdena och dess inställningsmöjligheter då bensin och e85 behöver olika värden som vi alla vet.
Vad säger du om ett sånt här projekt? omöjligt att få igenom ?
Fordonsår: 1993
Med diverse tillägsinformation.
F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
Jätte tacksam för svar. Mvh Richard
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509