Tack för informationen xelerator och RoDe!
Catchtanken läcker inte ett smack och luktar inte heller. Inte för det behövs för den "gubbakörning" på gatan jag håller på med, men snyggt är det. Vi får se hur vi gör med installationen. Det finns ju 2 andra projektbilar i garaget med högre ambitioner som behöver en snygg catch
Perfekt information om bakaxeln RoDe! Vi har läst och kollat SFRO's regler vad vi kan. Vi håller med dig! Klarar vi vikten, skall resten av bilen vara byggd att klara effekten!
Jag hoppas kunna visa upp ditt bygge på någon träff i sommar. Det finns några småsaker som jag vill fixa till först bara och sedan registrering och besiktning.
Och byta ut de där sittastill-stolarna! De passar inte 204cm och 110kg mig, av någon anledning. Ni har inga snygga och bra stolar över?
Mvh
/// Dorado
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
Du läser mina tankar RoDe
Tänker väga bilen som den är på återvinningens stora våg i nästa vecka. För att se i vilken härad vi ligger.
De tar ju betalt per 10kg när man lämnar skrot där, så vågen borde vara tillräckligt exakt för att ge en indikation vad bilen väger nu.
Sedan på med de modifieringar du nämner (ev några fler) och så ringer vi SFRO för en första koll och diskussion.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:
Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.
Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)
Soppasystemet byggs om för att palla E85.
Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.
Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.
Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:
Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.
Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)
Soppasystemet byggs om för att palla E85.
Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.
Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.
Går detta att regga tro?
Eller så säljer du din å köper en manuell så spara du lite pengar
Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:
Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.
Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)
Soppasystemet byggs om för att palla E85.
Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.
Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.
Går detta att regga tro?
Eller så säljer du din å köper en manuell så spara du lite pengar
Jo men då byter man ju inte växellåda/bakvagn dvs man kan inte regga som ombyggt fordon =) Tänkte att detta var en väg att gå om man vill köra singelturbo lagligt =)
Fick min för ett bra pris, så jag tjänar nog på att bygga om den jag har =)
Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:
Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.
Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)
Soppasystemet byggs om för att palla E85.
Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.
Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.
Går detta att regga tro?
Jag har haft en kund med en liknande idé. Men han använde ett eftermarknadsbromskit, och jag skulle säga att det ändå är precis på gränsen till ombyggt fordon eftersom både växellåda och bakvagn egentligen är seriemässiga detaljer.
En fråga till dig Gustaf! Är det du som har hand om dom flesta "turboregningar" eller går det bra med vilken sfro besiktningsman som helst? Du bor ju en bit ifrån Vadstena...
Mvh
Låt oss säga en e30 som ska reggas med turbo. Räcker det med att byta till större bromsar från en mer effektststark bil, tex m3e36 (320hk) eller måste man ta det ett steg vidare och använda sig utav 4-kolvsok?
Vet om bilar som reggats med värre oem bromsar där sfro gubbar godkänt detta, men samtidigt gnäller vissa på att det sättet inte är tillräckligt ombyggt.
Utgångspunkten är ju att bromsarna ska klara effekten och vikten. Men vi ger ju också råd/ställer krav baserat på våra erfarenheter av besiktningsorganen i närheten av kunden. Om vi vet att de är "griniga" på att man använder "originaldelar" från vassare modeller så är det bättre att direkt rekommendera andra delar. Annars är risken stor att ni bara får problem vid regbesiktningen.
Angående diff - jag vet inte. Det beror ju på vad din e28 hade original (diffen ska vara utbytt om det ska vara ombyggt fordon), och det beror på hur mycket effekt och vrid BMW själva hade framför den mindre diffen.
Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:
Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.
Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)
Soppasystemet byggs om för att palla E85.
Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.
Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.
Går detta att regga tro?[/quote
Jag har haft en kund med en liknande idé. Men han använde ett eftermarknadsbromskit, och jag skulle säga att det ändå är precis på gränsen till ombyggt fordon eftersom både växellåda och bakvagn egentligen är seriemässiga detaljer.
Hur mycket skiljer det på bromsarna?
/Gustaf
Detta är vad jag har hittat:
Fram:
Olika ok, 4 kolvs ok på euro spec och 323mm skivor.
Och 2 kolvs ok 296mm skivor på jspec, större skivor (323mm) från -95 framåt
Bak:
Mindre skivor på jspec (307mm) fram till -95
Min är en J-spec -93 så den har dom små bromsarna original.