Turbo konvertera S14
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Turbo konvertera S14
Hejsan
Funderar på lite turbo på min ny inhandlade M3 E30.
Tanken är väl att landa mellan 3-400hkr.
kammarna är från köhler, toppen är portad.
Tänkte använda mej av m5 3,6 kolvar, k24 turbo,
s60r spridare.
Tips o andra recept är Väldigt välkommna
Funderar på lite turbo på min ny inhandlade M3 E30.
Tanken är väl att landa mellan 3-400hkr.
kammarna är från köhler, toppen är portad.
Tänkte använda mej av m5 3,6 kolvar, k24 turbo,
s60r spridare.
Tips o andra recept är Väldigt välkommna
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
johankihl wrote:Har för mig att Bonje körde sådana kolvar i sin S14 och konstaterade ganska snart att de inte var mycket att ha. Har för mig att kolvtaken var väldigt tunna och att de blåstes fort i bänken.
Nja någonting i den stilen...
Så här var det:
Jag fick en grundmapp av Jocke på VM-Perfomance som jag skulle köra med för att se att motorn gick utan några bekymmer innan den skulle upp i deras bänk.
Jag hade orginal stakar och M5 3,6 kolvar som var ursvarvade 0,7 mm i den befintliga gropen för att gå från 8,8:1 till 8,5:1.
Med den fjäden jag hade i wg så laddade den inte mindre än 0,8 bar.. Efter några mil la en burk av... Jag rev motorn och konstaterade att en kolv hade gått sönder. En bit av kanten ovanför översta kolvringen hade lossnat och dunkat i hop stiftet. (Därför den slutade gå på den cylindern.)
Motorn har garanterat spikat på det laddtrycket och med den tändkurvan jag fick först... Det konstaterades i bänken då vi fick backa rejält!
Mina kolvar var rätt glappa i översta kolvringsspåren också... så det blev mycket "brytande" där pga cylindertrycket. När inte kolven fick någe stöd så sprack den av där.
Jag ser exakt vad som hade hänt för en annan kolv hade fått en spricka på samma ställe men den biten av kolven satt fortfarande kvar.
Har man friska kolvar som är tighta i kolvringssåren ch "modifierar" dom lite på kolvtoppen så tror jag att det går att köra med ca 400 Hk med dom.
Man ska INTE svarva dom på det viset jag gjorde iaf! Det försvagade kolven... Men man kan svarva dom på ett sätt så dom blir lite mindre känsliga för cylindertrycket.
PS. Ett hett tips! Putsa till ventilurtagen så det inte blir lika tunna kanter till diametern på kolven, det var där sprickorna började och slutade.. DS.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Eftersom du ändå ska riva isär motorn och ska byta packningar så skulle jag göra som Andreas säger och strunta i att byta kolvar och köra med tjockare packning istället.
Den packningen kör jag med och har laddat närmare 1,6 bar utan bekymmer fast då tror jag att gränsen för vad både m5 och m3 originalkolvarna pallar...
En snabb uträkning ger att kompförhållandet då borde hamna på ca 9,4:1.
Det borde vara rätt lagom med tanke på att du inte kommer att behöva ladda speciellt mycket då din motor i sugmotorutförande borde lämna ca 230-240hk med en bra mappning och eventuellt borttagen luftmängdmätare.
Iofs kommer du att tappa lite effekt iom kompsänkningen men du borde iaf hamna över 300hk med endast 0,5bars laddtryck.
Hur har du tänkt att göra med sprut och mappning?
Den packningen kör jag med och har laddat närmare 1,6 bar utan bekymmer fast då tror jag att gränsen för vad både m5 och m3 originalkolvarna pallar...
En snabb uträkning ger att kompförhållandet då borde hamna på ca 9,4:1.
Det borde vara rätt lagom med tanke på att du inte kommer att behöva ladda speciellt mycket då din motor i sugmotorutförande borde lämna ca 230-240hk med en bra mappning och eventuellt borttagen luftmängdmätare.
Iofs kommer du att tappa lite effekt iom kompsänkningen men du borde iaf hamna över 300hk med endast 0,5bars laddtryck.
Hur har du tänkt att göra med sprut och mappning?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290