johankihl wrote:Har för mig att Bonje körde sådana kolvar i sin S14 och konstaterade ganska snart att de inte var mycket att ha. Har för mig att kolvtaken var väldigt tunna och att de blåstes fort i bänken.
Nja någonting i den stilen...
Så här var det:
Jag fick en grundmapp av Jocke på VM-Perfomance som jag skulle köra med för att se att motorn gick utan några bekymmer innan den skulle upp i deras bänk.
Jag hade orginal stakar och M5 3,6 kolvar som var ursvarvade 0,7 mm i den befintliga gropen för att gå från 8,8:1 till 8,5:1.
Med den fjäden jag hade i wg så laddade den inte mindre än 0,8 bar..

Efter några mil la en burk av... Jag rev motorn och konstaterade att en kolv hade gått sönder. En bit av kanten ovanför översta kolvringen hade lossnat och dunkat i hop stiftet. (Därför den slutade gå på den cylindern.)
Motorn har garanterat spikat på det laddtrycket och med den tändkurvan jag fick först... Det konstaterades i bänken då vi fick backa rejält!
Mina kolvar var rätt glappa i översta kolvringsspåren också... så det blev mycket "brytande" där pga cylindertrycket. När inte kolven fick någe stöd så sprack den av där.
Jag ser exakt vad som hade hänt för en annan kolv hade fått en spricka på samma ställe men den biten av kolven satt fortfarande kvar.
Har man friska kolvar som är tighta i kolvringssåren ch "modifierar" dom lite på kolvtoppen så tror jag att det går att köra med ca 400 Hk med dom.
Man ska
INTE svarva dom på det viset jag gjorde iaf! Det försvagade kolven... Men man kan svarva dom på ett sätt så dom blir lite mindre känsliga för cylindertrycket.
PS. Ett hett tips! Putsa till ventilurtagen så det inte blir lika tunna kanter till diametern på kolven, det var där sprickorna började och slutade.. DS.