Turbo konvertera S14

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Turbo konvertera S14

Post by jorgen »

Hejsan

Funderar på lite turbo på min ny inhandlade M3 E30.
Tanken är väl att landa mellan 3-400hkr.
kammarna är från köhler, toppen är portad.
Tänkte använda mej av m5 3,6 kolvar, k24 turbo,
s60r spridare.


Tips o andra recept är Väldigt välkommna :!:
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vad blir det för komp med M5 kolvarna?
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

kompet hamnar på 8,8:1 om jag har fattat det rätt
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Annars har vi 3mm MLS packning.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

jag fick kolvarna i julklapp :D så det blir att köra med dom
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ett annat tips är att spridarna blir för små över 350hk.
Du behöver också en ny bensinpump.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

hur mycket pallar orginal stakarna för?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bra fråga, men 400hk ska dom väl hålla för en stund.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

vilken storlek på spridarna bör ja ha då?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

600cc för 400 hk brukar man ha.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Har för mig att Bonje körde sådana kolvar i sin S14 och konstaterade ganska snart att de inte var mycket att ha. Har för mig att kolvtaken var väldigt tunna och att de blåstes fort i bänken.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

johankihl wrote:Har för mig att Bonje körde sådana kolvar i sin S14 och konstaterade ganska snart att de inte var mycket att ha. Har för mig att kolvtaken var väldigt tunna och att de blåstes fort i bänken.


Nja någonting i den stilen...

Så här var det:
Jag fick en grundmapp av Jocke på VM-Perfomance som jag skulle köra med för att se att motorn gick utan några bekymmer innan den skulle upp i deras bänk.
Jag hade orginal stakar och M5 3,6 kolvar som var ursvarvade 0,7 mm i den befintliga gropen för att gå från 8,8:1 till 8,5:1.
Med den fjäden jag hade i wg så laddade den inte mindre än 0,8 bar.. :roll: Efter några mil la en burk av... Jag rev motorn och konstaterade att en kolv hade gått sönder. En bit av kanten ovanför översta kolvringen hade lossnat och dunkat i hop stiftet. (Därför den slutade gå på den cylindern.)
Motorn har garanterat spikat på det laddtrycket och med den tändkurvan jag fick först... Det konstaterades i bänken då vi fick backa rejält!

Mina kolvar var rätt glappa i översta kolvringsspåren också... så det blev mycket "brytande" där pga cylindertrycket. När inte kolven fick någe stöd så sprack den av där.
Jag ser exakt vad som hade hänt för en annan kolv hade fått en spricka på samma ställe men den biten av kolven satt fortfarande kvar.

Har man friska kolvar som är tighta i kolvringssåren ch "modifierar" dom lite på kolvtoppen så tror jag att det går att köra med ca 400 Hk med dom.
Man ska INTE svarva dom på det viset jag gjorde iaf! Det försvagade kolven... Men man kan svarva dom på ett sätt så dom blir lite mindre känsliga för cylindertrycket.

PS. Ett hett tips! Putsa till ventilurtagen så det inte blir lika tunna kanter till diametern på kolven, det var där sprickorna började och slutade.. DS.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det kanske är bättre att köra med orig kolvar och 3mm packning?
Är orig kolvarna bättre än M5 kanske?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Eftersom du ändå ska riva isär motorn och ska byta packningar så skulle jag göra som Andreas säger och strunta i att byta kolvar och köra med tjockare packning istället.
Den packningen kör jag med och har laddat närmare 1,6 bar utan bekymmer fast då tror jag att gränsen för vad både m5 och m3 originalkolvarna pallar...

En snabb uträkning ger att kompförhållandet då borde hamna på ca 9,4:1.
Det borde vara rätt lagom med tanke på att du inte kommer att behöva ladda speciellt mycket då din motor i sugmotorutförande borde lämna ca 230-240hk med en bra mappning och eventuellt borttagen luftmängdmätare.
Iofs kommer du att tappa lite effekt iom kompsänkningen men du borde iaf hamna över 300hk med endast 0,5bars laddtryck.

Hur har du tänkt att göra med sprut och mappning?
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Jag vet faktiskt inte vad jag ska köra med än. Är ganska grön på den biten :)
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Post Reply