enkel sugtrim m50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Bmwandreas wrote:För det första tillverkas Link och Vi-pec av samma tillverkare som heter Electronz. Det skiljer på spridardrivers,dbw,program m.m . Link är en budget variant och Vi-pec är den mer exklusiva med mer funktioner. Samma sak som tex Audi och Skoda använder samma motorer, fattar du? :)



:D ett bra buget system för mindre pengar som jag får allt till med kabelstamarna 3bar map sensor inbyggd barometer.. kan man ju lägga 3500:- i glass kassan i stället i sommar 8) . men när vi kollade på v88 och xtreme så skiljde det inte mycket. men jag skulle vilja se att VIPEC verkligen har andra komponenter och att det skulle vara bättre.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: enkel sugtrim m50

Post by Bmwandreas »

Link har inte lågomsspridardrivers samt dbw. Vi-pec kommer även få trigger scope m.m som inte link har. Sen har den mer funktioner i programmet. Jag är svenska återförsäljaren så borde inte jag veta??
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: enkel sugtrim m50

Post by Thörn »

Kul med en motor som är maxad för e85, då kan den någ gå rätt billiggt med.

När kommer Vipec med inbyggda tändsteg? :wink:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Bmwandreas wrote:Link har inte lågomsspridardrivers samt dbw. Vi-pec kommer även få trigger scope m.m som inte link har. Sen har den mer funktioner i programmet. Jag är svenska återförsäljaren så borde inte jag veta??


den fördelen vet jag att VIPEC har.. men vill man ha ett LINK som klarar låg ohm-spridare ska man ha den andra xtrem-"silver" men sådant får man ta reda på innan man köper. men dom båda har dubbla 34 pin. så det är i för programerade prossesorn eller i mjukvaran det hela skiljer.. har du programerat ett xtrem innan ? eller är det grund o botten samma program som i dom billigare link som storm , lightning, atom fast extremen har till gång till hela programets mjukvara ?
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: enkel sugtrim m50

Post by cerwinboy »

Thörn wrote:Kul med en motor som är maxad för e85, då kan den någ gå rätt billiggt med.

När kommer Vipec med inbyggda tändsteg? :wink:


v44 och v88 har väl inbyggt för att köra med CDI spolarna som sitter orginal på bmw ... är det inte så andreas ? att v44 har 4 och kan köra sekvensielt på 4 cylindrar och v88 kör sekvensielt upp till 8 CDI och kan med programeras varje cylinder med tänd och bränsle indivduelt från dom övriga cylindrarna ?

vad det gäller min M50B30 som är "hög-kompad" och körs för tillfället med orginal m52b28 siemens DME 4.1 och med 328 automatlåda och 3;15 diffad klump ligger på 1.17 milen på e85 med farthållaren och ligger på ca 1700 varv i 90-100km/h "AFR 1.01" . men det är med en programvara som inte stämmer bra alls för att få ut all efeckt. vid fullgas ligger maskinen på AFR 0:84 och lite mycket för sugis och för snäll tändning. hoppas på att ickevanos kammen svarar bättre med vanosen nu med adaptern. skulle hellre vilja ha änu hårdare kammar men med stora radier. såg att det finns 284, 288, 296, men har ingen aning om hur en m50 beter sig med det. kanske PPF-fabriken har provar så arga kammar ?
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

Hej igen kanske Redan har frågat detta men. Jag tänkte införskaffa mig en m54b30, går det flytta över vev,stakar,kolvar till min m52b25 utan problem? Har 135mm stakar från m52b28 ligger om det underlättar, läste någonstans att b30 stakarna tar i i ett m50 block, tänkte även ta insugskammen från b30in eftersom en tidigare skrivit att den passar i vanostoppen. Och har iv insugskamm som då hamnar på avgassidan. Eller vilka kolvar ska jag ha de från b30in eller tex de från min b25?
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: enkel sugtrim m50

Post by RoDe »

M54b30 vev, kolvar och h-profiler i en m50b25 Iv motor med dubbla insugskammar.

Måste man göra djupare ventilurtag i kolvar?
The Lower Class
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

jag kommer köra med vanostopp, kom på att jag fick svar en annan gång jag undra att man skulle ta allt från m54b30in eller a från botten då. Och det ska väl funka tydligen.
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

va ska man ha för grovlek på avgassystemet till en 3litare? Funkar det bra med dubbla 2" efter grenrören med en raceKatt på 2.5in och ut sen dubbla 2" igen med öppen slutburk. Och funkar det bra med det grenröret jag har?
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

blir ingen strokning av motorn letade upp motorkoden och det va visst en 2,8 jag hade utan att veta om det hehe så det kan gå inte konstigt den går illa med 325 härva och box haha. blir kambyte och mappning så får det va bra sen =)
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

jag hade visst enb m52b28 i bilen hehe kollade motorkoden gött då känns det inte värt att lägga pengar på 3 liters strokning.
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: enkel sugtrim m50

Post by Schlex.320 »

måste göra en liten uppdate här.

så här ser det ut idag med motorn i bilen.
m52b28
m50b25 insug och fuelrail, spridare till 328/528
kina extraktor med enkelt 2,4" rostfritt efter med 2st fullflödesdämpare.
körde med box och startspärr från en 328 men den gick inte bra på mellanregister då, lambda va kassa jag testade koppla ur dom och nolla boxen, oj va mkt bättre den gick nu!
funkade riktigt bra faktiskt märkte dock ingen större skillnad med att köra med m52insug och m50insug med 328 boxen. men innan jag hade 328 box fick jag köra med 320box (bilens original)
hade även lilla luftmassemätaren då gick inte bilen jätte bra direkt, slänge i den härvan plus m52 insug och de för jag tyckte inte den gick bra med m50b25 vanos sprut vart svårstartad och misstände som fan.
men nu till det roliga då. fick tag på box och lmm från 328 med startspärr och nyckel, tog ca 5min att byta allt. startade bilen och åkte hem, då börja den rycka då( lambdorna) sen en dag gick inte bilen starta, höll på en stund kolla relän och säkringar provade bogsera igång ne gick inte. som tur var hade jag det gamla kvar i bilen, så bara byta box och startspärr igen. en liten stund senare i med nyckeln vrid om starta direkt tomgång lite orolig med ställde rätt sig, jag åkte hem, sen efter en stund när jag skulle ut ur en korsning tänkte jag testar gasa på då nu äre ju m50insug och 328 lmm, å dra åt helvete vilken skillnad, det är bättre botten drag och bättre toppeffekt mellan register inte så stor skillnad men gasresponsen är bättre och framför allt efter 4-4500rpm ungefär till varvstoppet där händer det grejer, sen testade jag även koppla in lambdorna för skojskull men bytte plats på dom, oj va det bara det som va felet första gången så nu funkar motorn klockrent läcker lite olja men ventilkåpspackning är beställd.
så om ni har en 328 testa byt till 320 box från 320 med m52motor det e va jag gjorde och är hel nöjd =) de enda jag kan tänka mig orsakar detta är att tändkurvan är vassare eller något på en 320 eftersom den har högre komp och spridar tiderna måste ju stämma överens rätt bra med 328ans. men att den även gick bättre utan lambda och sen kanske lite bättre med dom i igen det gör absolut inget hehe. ska testa köra i en bromsbänk till våren och se om det gett resultat på riktigt eller om den bara gick illa innan ;)
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: enkel sugtrim m50

Post by JockE28 »

Läst så det bara snurrar i huvudet nu.

Men kan detta funka.

M54b30 insugskam på insug m50b25 vanos
Och m50b25 IV insugskam på avgas?

:mrgreen:

MVH jocke
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: enkel sugtrim m50

Post by Jens92 »

Så ser det ut i min motor och det fungerar iaf.
Dvs m54b30 insug på insugsidan och IV insug på avgassidan.

Är inte mappad så kan inte säga något mer exakt om hur det fungerar men går gör den.
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: enkel sugtrim m50

Post by JockE28 »

Jens92 wrote:Så ser det ut i min motor och det fungerar iaf.
Dvs m54b30 insug på insugsidan och IV insug på avgassidan.

Är inte mappad så kan inte säga något mer exakt om hur det fungerar men går gör den.

På en m50b25 vanos alltså :)
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: enkel sugtrim m50

Post by Jens92 »

Det sitter 2.8L vev Iv stakar och 2.8L kolvar i min.
Enkelvanos monterat
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: enkel sugtrim m50

Post by JockE28 »

Jens92 wrote:Det sitter 2.8L vev Iv stakar och 2.8L kolvar i min.
Enkelvanos monterat

behövde man modda något på insugskammen m54an för att den skulle passa på m50in?

insugskam från iv på avgasidan på m50 är väl bara att svarva av som vanligt?

mvh
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply